Eucalyptus met gescheurde schors

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Re: Eucalyptus met gescheurde schors

Berichtdoor jos944 op 20 sep 2013 12:42

Hitch schreef:Het was net daarom dat ik het vroeg. Ik denk dat wanneer de stam zelf niet echt gescheurd is en het enkel de bast betrefd er niets aan de hand is en de boom er niet onder lijd. Naar mijn gevoel hoef je dit zelfs niet te behandelen maar kwaad zal het alleszins zeker niet kunnen.

De wond goed schoonmaken en dan bedekken met wond / snoeizalf voorkomt dat er vocht onder de bast komt die dan weer kan bevriezen en weer een stuk bast lost maakt van de stam.
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944

135 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 20 sep 2013 21:46

Ik denk dat het ook gedeeltelijk bij Eucalyptus hoort, van nature laten deze hun schors vallen en veranderd de stam regelmatig van kleur. In Engeland waar in elke stad of dorp wel een groot exemplaar staat zag ik meerdere met scheuren in de stam.
Laatst bijgewerkt door s.janssen op 20 sep 2013 22:08, in totaal 1 keer bewerkt.
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor JmC4c op 20 sep 2013 22:06

Juist Sylvan. Het is de natuur van deze boom om zijn schors te laten vallen en scheuren blijkbaar ook ;)

Zie mijn topic die ik in paniek had opgesteld.
viewtopic.php?f=14&t=5132
JmC4c
Bedrijven

502 bedankjes

Berichtdoor birdwatcher op 23 sep 2013 19:09

Wondpasta's en dergelijke zijn allang achterhaald ,als je nu de wond gaat bijsnijden,doorbreek je de afgrendeling die de boom zelf gemaakt heeft en wordt de wond alleen maar groter.
birdwatcher

6 bedankjes

Berichtdoor Benoit op 24 sep 2013 08:24

Ik zou er ook helemaal niet in beginnen kerven, enkel de scheur afdekken met pasta. Zoals Jos944 al aanhaalde om het vocht te beletten onder de schors te kruipen. Dat die pasta's achterhaald zijn wist ik niet. Ik heb het gevoel dat de wondes mooier en sneller genezen met, dan zonder. Ik kan ook fout zijn...
Benoit

0 bedankjes

Berichtdoor birdwatcher op 24 sep 2013 13:18

Proeven in de boomverzorging hebben uitgewezen dat afdekken slechter overgroeid dan niet afgedekt
birdwatcher

6 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 24 sep 2013 20:14

Ik betwijfel of het wel zin heeft met dit soort bomen die van nature al opengescheurd zijn ;)
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 25 sep 2013 10:33

Die loskomende bast is net wat de boom haar allures geeft vind ik maar dat de stam barst lijkt me toch niet optimaal en heb ik zelf nog niet bij een gezonde boom meegemaakt. Mijn Eucalyptus gunnii die hier 6-7 meter had gehaald vertoonde ook scheurtjes in de stam na die eerste winter van -20° hier en dit gaf ook meteen aan dat de boom haar grens had bereikt en er de brui aan gaf want enkel in de wortels zat nog leven. De hele stam was toen afgestorven tegen de zomer.
Hitch

156 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?