Phyllostachys

In de rubriek bamboe's en grassen kan je alle vragen en tips over de verzorging van bamboe's en grassen stellen.

Phyllostachys

Berichtdoor luiehond op 15 jan 2014 00:32

Ik kon een tuin leeg halen ,met 5 verschillende soorten Phyllostachys..volgens mij aureosulcata,Aureocaulis en Spectabilis,vivax ,later zal ik wat foto's hier zetten.

Mijn vraag is ik heb op dit moment geen Wortelbegrenzer folie kan ik deze bamboes nu in de volle grond zetten ,en over een paar maanden een wortel begrenzer ingraven?

Kan ik in plaats van HDPE, specie kuipen gebruiken ? ik heb brede kuipen <maar deze zijn niet heel diep (45 cm ) ..ik heb ook boom containers die wel 60cm hoog zijn ,maar dan weer niet breed genoeg (en daar moet ik mijn jiuzhaigou 1 eerst uit gaan halen ))

Moet ik hiervan heel de bodem verwijderen bij ingraving of alleen gaten in de bodem boren?

Bij voorbaat dank .
luiehond

0 bedankjes

Re: Phyllostachys

Berichtdoor Klaas-Jan op 15 jan 2014 02:35

Je kunt ze rustig planten zonder wortelbegrenzer als je deze later wilt ingraven, dit natuurlijk wel doen (ik zeg het maar even gezien je naam).
Speciekuipen zijn ongeschikt, hier groeit een Phyllostachys op den duur uit. De Kuip knapt door de druk of hij ontsnapt van boven of onder de kuip. Een Phyllostachys, en vooral een Vivax heeft meer ruimte nodig dan een vierkante meter, zoveel mogelijk ruimte geven voor een goede en mooie ontwikkeling van de bamboe.
Klaas-Jan

34 bedankjes

Berichtdoor luiehond op 15 jan 2014 11:21

dank je wel .

De dikke stam bamboe's zin allemaal afgezaagd tot op de grond en in kuipen geplaatst..

Omdat dit allemaal in 1 dag moest gebeuren (tuin leeg halen ) en onverwachts en in de winter ,heb ik geen idee waar ik zoveel bamboe in mijn tuin moet laten ,vandaar de kuipen ..

ik dacht ik zet ze daar in voor een jaar en dan herplant ik ze correct in de tuin ..

Als je bamboe bij de leverancier haalt zit het ook in kuipen toch?
luiehond

0 bedankjes

Berichtdoor draco op 15 jan 2014 17:09

Je kunt ze voorlopig met kuip en al ingraven. Ze zijn dan beter beschermd tegen de vorst. Na onze verhuizing hebben de bamboestekken en overige tuinplanten in kuipen bijna een jaar boven de grond gestaan. Gelukkig was de winter van 06/07 zeer zacht.
Controleer na een vorstperiode het vochtgehalte van de kluiten en geef zonodig water.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor Robbertvantil op 15 jan 2014 19:13

Voor soorten die hoger worden dan 8 meter heb je minimaal 5 m2 nodig en voor alle andere hogere soorten Phyllostachys maar ook Pleioblastus en Semiarundinaria zou ik ook zeker 3 m2 gebruiken. Maar hoe meer ruimte hoe beter!
Bamboe, lotus (Nelumbo), Victoria en Eucalyptus met vele andere planten als interesse. www.bandus.nl
Robbertvantil
Bedrijven

6 bedankjes

Berichtdoor Klaas-Jan op 15 jan 2014 20:35

Zoals je het omschreef staat er dat je de bamboe wil ingraven met speciekuipen om ze zo in te perken ipv wortelbegrenzer. Dat kan niet omdat een Phyllostachys gewoon meer ruimte nodig heeft dat er in een speciekuip zit. Doordat de rhizomen van de bamboe groeien en de kuip op een gegeven moment niet meer ruimte kan bieden aan de bamboe, scheurt de speciekuip open of gaan de rhizomen onderuit de kuip er vandoor.

Wil je ze eerst in speciekuipen zetten is dat natuurlijk geen probleem. Ga je ze uiteindelijk in de volle grond uitplanten dan zou ik dat nu gewoon doen en aankomende zomer er wortelbegrenzer omheen plaatsen als ze een beetje de ruimte krijgen. De rhizomen groeien met dit weer onder de grond verder.

Als we nog wel winter krijgen, waar ik wel vanuit ga, dan kun je ze beter in de grond zetten dan in bakken ivm uitdroging tijdens vorst.
Klaas-Jan

34 bedankjes

Berichtdoor Robbertvantil op 15 jan 2014 21:02

En wel goed water geven als het niet vriest! Niet te nat natuurlijk maar wel vochtig houden. Verder volledig met Klaas-Jan eens!
Bamboe, lotus (Nelumbo), Victoria en Eucalyptus met vele andere planten als interesse. www.bandus.nl
Robbertvantil
Bedrijven

6 bedankjes

Berichtdoor luiehond op 16 jan 2014 23:44

Dank jullie allemaal voor jullie antwoorden !

ok alles in kuipen in de grond gedaan tot volgend jaar...op 1 na ,deze staat nu in de volle grond en dat blijk een geweldige woekeraar te zijn ? ( phyllostachys aureosulcata aureocaulis )

ik las ergens dat deze een pol van 5 dia meter kan veroorzaken ?

dat wil ik niet , hooguit 2 meter ...?

Hoe reken ik nou uit hoeveel meter hdpe folie ik moet hebben voor 2 dia meter ?
Met een touwtje kwam ik op 9 meter ?

en graag zou ik willen weten wat de minimum ruimte in dia meter is voor de onderstaande soorten

Robbertvantil schreef:Voor soorten die hoger worden dan 8 meter heb je minimaal 5 m2 nodig en voor alle andere hogere soorten Phyllostachys maar ook Pleioblastus en Semiarundinaria zou ik ook zeker 3 m2 gebruiken. Maar hoe meer ruimte hoe beter!

Het tuintje waar deze planten uitkwamen was nog geen 15m2 groot ( met een terras en een appel boom in het midden)
De 5 variante die ik uit dat tuintje heb gehaald waren trouwens de volgende:

Phyllostachys bissettii
phyllostachys aureosulcata aureocaulis
phyllostachys aureosulcata spectabilis
phyllostachys vivax huangwenzhu
Phyllostachys vivax Aureocaulis
luiehond

0 bedankjes

Berichtdoor Klaas-Jan op 17 jan 2014 00:53

ok alles in kuipen in de grond gedaan tot volgend jaar...op 1 na ,deze staat nu in de volle grond en dat blijk een geweldige woekeraar te zijn ? (phyllostachys aureosulcata aureocaulis)Niet meer dan de andere soorten welke je hebt opgehaald hoor, bij mij woekert de Bissetii en Vivax meer dan de Aureosulcata.

ik las ergens dat deze een pol van 5 dia meter kan veroorzaken ?
Dat kan zeker, maar dat kunnen alle woekeraars in de loop der tijd hoor.

dat wil ik niet , hooguit 2 meter ...?
Dan moet je hem gaan inperken met wortelbegrenzer.

Hoe reken ik nou uit hoeveel meter hdpe folie ik moet hebben voor 2 dia meter ?
Met een touwtje kwam ik op 9 meter ?

Dat kan kloppen. Als je een vierkant vak maakt kun je op 8 meter uitkomen.

en graag zou ik willen weten wat de minimum ruimte in dia meter is voor de onderstaande soorten

Robbertvantil schreef:Voor soorten die hoger worden dan 8 meter heb je minimaal 5 m2 nodig en voor alle andere hogere soorten Phyllostachys maar ook Pleioblastus en Semiarundinaria zou ik ook zeker 3 m2 gebruiken. Maar hoe meer ruimte hoe beter!

Het tuintje waar deze planten uitkwamen was nog geen 15m2 groot ( met een terras en een appel boom in het midden)
De 5 variante die ik uit dat tuintje heb gehaald waren trouwens de volgende:

Phyllostachys bissettii
phyllostachys aureosulcata aureocaulis
phyllostachys aureosulcata spectabilis
phyllostachys vivax huangwenzhu
Phyllostachys vivax Aureocaulis[/quote]

Zoals Robbert al aangaf, dien je de Phyllostachys soorten zoveel mogelijk ruimte te geven voor een zo goed mogelijke ontwikkeling. Als je zou moeten kiezen zou ik de Vivax de meeste ruimte geven (b.v. 5 M2), daarna de Auresulcata's (4 M2) en dan de Bissetii (3 M2).
In totaal kom je dan op 21 M2, heb je meer ruimte dan ruimer proberen te zetten zo niet zou ik deze maten proberen aan te houden.
Klaas-Jan

34 bedankjes

Keer terug naar Bamboe's en grassen