Nieuwe aanwinst fortunei !

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Nieuwe aanwinst fortunei !

Berichtdoor Joosten op 19 sep 2013 15:58

Hallo,

Ik heb vandaag m'n 2 nieuwe palmpjes opgehaald , de grootste is ongeveer 60-65 cm stamhoogte
Samen voor €80,-
Ik hoop dat het niet een miskoop is...

De grote zit wel een kleikluit aan zo te zien , is het t beste om deze eraf te spoelen (ik heb hier ooit iets van gelezen), of hoe zouden jullie in z'n werk gaan, ik leer graag van jullie reacties :D

Afbeelding[/URL]

Afbeelding[/URL]

Afbeelding[/URL]
Joosten

0 bedankjes

Re: Nieuwe aanwinst fortunei !

Berichtdoor ick op 19 sep 2013 16:21

Hoi,
€ 80 lijkt me niet heel duur hoor, het zijn mooie palmen! Wat de kleikluit betreft heb, daar heb ik geen ervaring mee, maar idd. lees ik hier vaker dat je die er het beste kunt afspoelen voor zover dat dan gaat. Maar lees dit niet als mijn advies, zoals ik al zei heb ik daar geen ervaring mee, dus dat laat ik graag over aan degenen die hiermee wel ervaring hebben...

Veel plezier van je nieuwe Trachycarpussen!
groet, rick
ick

71 bedankjes

Berichtdoor draco op 19 sep 2013 17:55

Zo te zien zit er potgrond om de kluit. Al dan niet handelen hangt er van af hoe lang geleden de palm is opgepot. Als de kuip niet goed doorworteld is, kunnen er nieuwgevormde wortels afbreken als je de kluit uit de kuip licht. Is de palm daarentegen recent opgepot, dan is dat geen probleem om de kluit te inspecteren en na eventueel verwijderen van loszittende rode klei opnieuw op te potten. Ik veronderstel dat je de palm vooralsnog in kuip wilt houden? Het nu wat laat om een palm met waarschijnlijk een beschadigd wortelstelsel uit te planten. Restanten van rode klei om de kluit zijn overigens niet per se problematisch. Klei levert wel een forse gewichtsbijdrage. Als de palm wat dieper gezet kan worden, ontwikkelen zich nieuwe wortels aan de stambasis die over en om de kleibonk heengroeien.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor Joosten op 19 sep 2013 19:03

draco schreef:Zo te zien zit er potgrond om de kluit. Al dan niet handelen hangt er van af hoe lang geleden de palm is opgepot. Als de kuip niet goed doorworteld is, kunnen er nieuwgevormde wortels afbreken als je de kluit uit de kuip licht. Is de palm daarentegen recent opgepot, dan is dat geen probleem om de kluit te inspecteren en na eventueel verwijderen van loszittende rode klei opnieuw op te potten. Ik veronderstel dat je de palm vooralsnog in kuip wilt houden? Het nu wat laat om een palm met waarschijnlijk een beschadigd wortelstelsel uit te planten. Restanten van rode klei om de kluit zijn overigens niet per se problematisch. Klei levert wel een forse gewichtsbijdrage. Als de palm wat dieper gezet kan worden, ontwikkelen zich nieuwe wortels aan de stambasis die over en om de kleibonk heengroeien.

Geen idee , vorige eigenaar heeft hem 2-3 maanden geleden gekocht bij intratuin ,
Ik weet niet of ik het aandurf om hem eruit te halen ,hij staat wel los in de pot , dwz. Ik kan de kleikluit makkelijk op en neer bewegen in de pot/potgrond
Joosten

0 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 19 sep 2013 19:42

Ik zou hem er uithalen en alle klei er afspoelen en opnieuw oppotten. Kan zeker geen kwaad. Je wil niet weten hoeveel prachtige palmen ik al verloren heb in mijn begin jaren toen ik niet beter wist. Als je hem in kuip gaat houden kan het minder kwaad omdat je dan zelf de vochthuishouding kunt regelen. Het is vooral in de wintermaanden dat de miserie begint met die klei die het vocht wil vasthouden waardoor de kluit gaat rotten.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor Joosten op 19 sep 2013 22:11

Hitch schreef:Ik zou hem er uithalen en alle klei er afspoelen en opnieuw oppotten. Kan zeker geen kwaad. Je wil niet weten hoeveel prachtige palmen ik al verloren heb in mijn begin jaren toen ik niet beter wist. Als je hem in kuip gaat houden kan het minder kwaad omdat je dan zelf de vochthuishouding kunt regelen. Het is vooral in de wintermaanden dat de miserie begint met die klei die het vocht wil vasthouden waardoor de kluit gaat rotten.

Dag hitch ,

Zou jij hem dan nu al na het afspoelen in de volle grond zetten ?
Bij mijn vorige palm heb ik hydrokorrels onder de kluit in de grond gedaan , ik denk dat dit goed werkt , maar hoe werkt het normaal , en wat voor potgrond kan ik het best gebruiken ?
Joosten

0 bedankjes

Berichtdoor fordbully op 19 sep 2013 22:52

Kokos is goed voor de wortelgroei. kijk eerst naar de kluit als r gezonde wortels uit de kluit komen.
fordbully
Bedrijven

25 bedankjes

Berichtdoor Rob op 20 sep 2013 00:09

Na afspoelen niet meer in volle grond zetten hoor. Beter oppotten en een winter de tijd geven om te wortelen.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1136 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 20 sep 2013 09:33

Inderdaad, ik ging er van uit dat je hem gewoon terug zou oppotten. Nu niet meer met een blote kluit in de volle grond gaan duwen. Dat is te riskant. Als je hem in de volle grond gaat zetten gewoon de grond die je uit de kuil hebt gehaald terug gebruiken. Als je het gat met potgrond gaat opvullen staat de boom veel te onstabiel. Potgrond word niet echt vast. Je kunt er desnoods als je dat nodig vind wel wat mee vermengen maar nooit enkel potgrond gebruiken. Van die hydrokorrels zie ik eerlijk gezegd ook het nut niet in.

De palmkluit nu schoon maken en herplanten in goede potgrond en terug oppotten. Het komende voorjaar dan uitplanten.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor Joosten op 20 sep 2013 09:53

Ok , bedankt voor de reacties !

Ik ga de kluit vandaag eens inspecteren , en opnieuw oppotten , alleen nog even kijken wat voor potgrond ik moet gebruiken .
Joosten

0 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen