Mijn oudste overlevende Trachycarpus in te tuin

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Mijn oudste overlevende Trachycarpus in te tuin

Berichtdoor draco op 24 aug 2013 11:20

draco schreef:
Sub T schreef:@draco:
mooi palmpje, ik tel meer dan 30bladslippen per blad en dan zou je inderdaad toch wat meer stam verwachten. Heeft ie helemaal geen stammetje?
Ik heb hier een fortunei in pot staan van 8j oud en die weigert ook een stammetje te vormen, een hoop afgeknipte bladstelen maar geen stammetje. Maar die heeft wel niet zo'n grote bladeren.
grtjs

Een stammetje wil ik het niet noemen hooguit een (s)tuitje. De bladeren zijn inderdaad wel opvallend groot voor deze dreumes.
Ik heb 2 takils van verschillende herkomst, de 'Kumaon' met volledig ontplooide bladeren en enkele 'Kalamuni' zaailingen. De Kumaon groeit aanzienlijk sneller dan de futloze 'Kalamuni'.

Het aantal bladslippen is welgeteld 33 en de bladspiegel heeft een diameter van 80 cm. Het 'stammetje' is slechts 18 cm royaal gemeten met een basisdoorsnede van 9 cm. Van Dennis moet ik er dan nog 50 cm van aftrekken ;) Dat de groeipunt op grondniveau of zelfs lager zit, is aannemelijk en waarschijnlijk de reden dat de palm tot nu toe de winters heeft doorstaan bladverlies uitgezonderd. Als bescherming diende steeds een stukje noppenfolie om de plantbasis.
Bijlagen
'Tuitje'.jpg
'Tuitje'.jpg (117.54 KiB) 1925 keer bekeken
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor Sub T op 24 aug 2013 13:38

Hey maar dat noem ik geen teutje hoor! dat is een mooi beginnend stammetje waar je de komende jaren meer mag van verwachten!
Ik heb hier vele zelfgezaaide trachycarpussen van rond de meter hoog met +/- 30 bladslippen (in pot, buitenkweek!) en die hebben een vergelijkbaar stammetje, perfekt normaal op die leeftijd.
Ik heb er een goei oog op! ;)
Sub T

138 bedankjes

Berichtdoor Sub T op 24 aug 2013 13:57

hier eentje van 1m15hoog, 30bladslippen en een kleiner dan 20cm stammetje:

Afbeelding
Sub T

138 bedankjes

Berichtdoor Sub T op 24 aug 2013 14:18

Mijn Kumaon'n effe nagekeken, ze kruipen wel behoorlijk door de pot: