Zaaiervaringen Yucca' s

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

Zaaiervaringen Yucca' s

Berichtdoor palmguy op 18 apr 2013 21:09

Hallo,

In de zoektocht naar winterharde exoten komen Yucca' s bij mij steeds meer in de picture.
Mooi is het ook dat we zelf deze planten kunnen zaaien en trachten in leven te houden.
Vorig jaar deed ik een eerste schuchtere Yucca zaaipoging , een 20 tal zaden Y. Thompsoniana, geen enkele kiemer. Als ik dan lees dat velen reeds kiemen binnen de maand moest ik toch iets verkeerd doen.

Dit jaar pak ik het anders aan, in plaats van zaai en stekgrond neem ik cocopeat, ik heb de zaden laten weken in water met wisselende temperatuur, s' nachts daalde de temp tot ongeveer 18°C overdag steeg die tot ongeveer 38 °C, na 3 dagen heb ik ze dan gezaaid in cocopeat en oeps de propagaor in, temperatuur is 28 °C, Zaden komen van rarepalmseeds.

genus / gezaaid / gekiemd na 12 dagen

Y. Rigida / 20 / 14
    Y. Torreyi / 10 / 7
    Y. Elata / 20 / 4
    Y. Schidigera / 10/ 0

Vooral de Rigida' s gaan relatief snel, zij het weliswaar dat niets erop wijst dat deze plantjes puntige rakkers worden.

Ik ben zinnens om zo nu en dan een update te geven, misschien heeft hier iemand ooit wat aan.
Vriendelijke groeten
Guy
palmguy

29 bedankjes

Re: Zaaiervaringen Yucca' s

Berichtdoor Lenora op 30 apr 2013 14:44

Hoi Guy,
hee wat leuk, ben benieuwd hoe het nu gaat! Foto's?

Ik heb ook twee weken geleden Yucca's gezaaid, zie viewtopic.php?f=32&t=10867 :D

Succes! :thumb_up:
Lenora

0 bedankjes

Berichtdoor palmguy op 30 apr 2013 21:08

Lenora, allen,

Wel het ziet er iets minder rooskleurig uit

Y Rigida, het blijft bij 14 kiemers, opvallend was de sterke plotse groei een duidelijke drang naar veel licht, de meeste van de tere grassprietjes lieten al snel het hoofd hangen

Y. Torreyi, het blijft bij 7 kiemers, 2 ervan zijn niet doorgegroeid,5 andere doen het wel goed, het zijn net kleine groene mesjes,

Y Elata, slechts 1 van de 4 Elata grassprieten is nog in leven, idem dito als Rigida maar iets minder op zoek naar licht

Y. Schidigera, slechts 3 kiemers die wat later zijn gekomen, ze zien er vrijwel hetzelfde uit als Torreyi, kleine groene mesjes, Zowel de Torreyi als de Schidigera hebben nu al iets moois, een beetje sexy eigenlijk en ik heb goede hoop dat hier toch iets van moet komen

Ik zet nu s nachts de propagator af en de temp daalt dan van 28 naar 16 gr ... Om de kiemers een beetje te laten wennen aan wisselende temps, gezien het woestijnachtigen zijn
moeten ze hier toch tegen kunnen ...
Vriendelijke groeten
Guy
palmguy

29 bedankjes

Berichtdoor Lenora op 01 mei 2013 13:28

He jammer hoor, dat er zo veel wel opkomen maar niet doorgroeien. Maar gelukkig toch nog een paar survivors :D
Ben erg benieuwd naar de sexy Yucca's, als volwassen exemplaren zien ze er inderdaad heel erg gaaf uit. Spannend, ik hoop dat ze goed blijven gaan!
Lenora

0 bedankjes

Berichtdoor palmguy op 16 mei 2013 19:49

Hallo,

Even een update, sinds een week of 2 zijn de jonge plantjes buiten geplaatst, ttz op verschillende plaatsen in de tuin heb ik serretjes, waar bij zonneschijn - dit komt ooit nog wel eens voor - de temperatuur aardig oploopt. De plantjes zijn beschut tegen regen. Wel heb ik getracht om te hoge temps te vermijden alsook een te droge omgeving, ondanks dat de zon zo vaak forfait geeft en de onderkoelde temperatuur allesbehalve met een woestijnklimaat te vergelijken is, houden de meeste ontkiemde plantjes zich kranig,

Y Rigida, zelfs enkele bijkomende kiemers, uiteindelijk zijn 90 pct van de zaden gekiemd, wat ze hier tot de best kiemende exotische plant ooit maakt, zelfs beter dan de Washingtonias. Enkele jonge planten hebben zoals reeds gezegd het loodje erbij gelegd. Toch opvallend is dat de wat sterker lijkende plantjes zelfs de laatste dagen lijken te groeien. Licht is alleszins een must voor de jonge Rigida' s.

Y. Torreyi, 5 plantjes blijven in leven, ze staan op een plaats waar dat de temp al aardig kan oplopen als de zon schijnt.

Y Elata, 2 nieuwe kiemers steken langzaam het hoofd boven de cocopeat. Deze planten blijken dus ook al geen al te hoge temps nodig te hebben om te ontkiemen. Toch ben ik van geen enkele Elata kiemling zeker dat ie einde juni haalt.

Y. Schidigera, de 3 kiemers blijven in leven, de plantjes zijn niet te onderschijden van de Torreyis, ze staan in de bodemserre waar dat de temps heel hoog kunnen oplopen als de zon er een tijdje op schijnt. ( tot 55°C ) eens kijken wat ze doen als ze woestijn temperaturen krijgen. De Yucca Schidigera wordt ook de Mojave Yucca genoemd ... zodus

Al bij al ben ik niet ontevreden, meer nog dit smaakt naar meer. Ik ben zinnens om bij rarepalmseeds grotere hoeveelheden yuccazaden aan te kopen.
Vriendelijke groeten
Guy
palmguy

29 bedankjes

Berichtdoor Lenora op 18 mei 2013 22:33

Hee dat is goed nieuws! Leuk dat sommigen toch nog besluiten te ontkiemen.
Vraagje: wat is de reden dat je niet zeker bent dat enkele kiemlingen einde juni halen?

Succes! :thumb_up:
Lenora

0 bedankjes

Berichtdoor palmguy op 22 mei 2013 16:25

Hallo,

Lenora schreef:Hee dat is goed nieuws! Leuk dat sommigen toch nog besluiten te ontkiemen.
Vraagje: wat is de reden dat je niet zeker bent dat enkele kiemlingen einde juni halen?

Lenora, de Elata en de Rigida kiemlingen zijn en blijven tere plantjes, fragiele grassprietjes eigenlijk, het kan snel fout gaan. Enkele Rigida' s zijn definitief verloren, maar och maakt niet uit zolang er maar een paar overschieten.

De Torreyi' s en de Schidgera' s zien er flinker en minder fragiel uit, vooral de Torreyi' s doen het goed.
( maar dat schijnt normaal te zijn )
Vriendelijke groeten
Guy
palmguy

29 bedankjes

Berichtdoor palmguy op 22 jun 2013 18:11

Even een update. Het gaat vrij goed met de Yucca zaailingen, ik heb ze nu verpot zoniet zouden de wortels teveel in elkaar groeien, wat zeker en vast leuk is, is dat er nog Elata' s en Rigida' s zijn ontkiemd in mei nadat de kweekbakjes buiten werden geplaatst en dit na een nacht van amper 3 graden.

Alle Rigida zaden zijn ontkiemd (24), maar enkele kiemlingen waren te zwak, toch schieten er nog 19 over. Sommige kiemers zijn nog zwak, opvallend is de hunker naar licht.
Van de Torreyi' s had ik 8 kiemers op 10, en alle plantjes zijn nog in leven. De jonge Torreyi' s zijn iets steviger.
Van de Schidigera' s had ik 3 kiemers op 10, en alle plantjes zijn nog in leven. De Schidigera' s zien er tamelijk flink uit.
Met 14 kiemers op 20 zijn de Elata' s ook verre van slecht. 10 zijn er nog van in leven. De jonge Elata' s lijken zoals de Rigida' s wat fragiel en groeien wat trager.

De volgende reeks Yucca zaden zijn besteld.

Enkele foto' s die - toegegeven - nog niet veel zeggen, ze lijken erg goed op elkaar.

Yucca Elata

Afbeelding

Yucca Schidigera

Afbeelding

Yucca Torreyi

Afbeelding

Yucca Rigida

Afbeelding

Groepsfoto

Afbeelding
Vriendelijke groeten
Guy
palmguy

29 bedankjes

Berichtdoor Ruud op 08 jul 2013 17:45

Je hebt daar een paar lekkere biertjes staan :o
Leuk die zaailingen ik heb 2 thomsonianas van bijna 2jaar
Die groeien als kool
Het lekkerste is toch altijd een Palmke in de hand
Ruud

10 bedankjes

Berichtdoor palmguy op 26 sep 2013 20:06

Hallo

Even een update

De meeste zaailingen Yucca Elata, Yucca Rigida, Yucca Torreyi, Yucca Schidigera zijn verder gegroeid, met nog een laat kiemende Schidigera ( kieming na 3 maanden ) enkele uitvallers bij de Elata' s, Rigida' s en Torreyi' s, van enkele anderen verwacht ik niet dat ze het gaan halen.

Ik heb ook nog volgende soorten gezaaid

Yucca Glauca
Yucca Wipplei var Eremica
Yucca Rostrata
Yucca Thompsoniona
Yucca Treculeana

Alle zaden zijn in cocopeat gezaaid, en simpel in de de tuin geplaatst, sommige in serretjes wat dus wat hogere temps geeft tijdens de dag als de zon schijnt.
Ontkieming is wat minder spectaculair maar toch nog zo'n 40%

Ik ben eens benieuwd welke jongens de volgende lente gaan halen.

Normaal gezien ga ik hier mee verder laat ons zeggen volgend jaar in april. Yucca Brevifolia komt dan aan de beurt.
Vriendelijke groeten
Guy
palmguy

29 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Zaaien en stekken