(Update verpot) Nieuwe aanwinst Phoenix Roebelenii

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Nieuwe aanwinst Phoenix Roebelenii

Berichtdoor Hitch op 02 okt 2013 08:49

Gewoon de oude pot eraf halen en de kluit proberen te behouden zoals die nu is. De palm met kluit dan overzetten naar je nieuwe pot (eerst onderaan de nieuwe pot aanvullen met nieuwe grond zodat de kluit op juiste hoogte komt), mooi centreren en dan aanvullen aan de zijkanten. Het geheel lichtjes en dat is het dan.
Hitch

156 bedankjes

Re: Nieuwe aanwinst Phoenix Roebelenii

Berichtdoor R.van.Dijk op 02 okt 2013 18:26

Top, dat moet lukken! Wat is een goede verhouding tussen potgrond en kokosgrond?

UPDATE:
Ik was aan het rondkijken op het forum en toen kwam ik dit topic tegen:
Phoenix Roebelenii!!! oppotten
viewtopic.php?f=9&t=6496&start=10

Het idee daar is dat er overgepot wordt in een emmer met gaatjes (in dit geval op een veel groter formaat). Vervolgens gevuld wordt met een laag hydrokorrels en daarboven de grond.
De emmer wordt op een omgekeerde schotel verplaats, zodat overtollig water daarin kan lekken.

Daarover een aantal vragen:
Is dit een soort super methode om de palm goed te kunnen verzorgen? Kunnen de hydrokorrels er lang mee door voor ze 'op' zijn? Hoelang zou een palm kunnen blijven staan voor er wederom overgepot moet worden? Is het verstandig om te potten naar een veel grotere pot of in etappes? En waarom? Blijft de grond lang vruchtbaar? En zodra deze eigenlijk uitgeput is, wat kan er dan gedaan worden om de levenskwaliteit van de palm te waarborgen?

Wat een vragen he :oops:
R.van.Dijk

0 bedankjes

Re: (Update verpot) Nieuwe aanwinst Phoenix Roebelenii

Berichtdoor R.van.Dijk op 04 okt 2013 19:59

Ik heb de Phoenix inmiddels verpot. Er is naar onder toe nu zo ongeveer 5 cm meer ruimte dan de oude pot. In de breedte wel veel meer. Onderin de pot zit een verhoging van plastic zodat er geen water onderin de pot blijft staan, maar daarnaast zit er een gat helemaal onderin de pot die nu toegang heeft tot het bakje eronder. Deze heb ik gevuld met water. Ik heb eerst hydrokorrels in de pot gedaan, toen (kamerplant) potgrond gemixt met kokospotgrond. Daarna flink water gegeven.
De oude kluit is nagenoeg geheel mee verplaatst.

Oude pot, de wortels kwamen erbovenuit en vulden de hele pot.
Afbeelding

Nieuwe pot
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
R.van.Dijk

0 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen