Wagnerianus, nog de grond in of winter in pot??

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Wagnerianus, nog de grond in of winter in pot??

Berichtdoor CvAlfa op 13 okt 2013 14:55

Hoi mensen,

Door de gelukkige omstandigheid van het op de kop tikken van een Wagnerianus met 1,70 stam heb ik een vraag. Hij is te hoog om binnen te laten overwinteren en staat goed geworteld in een kuip.
Is het verstandig hem in kuip (met de wortels zo goed als mogelijk) vorstvrij te overwinteren buiten.
Of alvast een plekje geven in de de tuin en hem in zijn geheel goed beschermen in de winter? (net als hij in kuip zou doen)
Hij vertoond nog steeds lichte groei in het blad.

Hoor graag jullie advies!

Groeten Chris.
CvAlfa

1 bedankjes

Re: Wagnerianus, nog de grond in of winter in pot??

Berichtdoor draco op 13 okt 2013 17:42

Hangt er vanaf waar je woont, nabij de kust of in een koudere streek. In de kuip verdraagt de kluit vorst tot ± -7 °C, mits het niet langdurig is. Je kunt er noppenfolie of oude dekens omwikkelen. Bij aanhoudende vorst zou ik de kuip tijdelijk binnen zetten eventueel liggend. Woon je in een relatief milde klimaatzone dan is uitplanten nog wel verantwoord. Bescherm dan de bovenzijde van de kluit met een dikke laag strooisel en bindt de bladeren op zodat je er tijdens een vorstperiode beschermend materiaal kunt ombinden (een rietmat o.i.d.). Geef de palm na een uitdrogende vriesperiode extra water zodra het dooit.
Veel plezier met je nieuwe aanwinst.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor homer op 13 okt 2013 18:04

ik zou hem gewoon uitplanten een bevroren pot is veel schadelijker! als ie in de grond staat dan is ie nog beschermd en kan je er nog een flinke laag blad en ander isolerend matiaal opgooien! ik zou me meer zorgen maken als ie net uit een kas komt en niet afgehard is dan kan vorst meer schade doen.

ik heb verschillende trachy,s uit geplant in het najaar winter en voorjaar en geen een heeft het loodje gelaten.

een trachy is een pot heeft veel minder kans om de winter door te komen is mijn mening.
homer

24 bedankjes

Berichtdoor CvAlfa op 13 okt 2013 18:24

Bedankt voor jullie meningen! zelf zit ik ook te denken om hem in de grond te doen.
Volgens de verkoper heeft hij vorig jaar op een beschutte plaats (in kuip) buiten gestaan tijdens de winter..in ieder geval komt hij niet direct uit de kas.
Zal de verkoper nog eens benaderen voor de zekerheid!
Toch denk ik dat je moet kijken naar alle facetten van de plant.
Een afgeharde plant met bevroren kluit is ook geen garantie voor succes!

Wordt morgen graven denk ik....! ;) (als het een beetje droger wordt)

Groeten Chris.

homer schreef:ik zou hem gewoon uitplanten een bevroren pot is veel schadelijker! als ie in de grond staat dan is ie nog beschermd en kan je er nog een flinke laag blad en ander isolerend matiaal opgooien! ik zou me meer zorgen maken als ie net uit een kas komt en niet afgehard is dan kan vorst meer schade doen.

ik heb verschillende trachy,s uit geplant in het najaar winter en voorjaar en geen een heeft het loodje gelaten.

een trachy is een pot heeft veel minder kans om de winter door te komen is mijn mening.
CvAlfa

1 bedankjes

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen