Deling Trachycarpus Princeps

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Deling Trachycarpus Princeps

Berichtdoor Sodiac op 26 jun 2013 18:49

Wow thanx voor het uitgebreide antwoord! :)

Ik heb zelf een T. princeps die er prachtig uitziet en al een aardig grote stam heeft. Maar die is nu ook via zo'n 'zijscheut' gaan groeien. In principe heb ik dat liever niet, maar dat lijkt dus niet meer te stoppen? Of kan ik het nog stoppen door die zijscheut weg te zagen?

Want met zo'n rare vergroeiing gaat het toch nooit meer een mooie palm worden? :?
Sodiac

41 bedankjes

Berichtdoor draco op 26 jun 2013 18:53

Kennelijk is dit een vaker voorkomend euvel bij de princeps. Ik heb ook meerdere exemplaren waarbij de groei stagneert en 1 geval van ontsnapping daaraan middels zo 'n voetzuiger. Het zou fraai zijn als we erachter konden komen of dit een intrinsieke eigenschap betreft, i.e. de variabele kwaliteit van in het wild verzameld zaad ofwel dat de kweekomstandigheden dit veroorzaken. Op de langere termijn wanneer gekweekte planten zaad gaan zetten, zullen er misschien wel verbeterde selecties op de markt komen.

@ Sodiac- Die aanvankelijk misvormd lijkende uitbraakpoging van de vastzittende groeipunt kan vervolgens zoals in mijn geval uitgroeien tot een normale plant. Opvallend was wel dat de eerste bladeren ongedeeld waren als ware het een zaailing. Maar feitelijk zie je hetzelfde bij de zuigers aan de basis van Chamaerops humilis, die ook met ongedeeld blad aanvangen.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 27 jun 2013 19:16

Waarom denk je dat het geen mooie palm meer kan worden Sodiac ? Het is wel jammer inderdaad omdat die weer opnieuw moet beginnen Afzagen zou ik zeker niet doen. Dan denk ik dat je hem letterlijk vermoord. Gewoon zo laten, niks aan te doen.
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor Roeland op 22 nov 2013 14:55

Heb afgelopen zomer ook ontdekt dat mijn Princeps opnieuw begint onderaan de stam.
De vorige zomer waren de bladeren ook al kleiner..
Spijtig want ik wou hem na de winter de volle grond in doen :?

Afbeelding

Afbeelding

grtn Roeland
Roeland

7 bedankjes

Berichtdoor draco op 22 nov 2013 18:09

Roeland schreef:Heb afgelopen zomer ook ontdekt dat mijn Princeps opnieuw begint onderaan de stam.
De vorige zomer waren de bladeren ook al kleiner..
Spijtig want ik wou hem na de winter de volle grond in doen :?

grtn Roeland

Gewoon je plan uitvoeren. Toen bij mijn exemplaar de groeipunt een nieuwe uitweg zocht omdat de uitgroei stagneerde, heb ik het palmpje uitgeplant. Zo 'n zijscheut groeit echter veel sneller dan bijvoorbeeld een jonge zaailing, ondanks dat het blad aanvankelijk nauwelijks gesplitst is. Door de aanwezigheid van een flink wortelgestel, ontwikkelen zich daarna al snel volledige bladeren. Hier kreeg de palm vervolgens de vrieskou van februari 2012 (-20°C) te verduren, waarna al het nieuwe blad weer verloren ging. Bescherming was minimaal door middel van een omgekeerde plantenkuip. In de loop van 2012 en 2013 is er herstel opgetreden. Hoe dat er nu uitziet, is te zien onder de topic Herfstimpressies Draco's tuin
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor Sodiac op 22 nov 2013 23:05

Ik had dus al een vrij groot exemplaar dat eraan is gegaan door zo'n zijscheut, maar nu heb ik ontdekt dat mijn ander kleiner exemplaar het ook al heeft! Die T. princeps blijkt zo wel een heel zwakke soort te zijn!
Sodiac

41 bedankjes

Berichtdoor Gouden HandPalm op 23 nov 2013 17:13

Dank voor deze bijzondere foto's. Leerzaam. Het is dus niet een of andere plantenziekte, maar een verstopping van de speerpunt. Dan weet ik dat mocht een van mijn palmen dat ooit krijgen...
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen