Puya chilensis?

Heb jij planten of zaden waar je de naam niet van weet? Plaats hier je foto's en waarschijnlijk kan iemand op het forum je wel verder helpen.

Puya chilensis?

Berichtdoor Hitch op 02 okt 2013 10:19

Deze plant heb ik nu reeds 5 jaar in het bezit. Dit is de eerste keer dat er zich een bloem vormt maar nu vind ik de naam nergens meer terug over welke soort dit juist gaat. Is dit een Puya chilensis? Als ik op het net info zoek kom ik wel dezelfde bladvorming tegen maar die bloem is toch totaal anders.
Vorig jaar heb ik de andere plant (had er 2) uitgeplant wegens plaatsgebrek tegen mijn gevel en hoewel er veel bladeren kapot zijn gegaan doordat hij onder een sneeuwtapijt lag heeft hij dit overleefd. Moet dus een sterke jongen zijn.
Welke soort is dit nu juist? Weet iemand dit?
Bijlagen
DSC01546-800.jpg
DSC01546-800.jpg (77.64 KiB) 1616 keer bekeken
Hitch

156 bedankjes

Re: Puya chilensis?

Berichtdoor draco op 02 okt 2013 10:49

Dit lijkt me Fascicularia bicolor of een verwante soort. Een mooi resultaat Hitch. Hier is deze plant in februari 2012 tot de grond afgevroren. De zwakke herstelpoging van de plant heb ik niet afgewacht.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Re: Puya chilensis?

Berichtdoor Hitch op 02 okt 2013 11:45

100% gelijk! Dat is 'm.
Daarom vond ik hem niet terug in mijn papieren, ik zat op de verkeerde benaming te zoeken.
Blijkt toch vrij kouderesistent te zijn. Hier heeft het vorige winter -15° gevroren, aantal ijsdagen ben ik even kwijt. Toch denk ik niet dat het specifiek de koude is die mijn uitgeplant exemplaar zo beschadigt heeft maar dus wel de sneeuwhoop die er bovenop lag. Toegegeven, hij ziet er momenteel niet bepaald mooi uit door de beschadiging maar hij heeft zich toch wel flink hersteld wat voor mij reden genoeg is om hem dit jaar dan toch met een glasplaat oid af te dekken tegen de winterneerslag.
In ieder geval ben ik blij eindelijk eens een bloem te zien in mijn kuipplant. Het is namelijk niet meteen de aangenaamste kuipplant om te hanteren met zijn venijnige weerhaken.
Hitch

156 bedankjes

Keer terug naar Plantenidentificatie