Onze bananenboom ( musa basjoo ) staat in bloei

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Re: Onze bananenboom ( musa basjoo ) staat in bloei

Berichtdoor Dennis_S op 25 aug 2013 21:53

Bij mij vallen alle banaantjes er af. Maar ik moet eerlijk zeggen dat voorgaande jaren bloei pas in september zichtbaar werd en ik nog nooit de eindbloemen, zoals ik hier net lees, heb gezien. Misschien nu wel, want hier staat ie nu al vanaf juli te bloeien. Tot nu toe hangt alles nog, maar groeien doen ze niet en ik ga er van uit dat ook deze zometeen gewoon afvallen. De foto is van 6 augustus. Ik zal morgen de bloem eens van dichtbij bekijken, maar dat valt niet mee op 2 m hoogte en achteraan de pol. En eens kijken of de eerste er al zijn afgevallen of niet. Ik moet zeggen, dit is wel de grootste bloemknop die ik ooit gehad heb. De stam waar die aanzit is aan de basis 25 cm dik.
Bijlagen
SDC12253.JPG
SDC12253.JPG (274 KiB) 6055 keer bekeken
Dennis_S

348 bedankjes

Berichtdoor Marcje op 26 aug 2013 21:40

:shock: Zeer mooie bloemknop en een stam van 25cm zal wel nodig zijn als de banaantje blijven hangen tot deze uitgebloeid is :lol:

Ik ben voornamelijk benieuwd hoe deze zich verder gaat ontwikkelen

Alvast bedankt hé :D
Marcje

1 bedankjes

Berichtdoor Marcje op 03 sep 2013 19:34

Wanneer de bloem openkomt, komen eerst vrouwelijke bloemetjes vrij, die uiteindelijk tot bananen zullen uitgroeien, en pas enkele weken later de mannelijke bloemetjes, in de zogenaamde mannelijke knop onderaan de tros. Daarom dat enkel de bovenste banaantjes vormen.

Dat zal wel kloppen, maar denk dat er een misverstand is

Dat er eventueel mannelijke bloempjes op het einde van de bloei afvallen zou kunnen, maar tot nu is elk bloempje een klein geel banaantje geworden, die daarna afvalt ....

Vandaar ik op zoek blijf naar de oorzaak en volgens mij toch iets te maken zou kunnen hebben met het aanbod van voedingstoffen , of sla ik de bal volledig mis ?

Ondertussen zijn er hier meerdere bomen aan het bloeien en ben eentje extra voedsel aan het geven als test, en we zien wel.

Ook zijn er die van beginsafaan alle banaantjes verliezen en de andere doen het tot nu zeer goed, het blijft moeilijk

Welke voeding is ideaal voor deze bomen ?? , nu geef ik paardenmestkorrels en de bomen zijn oorspronkelijk geplant in gestoomde champignongrond

Groetjes

Marc
Marcje

1 bedankjes

Berichtdoor lily-anne op 03 sep 2013 23:53

Ik meen te weten dat champignongrond veel kalk bevat. Ik weet niet of bananen dit graag hebben .
Zou Musa Basso wel grotere bananen maken? Ze worden niet voor de bananen , maar voor de vezels gekweekt dacht ik .
Gr
lily-anne

13 bedankjes

Berichtdoor Alexander op 04 sep 2013 04:35

Ik heb ze hier nog nooit met vrucht gezien. Zelfs niet onder glas.

Alexander
Alexander

33 bedankjes

Berichtdoor Marcje op 04 sep 2013 16:08

Hoi My-anne,

Ik verwacht ook niet direct grote bananen, maar dat na verloop de kleine banaantjes afvallen zit me niet lekker en zou dit graag voorkomen, of de reden achterhalen
Welke grond hebben deze dan nodig? hoe zwaarder hoe beter dacht ik, vandaar de champignongrond, maar kan het mis hebben

Hoi Alexander,

Zijn ze ouder dan 4 jaar want voor zover ik weet bloiene deze pas vanaf 5jaar

Bij deze nog een foto van de banaantjes die beginnen af te vallen

AfbeeldingGroetjes,

Marc
Marcje

1 bedankjes

Berichtdoor Marcje op 28 dec 2013 21:43

Hoi iedereen,

ondertussen zijn ook hier de bomen ingepakt om te overwinteren

Tot mijn verbazing waren er enkele bij met een beginnende vrucht en ben eens benieuwd als deze komende zomer gaan verder bloeien of vroegtijdig afsterven
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Fijne feestdagen en een goed en gezond 2014

Groetjes,

Marc
Laatst bijgewerkt door Marcje op 17 jul 2022 22:18, in totaal 1 keer bewerkt.
Marcje

1 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 29 dec 2013 16:40

Mij is het vorig jaar gelukt met een basjo met beginnende bloeiwijze.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor Alexander op 01 jan 2014 09:23

Hoi Marc,

Ik heb ze ook buiten in bloei gehad. Mijn eigen planten. Maar nooit vruchten.
In de kas groeieden ze het hele jaar doior dus in een jaar een bloeibare plant. Maar hij ging tegen het dak zitten en veel ongedierte. Dus alle Musa basjoo in de vlindertuin zijn naar buiten verhuist waar ze het nu goed doen.

Alexander

Marcje schreef:Hoi My-anne,

Ik verwacht ook niet direct grote bananen, maar dat na verloop de kleine banaantjes afvallen zit me niet lekker en zou dit graag voorkomen, of de reden achterhalen
Welke grond hebben deze dan nodig? hoe zwaarder hoe beter dacht ik, vandaar de champignongrond, maar kan het mis hebben

Hoi Alexander,

Zijn ze ouder dan 4 jaar want voor zover ik weet bloiene deze pas vanaf 5jaar

Bij deze nog een foto van de banaantjes die beginnen af te vallen

AfbeeldingGroetjes,

Marc
Alexander

33 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 04 jan 2014 23:59

Ik zie dat ik vergeten ben je op de hoogte te houden Marc. Ik heb de drie stammen met bloemen verwijderd, aangezien ze na de bloei toch afsterven en de pol nu echt veel te groot werd. Ik heb ze eind november ingepakt, maar er was nog steeds geen eindbloei zichtbaar. Sommige banaantjes zaten er nog steeds, maar waren niet in omvang toegenomen. Door het zachte weer groeien de overige stammen gewoon door. Ik vermoedde bij een van de stammen ook een knop en die heb ik laten zitten. Wellicht dat die langzaamaan in de verpakking tevoorschijn is gekomen, dus ik zal wel zien of die volgend jaar doorgroeit
Dennis_S

348 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers