Flanelstruik - Fremontodendron californicum

Op dit forum kan je terecht met al je vragen over olijfbomen, albizia's, eucalyptus, jacaranda en andere exotische bomen en struiken.

Flanelstruik - Fremontodendron californicum

Berichtdoor StefanH op 03 jan 2014 23:05

Zijn er mensen met ervaringen met betrekking tot deze mooie geel bloeiende Noord-Amerikaanse struik?
http://davesgarden.com/guides/pf/go/1715/#b

De 'California Glory' schijnt winterharder te zijn dan de beide moedersoorten (F. californicum en F. mexicanum). http://apps.rhs.org.uk/plantselector/plant?plantid=812

Echter is er weinig tot geen informatie te vinden over ervaringen met deze hybride in Nederland/België of een vergelijkbaar Noordwest-Europees land. Men zegt dat deze tot temperaturen van -12 tot -15 Celsius vorstbestendig zou zijn. Dan zou een beschutte zonnige plek of een plek in de kustregio's te doen moeten zijn, eventueel met een mulchlaag of rietmat.
Groeten,
Stefan
StefanH

28 bedankjes

Re: Flanelstruik - Fremontodendron californicum

Berichtdoor Gerritzen op 04 jan 2014 01:06

Er staat er een hier in Almere in de tuin van Bert Ydema (de schooltuingoeroe van Nederland) tegen een zuidmuur. Die staat er al jaren. Volgens mij beschermt hij de plant nooit. Maar dat heeft natuurlijk alles te maken met de ideale beschutte plek.
Ik zal hem eens vragen of hij de plant inderdaad niet beschermd.

groet,
René
Gerritzen

57 bedankjes

Berichtdoor AIREMULP op 04 jan 2014 08:16

Ik had er vorige zomer 1 geplaats op de zuidkant maar die heeft het met winterbescherming niet gered afgelopen winter :cry: Hier op de Veluwe was bij mij de kouds gemeten tempratuur min 21,8 en dat was voor het jonge struikje net iets te veel .
Misschien dat ik het met een wat groter exemplaar nog eens probeer ;)
Edwin
One life, live it !!
AIREMULP

135 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 04 jan 2014 23:51

Volgens mij heeft de C. Glorie gewoon wat grotere bloemen. Ik heb er ooit een gehad, maar die gaf het op na 5 graden vorst. Eentje om te beschermen wat mij betreft en uitsluitend tegen een muur op het zuiden. Het is wel een bijzondere plant vindt ik, jammer dat je m nooit meer als potplant tegen komt. 20 jaar gelden was dat wel regelmatig het geval.
Dennis_S

348 bedankjes

Berichtdoor StefanH op 05 jan 2014 23:50

Gerritzen schreef:Er staat er een hier in Almere in de tuin van Bert Ydema (de schooltuingoeroe van Nederland) tegen een zuidmuur. Die staat er al jaren. Volgens mij beschermt hij de plant nooit. Maar dat heeft natuurlijk alles te maken met de ideale beschutte plek.
Ik zal hem eens vragen of hij de plant inderdaad niet beschermd.

groet,
René

Als je dat zou willen doen? :thai:

De plant zou dan bij onze chalet in Westenschouwen (Zeeland) geplant gaan worden. Dit zal dan gebeuren tegen de schuur (zuidwestelijk georiënteerd) aan. Gezien de gemeten minimum temperaturen (-8 tot -10) aldaar zou het moeten kunnen lukken.
Groeten,
Stefan
StefanH

28 bedankjes

Berichtdoor tbird44 op 16 feb 2016 07:08

Zeker de moeite om uit te testen
Bij pelckmans kosten ze 1.95
Die struik is 1mtr hoog
tbird44

13 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 16 feb 2016 15:00

Heb ze al enkel malen op verschillende plaatsen in de tuin geprobeerd maar ze haten vocht in de winter en dit in combinatie met koude doet hun steeds de das om.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor Willem1 op 17 feb 2016 00:36

Vorig jaar 2 exemplaren aangeschaft bij Herbert....ze groeien als kool, had er in december nog bloemen in zitten. Staan vrij nat (ondanks de zandgrond) maar zien er op dit moment nog perfect uit. Blad lijkt op die van een vijgenboom, maar dan kleiner. Is (bij mij, tot nu toe) groenblijvend. Gaf vorig jaar gedurende lange tijd heel veel mooie gele bloemen.
Willem1

5 bedankjes

Berichtdoor Yellow op 17 feb 2016 23:57

Ik heb over enkele jaren ook een paar keer geprobeerd zonder resultaat

Groetjes
Jef
Yellow

23 bedankjes

Berichtdoor Willem1 op 18 feb 2016 00:33

Het blijkt dat ik de 'California Glory' heb staan, zoals hierboven geschreven blijkt deze "winterharder" te zijn.

Dit trof ik aan over de California Glory:

-----Uit kruisingen van Fremontodendron californicum en Fremontodendron mexicunum is er tegenwoordig nog een sterkere cultivar ontstaan met tot tien cm grote bloemen nml. Fremontodendron 'California Glory'. De Fremontodendron 'California Glory' is winterharder dan beide ouders en krijgt met citroengele bloemen met een rode gloed----

Groet,

Wim
Willem1

5 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Exotische bomen en struiken