Trachycarpus wagnerianus

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Trachycarpus wagnerianus

Berichtdoor draco op 15 sep 2013 17:26

Remy schreef:Wagnerianus, forunei, ik blijf het af en toe lastig vinden om het verschil te zien. Thuis heb ik een "Wagnerianus" die er ongeveer zo uit ziet als op de foto, mijn 3 fortuneis hebben allemaal veel slapper en in verhouding wat groter blad...

De omvang van de bladspiegel veschilt aanzienlijk tussen een fortunei en een wagnerianus. Als je de grootste breedte meet van het blad haaks op de bladsteel, haalt een typische fortunei makkelijk 100 cm of meer, terwijl een 'echte' wagnerianus blijft steken bij 50-60 cm. Aangezien deze vermeende 'soorten' zeer verwant zijn en makkelijk hybridiseren, is het denkbaar dat twijfelgevallen volgens bovenstaand criterium kruisingen betreffen. Blad van Trachycarpus fortunei is doorgaans windgevoeliger dan dat van een wagnerianus, al hangt dat ook af van de stand van de bladslippen. Bij een V-vormige stand is een fortunei beter bestand tegen knikken dan bij een vlakke bladstand.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

709 bedankjes

Berichtdoor Remy op 15 sep 2013 17:57

draco schreef:
Remy schreef:Wagnerianus, forunei, ik blijf het af en toe lastig vinden om het verschil te zien. Thuis heb ik een "Wagnerianus" die er ongeveer zo uit ziet als op de foto, mijn 3 fortuneis hebben allemaal veel slapper en in verhouding wat groter blad...

De omvang van de bladspiegel veschilt aanzienlijk tussen een fortunei en een wagnerianus. Als je de grootste breedte meet van het blad haaks op de bladsteel, haalt een typische fortunei makkelijk 100 cm of meer, terwijl een 'echte' wagnerianus blijft steken bij 50-60 cm. Aangezien deze vermeende 'soorten' zeer verwant zijn en makkelijk hybridiseren, is het denkbaar dat twijfelgevallen volgens bovenstaand criterium kruisingen betreffen. Blad van Trachycarpus fortunei is doorgaans windgevoeliger dan dat van een wagnerianus, al hangt dat ook af van de stand van de bladslippen. Bij een V-vormige stand is een fortunei beter bestand tegen knikken dan bij een vlakke bladstand.

Mooie uitleg, thanks :thumb_up:
Remy

82 bedankjes

Berichtdoor ramon van weezep op 15 sep 2013 21:08

in het begin had ik ook moeite met het onderscheiden maar als je er langere tijd mee bezig bent kun je deze 2 soorten zonder twijfel of verwarring juist benoemen.

zoals draco aangeeft, de bladeren zijn een groot verschil.

dat jou stam boven aan dunner is komt omdat dat de stam niet is. de bovenste 20cm van jou stam bestaat enkel uit blad stelen en vezels. de echte stam eindigt ongeveer 20cm onder het bruine gedeelte.
ramon van weezep
Bedrijven

50 bedankjes

Berichtdoor Joosten op 22 sep 2013 12:31

En ze staan er mooi bij... Kleikluit viel heel erg mee , en had mooie wortels :D

Afbeelding[/URL]
Joosten

0 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen