Trachycarpus speren komen niet uit

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Trachycarpus speren komen niet uit

Berichtdoor dreetje56 op 25 aug 2013 13:18

Goedemiddag forumleden,

Na de vorige winter hebben mijn Trachycarpussen (2) zich redelijk hersteld.
Ze zijn 7 jaar oud, maar 60 cm stam (eigenlijk wel erg klein) en staan al die jaren in
metalen potten. Ik geef ze 1x per 3 weken palmbooster.
Sinds 8 weken hebben ze beiden 2 speren, die inmiddels 'n bruin randje krijgen
en maar niet uit willen komen. Ze zitten wel vast......
Dat 'n palm probleempjes krijgt kan ik me voorstellen, maar beiden hebben dus
hetzelfde probleem. Overzetten in andere bakken/potten ben ik dus al te laat mee :cry: .
Iemand enig idee of suggesties??

dreetje56
dreetje56

0 bedankjes

Re: Trachycarpus speren komen niet uit

Berichtdoor Sub T op 25 aug 2013 14:11

Een trachy van 7jaar oud in pot met 60cm stam is zeker niet klein te noemen hoor. Of bedoel je dat je ze 7jaar geleden hebt gekocht? Ik heb een tiental zelfgezaaide trachycarpus fortunei van 7en 8jaar oud en die hebben een stammetje van zo'n 25cm, planthoogtes tussen 80 en 110cm. (gaan wel trager hier dan normaal)

Er staan toch gaten onderin de potten he?

of zouden de potten overhit geraakt zijn door de zon? Ik heb dit vermoedelijk aan de hand bij mijn grootste T. princeps, die plotseling zijn bladeren een beetje begon dicht te vouwen, en nu heel traag groeit, na eerst heel goed gegroeid te hebben. De plant had ik per ongeluk op een veel te warme plek laten staan.
Zijn er nog mensen met zo'n ervaring?

grtz
Sub T

138 bedankjes

Berichtdoor dreetje56 op 25 aug 2013 14:51

Heb ze 7 jaar geleden gekocht en toen waren die stammetjes inderdaad zo'n 25 -30 cm.
Zitten gaten onder in de pot en ze staan gewoon in de zon, al die jaren al.
Vroeg me af roestvorming binnen de potten de boosdoener is en wat ik kan doen om ze
'n beetje te stimuleren, zodat ze de winter door kunnen om ze dan in het voorjaar over te zetten in grotere houten bakken. In de grond is geen optie.
dreetje56

0 bedankjes

Berichtdoor Sub T op 25 aug 2013 15:25

Dus ze staan al 7 jaar in diezelfde potten?
Zou het kunnen dat de wortels gewoon geen ruimte meer hebben?

Ik heb totaal geen ervaring met de invloed van roest op planten dus kan ik niets zinnigs over kwijt...

Een foto zegt mischien meer

grtjs
Sub T

138 bedankjes

Berichtdoor KRISTOFD op 25 aug 2013 15:50

Haal je waar uit die metalen potten, planten in metalen potten doen het bijna nooit goed.
KRISTOFD

9 bedankjes

Berichtdoor dreetje56 op 25 aug 2013 17:46

Ja, ze staan al die jaren in die potten, maar nu overpotten???
Wat is wijs, dacht dat overpotten in het voorjaar moest.
Toen zag ik dit probleem nog niet....
Ben echt 'n leek.

Ik ben in ieder geval blij met iedere reactie!

palm  (1).jpg
palm (1).jpg (190.96 KiB) 5871 keer bekeken
palm (7).jpg
palm (7).jpg (165.8 KiB) 5871 keer bekeken

palm  (4).jpg
palm (4).jpg (187.05 KiB) 5871 keer bekeken
palm  (5).jpg
palm (5).jpg (210.98 KiB) 5871 keer bekeken
dreetje56

0 bedankjes

Berichtdoor MooiePalm op 26 aug 2013 13:07

Van pot naar pot kan je toch het hele jaar doen, de kluit beschadig je niet.
MooiePalm

6 bedankjes

Berichtdoor dreetje56 op 31 aug 2013 12:10

[quote][/quote]of zouden de potten overhit geraakt zijn door de zon? Ik heb dit vermoedelijk aan de hand bij mijn grootste T. princeps, die plotseling zijn bladeren een beetje begon dicht te vouwen, en nu heel traag groeit, na eerst heel goed gegroeid te hebben. De plant had ik per ongeluk op een veel te warme plek laten staan.
Zijn er nog mensen met zo'n ervaring?

Hallo Sub T- inmiddels 'n poosje verder ben ik bang dat je gelijk heb.
Inmiddels zijn de bladeren helemaal dicht gevouwen.
Ze hebben altijd in de volle zon gestaan en 't was 'n warme zomer..........
Zou toch denken dat die bomen daar tegen kunnen.
:?
dreetje56

0 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 01 sep 2013 04:30

Het dichtvouwen van de bladeren doet de plant om zo weinig mogelijk blad oppervlak te hebben zodat ze zo weinig mogelijk water verdampen. Dit wijst op een probleem met vocht opname. Dus een probleem onder de grond met de wortels. Dit kan verschillende oorzaken hebben, wortelrot, bevriezing van wortels, uitgedroogde wortels of gewoon weg geen wortels meer (door uit te steken), wortelschade van één of andere dier, enz...
Door de warmte zal een palm niet zo gauw ze'n bladeren dicht knijpen in ons koude landje, als dat toch gebeurt dan zal die wel erg uitgedroogd moeten staan en komt het omdat die geen vocht krijgt, niet door de warmte. Trachy's zijn geen hitte liefhebbers, deze groeien het beste met temperaturen rond de 20 graden, 25 graden en meer hebben ze niet graag en gaan ze minder goed groeien. In pot en in de volle zon dan hou je de pot het best goed vochtig.
Jij sprak over herstel, herstel van wat, speerrot ? Als ik de foto's bekijk dan zien ze er inderdaad niet zo gezond uit. En hebben duidelijk een probleem onder de grond. Dat is eigenlijk altijd zo, als een palm niet goed groeit dan komt dat gewoon omdat die geen goed wortelgestel heeft. Als je spreekt van winterschade en ze staan al jaren in ijzeren potten dan leg ik de link al gauw naar wortelschade door bevriezing ? IJzeren potten geleiden de vrieskou heel goed dus zullen snel bevriezen. Hoe overwinter je deze palmen en bescherm je de potten ? Verpotten kan altijd als je het goed doet, dus zo weinig mogelijk tot geen wortelverstoring. In dit geval zou ik ze toch uit de pot halen en eens goed naar de kluit kijken. Dood materiaal verwijderen en terug verpotten en nieuwe losse grond gebruiken. Zet eventueel wat foto's hier van de wortels zodat wij ook even kunnen kijken...
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor Orlandi16 op 01 sep 2013 09:14

Volgens mij moet je uw palmbomen zo snel mogelijk verpotten. Zeven jaar in dezelfde pot is gewoon veel te lang en de wortels vinden niet voldoende voeding om een fatsoenlijke groei te vertonen. Waarschijnlijk zijn de wortels flink gegroeid met uw palmbooster (trouwens 1/3 weken voor een trachy in pot is overdreven als je het mij vraagt) en is er nog weinig plaats voor water en andere noodzakelijke stoffen.
Uit de foto blijkt ook een gebrek aan magnesium/ijzer.

Meteen verpotten (liefst een luchtige grond) is de boodschap en niet meer bijmesten dit jaar. Water mag er zeker iedere dag bijkomen tot eind September als de temperaturen aanhouden.
Butia or not Butia
Orlandi16

14 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen