hallo Greg,

op dit forum.
Zonder bescherming kan je alleen aan aantal trachycarpus soorten in de volle grond planten. Trachycarpus fortunei, tr. wagnerianus, tr. Manipur.. enz.. deze kunnen zo'n - 16 graden aan met een minieme bladschade. Bij nog lagere temperaturen krijg je wel bruine bladeren, maar als het een tijdje - 20 vriest, vrees ik dat ze dat niet overleven.
Trachyzaadjes kan je gewoon rondstrooien, eventueel wat onderschoffelen. Enkele jaren terug had ik zaad, en onder de boom staan nu tientallen zaailingen. Ik vind de zaailingen overal in de tuin, waarschijnlijk laten vallen door vogels. Je kan ook enkele zaden in potjes laten kiemen en wat laten opgroeien, en dan pas buiten planten. Deze kleine plantjes kunnen uiteraard minder tegen de vorst, maar zijn toch goed over te houden in een normale winter. Geen meststoffen geven als ze klein zijn .
Yucca rostrata is inderdaad geen palm, maar een yucca, kan zeker tegen 20 graden vorst en meer, maar moet dan liefst zo droog mogelijk staan. Dagenlang sneeuw, dooi, regen is dus niet goed. Eventueel beschermen met een houten constructie ( zie winterbescherming), of een paraplu.
Als je bereid bent om meer te beschermen zijn er nog een aantal palmen, zoals de brahea soorten, jubea chilensis, butia soorten...
groetjes, Erna