Geïnspireerd door de boeiende serie van Eduard wil ik hier ook een aantal varens uit mijn collectie tonen. Ik beperk me tot varens in containers, omdat bij de tuinvarens vaak de namen zijn zoekgeraakt.
In het kader van 'wie heeft de grootste' een bekend forumthema, komt mijn Blechnum tabulare zeker in aanmerking. Al beschouw ik dat met gemengde gevoelens want deze gaat binnenkort de kas in en moet dan waarschijnlijk flink worden teruggesnoeid. Blechnum brasiliense is afkomstig van Eduard, de 2 zaailingen groeien als kool en zijn afgelopen week opnieuw in een grotere pot gezet.
Het geslacht Blechnum kent verschillende soorten met aantrekkelijk rooduitlopend blad. Maar ook van andere genera bestaan fraai getinte soorten al dan niet met een bijzondere tekening. Humata tyermanii loopt dieprood uit evenals de Woodwardia's unigemmata en orientalis. Ook Athyrium kent een aantal kleurige variëteiten zoals niponicum "Pictum' en otophorum 'Okanum'. Vanwege de gevoeligheid voor slakken houd ik deze selecties aan als kuipplant. Een experiment met Arachnoides simplicior in de tuin faalde eveneens.