Echium Wildpretty

Op dit forum kan je met al je vragen terecht over plumeria, heliconia, brugmansia, passiflora en andere exotische bloemen en planten.

Re: Echium Wildpretty

Berichtdoor Carlo op 13 okt 2013 13:27

Vandaag had ik de poging gaan willen ondernemen om hem uit te spitten maar één blik naar buiten zegt al genoeg, niet dus.
Inmiddels heb ik ook nog geleerd dat een hoge vorstvrije kas ook niet verkeerd zou zijn maar ja, die hebben we niet dus. Toch weerhoudt me dat niet om op zoek te gaan naar nog andere soorten en gewoon maar te kijken hoever we gaan komen. Alleen de overwintering is al een heel avontuur. Zeker als ze beginnen door te groeien terwijl het plafond in zicht is. :shock:
Carlo

148 bedankjes

Berichtdoor Carlo op 21 okt 2013 01:33

Enkele dagen terug zeer ruim uitgestoken maar ondanks dat de grond goed nat was en zodoende een kluit zou moeten behouden, kwam de dikke wortel los en viel toch de kluit uit elkaar. Bij nadere inspectie bleken er toch wel wat haarwortels in de grond achter gebleven te zijn met als resultaat dat ik nu al enkele dagen een treurwilg in de pot heb staan. :cry: Maar goed, buiten laten staan was ook geen optie. Toch nog maar wat stekken afgeknipt, voorzien van stekpoeder, opgepot en op een warmtematje geplaatst. Misschien zou het nog iets kunnen helpen om de plant en pot te verwarmen om zodoende weer op kracht te komen.
Of een dosis fosfaat voor sterke wortelgroei en daarbij de takken snoeien zodat ie zich volledig kan richten op de wortels?
Carlo

148 bedankjes

Berichtdoor JmC4c op 21 okt 2013 12:04

Ik heb zo voorzichtig mogelijk uitgegraven en toch zie je hem wat treuren.
Wat me opvalt is dat de echium veel water nodig heeft om flink overeind te blijven.
JmC4c
Bedrijven

502 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 21 okt 2013 13:47

Ik zit ook te denken om mijn exemplaar van bijna 2 meter te overwinteren, en vraag nog steeds af of dit wel zin heeft omdat de plant na de bloei afsterft. Aantal stekken zijn mislukt, aantal ook goed gelukt. Maar waar moet je zo grote reus kwijt tussen al die andere planten. ;)

Het zou mooi zijn als die volgend jaar nog hoger gaat worden!
Afbeelding

Zoiets?
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor JmC4c op 21 okt 2013 15:07

Wauw! Dat is pas indrukwekkend :o
JmC4c
Bedrijven

502 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 22 okt 2013 09:57

Ze hebben alleszins een hekel aan het verstoren van de wortels.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor alloo op 03 nov 2013 20:20

s.janssen schreef:Ik zit ook te denken om mijn exemplaar van bijna 2 meter te overwinteren, en vraag nog steeds af of dit wel zin heeft omdat de plant na de bloei afsterft. Aantal stekken zijn mislukt, aantal ook goed gelukt. Maar waar moet je zo grote reus kwijt tussen al die andere planten. ;)

Het zou mooi zijn als die volgend jaar nog hoger gaat worden!
Afbeelding

Zoiets?

Volgens mij is dit de Echium pininana,heb ik ook ooit gehad,zaait zichzelf uit.

groetjes Fons
alloo

58 bedankjes

Berichtdoor Carlo op 04 nov 2013 00:07

Het blad van mijn plant is geheel verdort. Of de plant ook echt dood is, is de vraag.
De afgeknipte stekken zijn verdroogd en dood. Andere stekken had ik onder jodenkoeken-potten gezet (en dus vochtig) en zien er nog gezond groen uit. De stekken staan overigens op een warmtematje.
Carlo

148 bedankjes

Berichtdoor Corinne op 23 nov 2013 21:50

Ik heb zaden meegenomen uit Tenerife. Ik lees verschillende dingen: warm zaaien, niet te nat, vorstvrij, ze zaaien zichzelf uit na de bloei en komt weer op (in de tuin dus en winter overleeft?) De zaden doen het beter als de vorst erover is geweest, naar binnen doen levert luis op.....Tegenstrijdige berichten..Ik dacht erover om het zaad voor de vorst in de tuin te zaaien. Op Tenerife vriest het tenslotte ook op die hoogte waar het groeit?
Ik zie op jullie prachtige foto`s dat de planten IN de aarde staan en niet in een kuip?

Wie geeft mij advies?

BVD, van deze nog onervaren palmvriend :)
Corinne

0 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Exotische bloemen en planten