gunnera manicata.

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

gunnera manicata.

Berichtdoor Ronnie D op 25 sep 2013 22:44

Mijn gunnera manicata heeft sinds een maand dat de bladeren niet mooi uit vouwen, dus klein blijft. Vergelijk het met als je je vingers bij elkaar houd en zou ver uit elkaar moeten staan.

Wat heb ik al geprobeerd, weken weinig water en weken veel water maar hij reageert nergens op. Maar de bol waar de bladeren uit komen groeit wel goed..

Wil graag weer mooie grote bladeren hebben, wie weet waar het probleem zit???
Ronnie D

12 bedankjes

Re: gunnera manicata.

Berichtdoor Hitch op 26 sep 2013 08:12

Te weinig voedingsstoffen? Te veel zon?
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor JmC4c op 26 sep 2013 09:02

Kan je wat meer details geven van standplaats, enz :?:
En eventueel een foto plaatsen ;)

Zelfs in volle zon doet deze het prima.
Heb 2 exemplaren, 1 in halfschaduw en 1 in volle zon.

Deze in halfschaduw 1 jaar aangeplant.
In volle zon 1-2 maand, en die steekt meer energie in zijn wortels nu en geeft kleiner blad.
JmC4c
Bedrijven

502 bedankjes

Berichtdoor Ronnie D op 29 sep 2013 21:54

Vorig jaar had ik de gunnera in een pot op ongeveer op de zelfde plaats 1meter meer naar voren.

Hele dag zonnig tot 17 uur
Heb een specie kuip ingegraven bovenste rad 15cm onder de grond dus wortels kunnen verder groeien. Heb er 1/3de oude schapenmest in gedaan verder potgrond met grond. Daar staat hij in daar heeft hij het ook heel goed ingedaan tot ca 1 maand geleden. Bladeren willen niet meer mooi open?????? Hier de foto's

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En dan nog iets raars :shock:
Afbeelding

Maar er is wel gewoon groei?
Afbeelding

Hoop dat iemand weet wat hier aan de hand is
Ronnie D

12 bedankjes

Berichtdoor erna op 29 sep 2013 22:06

Staat hij niet te droog ? Heeft heel wat water nodig .

groetjes, Erna
erna

374 bedankjes

Berichtdoor Ronnie D op 29 sep 2013 22:33

Savonds is het een vijver laat 1 uur het grondwater lopen
Ronnie D

12 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 30 sep 2013 12:21

Ik had vorig jaar van Dushui een exemplaartje meegebracht vanop de Canna banana beurs in oktober. Deze heb ik gewoon zo in kuip bijgezet in de serre op 7-8°C. Het is mijn zoveelste plant die ik probeer. Ging heel de winter goed en in het voorjaar kwam de groei er al snel in. Buiten gezet en overgezet naar een grotere kuip, goed bemest en in schaal met water gezet dat ik liet leegslurpen, 1 dag leeg liet staan en dan terug bijvulde. Ging erg goed maar explosieve groei zat er wel niet in. Ergens eind juli heb ik hem dan zonder de kluit te verstoren in een goed voorbereid plantgat gezet in de tuin en vrijwel meteen liep het weer helemaal mis en kwijnde de plant volledig weg. Is niets meer van terug te vinden, echt niets meer. Kreeg elke dag flink water en plantgat was gevuld met goede potgrond aangevuld met goede, zuivere compost. Bladeren leken gewoon te verbranden in de zon terwijl hij in kuip op vrijwel dezelfde plaats het goed had gedaan. Een 1.5 m verderop staat een Gunnera tinctoria en die staat werkelijk op identieke wijze aangeplant. Deze doet het dan weer wel prima hoewel ook deze klein blijkt te blijven.
Waar ligt het dan aan? Dit heb ik nu telkens voor wanneer ik een Gunnera manicata uitplant. Na het uitplanten gaan die bij mij op erg korte tijd snel achteruit om dan helemaal te verdwijnen en niet meer terug te komen. De G. tinctoria kan ik dan wel in leven houden maar massieve groei blijft altijd uit.
Mij is het een raadsel.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor JmC4c op 30 sep 2013 16:48

Wat raar, Ik heb mijn exemplaren aangeplant, met 1 zak compost en enkele kilo koemestkorrel vermengd in de grond. En beiden doen het goed.
Kijk na 1 jaar.
Afbeelding

Afbeelding

en het jongst geplante exemplaar, het kleine blad is van sinds hij in de volle grond zit.

Afbeelding
JmC4c
Bedrijven

502 bedankjes

Berichtdoor Esther op 04 okt 2013 08:36

Ik heb ook al 3x een Gunnera geprobeerd, eerst in de volle grond heeft de winter niet overleefd. Nr. 2 dan in een kuip ingegraven, kwijnde weg en niets meer terug te vinden, toen gaf ik de woelratten nog de schuld. Maar nr. 3 van Canna banana vorig jaar meegenomen, in het voorjaar met kuip en al op een andere plaats ingegraven maar bladeren werder steeds kleiner die eruit kwamen en ging vervolgens ook kapot. De 1e heeft in de volle zon gestaan de andere 2 half schaduw. Ik vind het bijzonder jammer want ze zijn echt mooi, maar ik probeer het niet meer. Ik denk dat het aan de grond hier ligt want het groot en klein hoefblad (normaal woekeraars bij het leven en komen hier al 5 jaar op dezelfde plaats op zonder zich uit te breiden), zijn dit jaar ook niet meer opgekomen.
Esther

93 bedankjes

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?