Mijn oudste overlevende Trachycarpus in te tuin

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Mijn oudste overlevende Trachycarpus in te tuin

Berichtdoor draco op 23 aug 2013 15:37

Na vele pogingen met diverse afmetingen Trachycarpus in de volle grond, toont een jonge "Takagii' die als zaailing in 2006 werd uitgeplant zich de sterkste. Deze overleefde sindsdien winter na winter. In die periode sneuvelden meerdere grote exemplaren fortunei en wagnerianus door bevriezing en koprot. Ook dit stamloze palmpje dat meer de indruk wekt van een Trachycarpus nanus, raakte enkele malen flink geschadigd door de vorst. De standplaats is niet bepaald gunstig voor de groei op een droge plek onder een schaduwboom. Dit seizoen vormt een uitzondering door de prima weersomstandigheden.
Bijlagen
Trachycarpus_'Takagii'.jpg
Trachycarpus_'Takagii'.jpg (121.35 KiB) 4467 keer bekeken
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Re: Mijn oudste overlevende Trachycarpus in te tuin

Berichtdoor Alte op 23 aug 2013 20:08

Opmerkelijk. Ik heb eigenlijk exact dezelfde ervaring. Fortunei's van 2 meter hoog sneuvelen in in/ na de winter. Speerrot of dood door de bevriezing en de Takil uitgeplant in 2004 overleeft alles.
Enige nadeel is, dat de Takil zeer langzaamst groeit.
Alte

3 bedankjes

Berichtdoor Marc_S op 23 aug 2013 21:46

Beste Alte,
In 2004 waren er nog volgens mij nog geen echte takil te krijgen.
Wat toen als takil verkocht werd was allemaal nainital

Marc
Marc_S

65 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 23 aug 2013 21:59

Hoi, kan ook niet zeggen dat de T. takil een trage groeier is, die gene die het vorig jaar bij de uitstap bij Gardenpalms waren hebben ieder een zaailing mogen uitzoeken, heb mijne nog in pot staan maar heeft nu het 4e gedeelde blad, gaat veel sneller dan alle andere soorten die hier ook in pot staan!
Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 23 aug 2013 22:08

Takagii is hier ook een trage groeier in de volle grond, maar wat wil je met net 1 winter achter de rug.
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor Sub T op 23 aug 2013 22:25

@draco:
mooi palmpje, ik tel meer dan 30bladslippen per blad en dan zou je inderdaad toch wat meer stam verwachten. Heeft ie helemaal geen stammetje?
Ik heb hier een fortunei in pot staan van 8j oud en die weigert ook een stammetje te vormen, een hoop afgeknipte bladstelen maar geen stammetje. Maar die heeft wel niet zo'n grote bladeren.
grtjs
Sub T

138 bedankjes

Berichtdoor draco op 24 aug 2013 01:16

Sub T schreef:@draco:
mooi palmpje, ik tel meer dan 30bladslippen per blad en dan zou je inderdaad toch wat meer stam verwachten. Heeft ie helemaal geen stammetje?
Ik heb hier een fortunei in pot staan van 8j oud en die weigert ook een stammetje te vormen, een hoop afgeknipte bladstelen maar geen stammetje. Maar die heeft wel niet zo'n grote bladeren.
grtjs

Een stammetje wil ik het niet noemen hooguit een (s)tuitje. De bladeren zijn inderdaad wel opvallend groot voor deze dreumes.
Ik heb 2 takils van verschillende herkomst, de 'Kumaon' met volledig ontplooide bladeren en enkele 'Kalamuni' zaailingen. De Kumaon groeit aanzienlijk sneller dan de futloze 'Kalamuni'.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor Sub T op 24 aug 2013 02:00

Heb hier ook 2 kumaon's, groeien inderdaad zeer goed. De kalamuni heb ik (nog) niet. Ik laat ze nog een paar jaar in pot tot ze een stevig stammetje hebben.
Sub T

138 bedankjes

Berichtdoor Alexander op 24 aug 2013 08:21

Kumaon is de oostelijke devisie van de Indiase deelstaat Uttarakhand. En Kalamuni is gelegen in het Noordoostelijke deel. Ben benieuwd wat die snellere groeiede Trachycarpus dan is. En er zit vaak verschil in groeisnelheid binnen 1 soort. Dat heb ik bij mijn eigen T. fortunei zaailingen gezien.

Mijn T. takil zaailingen groeien trouwens aardig, de 1 wat harder dan de andere. Dus waarschijnlijk het zelfde als bij T. fortunei.

Alexander
Alexander

33 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 24 aug 2013 10:19

Alexander, dat kan ik beamen! ik heb hier een fortunei staan met nog geen 40 cm stam, gelijk geplant met degene die er pal naast stond met bijna 3 m stam! helaas is die grote na vorige winter overleden nadat ik de pol in zijn geheel had verplant vijf jaar terug en de grote de schok nooit teboven is gekomen. De kleine is nog steeds niet veelbelovend...gelukkig doen andere het in mijn tuin beter!
Dennis_S

348 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen