Wat hierin meespeelt is dat palmen een bepaalde kluitgrootte ontwikkelen, die daarna niet meer groter wordt. Uit ervaring weet ik bijvoorbeeld dat een fortunei met 50 cm echte stam een net zo grote kluit heeft als een fortunei met 3 m stam. Hetzelfde geldt voor cocospalmen. En ik ga er van uit dat dit voor de meeste palmen geldt omdat oude wortels steeds afsterven en nieuwe wortels vanuit de stambasis zich steeds ontwikkelen.
hoe groot een kluit van een dadelpalm zal worden weet ik niet, maar ik schat dat een kuip van 1,5 m doorsnede beter voldoet dan een kuip van 1 m. hoe groter de kuip, hoe meer groeiruimte en hoe langer de palm goed zal groeien en er beter uit zal zijn. hoever je daarmee wilt gaan is natuurlijk afhankelijk van de ruimte die je beschikbaar hebt, nu en in de toekomst en of je de middelen hebt (Hortus VU) om ze te verplaatsen.
Onderschat het niet. tel je plant een klein palmpje in een veeeeel te grote pot en de groei die al snel ontstaat is vele malen beter dan wanneer je potmaat voor potmaat gebruikt. Maar dat moet je natuurlijk wel willen een snelgroeiende palm. Er zijn ook redenen te bedenken om een palm zo lang mogelijk klein te houden.