Trachycarpus Fortunei

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Trachycarpus Fortunei

Berichtdoor Rtilburg op 24 aug 2013 08:44

Deze Fortunei heb ik drie en half jaar geleden geplant met een stammetje van +\- 20cm
Momenteel groeit deze palm als een speer en is de kroon van deze palm al groter dan die van mijn palm van ruim drie meter stam
Bijlagen
image.jpg
image.jpg (135.27 KiB) 3891 keer bekeken
image.jpg
image.jpg (126.61 KiB) 3891 keer bekeken
image.jpg
image.jpg (130.07 KiB) 3891 keer bekeken
image.jpg
Dit is mijn trachycarpus met gestripte stam. Deze is nu aan het herstellen van de tweede keer spreerrot
image.jpg (134.71 KiB) 3867 keer bekeken
Laatst bijgewerkt door Rtilburg op 24 aug 2013 19:17, in totaal 2 keer bewerkt.
Rtilburg

0 bedankjes

Re: trachycarpus Fortunei

Berichtdoor KRISTOFD op 24 aug 2013 09:28

Hopelijk maakt die weer een mooie volle kruin.
KRISTOFD

9 bedankjes

Berichtdoor Rtilburg op 24 aug 2013 09:36

Hopelijk wel, :thumb_up: maar het herstel gaat helaas erg langzaam.
Dit jaar heeft hij pas drie normale bladeren aangemaakt.
Rtilburg

0 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 24 aug 2013 10:15

Ik denk ook dat die dunne stammen nooit een echt heel volle kroon ontwikkelen of heb ik dat mis? Die kleine is inderdaad veelbelovend. Dat soort exemplaren groeien soms wel 35 stam per jaar en krijgen een kroon met wel 35 bladeren.
Dennis_S

348 bedankjes

Berichtdoor Rtilburg op 24 aug 2013 10:42

Dat zou idd wel eens een van de redenen kun zijn waarom de kroon compacter blijft en eigenlijk nooit meer dan 10bladeren mooi groen blijven. De kans dat deze palm ooit een volle kroon ontwikkelt lijkt mij dan ook erg klein.
Rtilburg

0 bedankjes

Berichtdoor Rtilburg op 24 aug 2013 10:47

Dit is een foto van de gestripte stam.
Bijlagen
image.jpg
image.jpg (256.83 KiB) 3846 keer bekeken
Rtilburg

0 bedankjes

Berichtdoor Rtilburg op 24 aug 2013 10:56

Nog een foto van mijn trachy, deze heb ik gisteren genomen.
Bijlagen
image.jpg
image.jpg (126.38 KiB) 3843 keer bekeken
Rtilburg

0 bedankjes

Berichtdoor Sub T op 24 aug 2013 12:25

heel mooie palm en heel mooi voorbeeld dat hoogstammige trachy's kopen weggegooid geld is. :applaus:
Sub T

138 bedankjes

Re: Trachycarpus Fortunei

Berichtdoor draco op 24 aug 2013 21:49

Aangezien palmen ook adventiefwortels kunnen ontwikkelen vanuit de stambasis afhankelijk van de situatie, zou je bij dit hoge exemplaar kunnen beproeven of ophoging van de aarde rondom het onderste gedeelte van de stam de ontwikkeling van nieuwe wortels stimuleert. Palmen die lang in de kuip hebben vertoeft, hebben zo'n dichte wortelmassa dat er vrijwel geen nieuwe wortels tot ontwikkeling kunnen komen tenzij aan de bovenzijde van de kluit, i.e de stambasis. In de Tropen bij hoge luchtvochtigheid ontspruiten adventiefwortels wel tot een meter hoogte op de 'stam'. Voorbeelden kunnen worden aangetroffen bij Cocos nucifera. Als de situatie het toelaat zou je bij deze palm bij wijze van experiment een 20 cm humusrijke grond moeten aanbrengen en deze constant vochtig houden.
Bij bepaalde tropische palmsoorten bijvoorbeeld Caryota mitis, zie je dat op de stam ontspruitende adventiefwortels bij elke ronde een klein stukje omhoog opschuiven. Bij een lage luchtvochtigheid verdroogt de nieuwe uitgroei van wortels meestal. Dit levert dan opeenvolgende ringen, (jaargangen) van verdroogde wortelstompjes op.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Re: Trachycarpus Fortunei

Berichtdoor Sub T op 25 aug 2013 00:51

ik plant tegenwoordig mijn fortunei's met de overgang wortels/stammetje 5cm diep onder de grond. Ik ben er redelijk zeker van dat dit beter is, op zandgrond heb ik er voorlopig toch heel goede ervaringen mee.
Als een trachycarpuszaadje kiemt en bovenkomt bevindt de overgang zich ook zo diep onder de grond, maar meestal wordt dit tijdens het verpotten hoger geplant omdat het stammetje dan groter lijkt.
Nog een bijkomend voordeel is dat de vorst minder goed aan de wortels kan ;)

Maar toen ik 2maand geleden het slaapkamergeluk wat rond mijn princeps wegplukte (die ik vorig jaar ook "diep" heb ingeplant) zag ik een dikke witte wortel tussen de bladresten omhoog komen!
Doordat het slaapkamergeluk nu weg is geweest, is de wortel weer bruin geworden.
dus ja ik denk zeker dat het vochtig houden van het onderste deel vd stam wortelvorming stimuleert.
grtz
Sub T

138 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen