veel vragen Dwarf Cavendish

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

veel vragen Dwarf Cavendish

Berichtdoor Roan123 op 29 nov 2013 11:02

Hallo,
Ten eerste wat een geweldig leuke site is dit, ik lees al een aantal weken mee, maar heb me nu dan ook echt aangemeld zodat ik mijn vragen ook kan stellen en mijn verhalen ook kan doen en mogelijk foto's kan uploaden.

ik heb sinds een week of 10 ook een bananenplant in de huiskamer staan (Musa Dwarf Cavendish). Hij staat op de noordkant(ja de zuidkant is geen optie helaas), hier staat een voor een raam (zie foto's). Niet de meest optimale positie dat weet ik. We hebben een niet al te grote pot voor de plant en we hebben deze met een laagje hydrokorrels gevuld.
De plant had na 2 weken al een compleet nieuw blad gemaakt en uitgerold, ook had in het begin erg veel 'last' van dauwdruppels 's morgens.
Nadat het eerste blad uitgevouwen was begon blad 2 ook al te vormen en na een week of 2 was de sigaar van een behoorlijke lengte, echter is ie nu nog steeds niet uitgevouwen, ook lijkt ie niet zo groot te zijn als het vorig blad en hij heeft nog zo'n uitsteekseltje die nu helemaal uitgedroogd en verschrompelt is.

Doe ik iets verkeerd? Of is dit nu eenmaal de winter en dat ie heel erg traag is met groeien/uitvouwen?

Moet ik vaker bemesten? Ik heb nu 1x bemest met vloeibare mest van de karwei (merk goedkopie). Ik geef de plant nu 1 tot 2 keer per week water (+/- 0,5L per keer).

Is het verstandiger om um in de winter toch maar zoveel mogelijk op de zuidkant te verplaatsen (op het moment dat de zon schijnt), ik heb ergens gelezen dat je beter niet te veel met de plant moet gaan verslepen.

Is het verstandig om een grotere pot te kopen?

Ik probeer wat tips om de vochtigheid wat omhoog te krijgen, dmv plaatstelijk een bakje met water te plaatsen en ook een afgeknipte fles op de verwarming te leggen, ik weet niet hoevaak ik dit moet doen?

Het zijn heel erg veel vragen en ik weet dat er heel veel op de site staat, maar ik moet zeggen dat deze specifieke vragen niet overal even duidelijk zijn.
Alvast bedankt!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Roan123

0 bedankjes

Re: veel vragen Dwarf Cavendish

Berichtdoor Itrme op 29 nov 2013 11:25

Zo te zien is er niet mis met je dwarf. De groei wordt nu in de winter beperkt door het licht en de temperatuur. Bemesten heeft dus niet heel veel zin. Mijn eigen cavendish vertoont op het moment nagenoeg geen groei, af en toe zit er wel iet aan beweging in maar niet veel. Het vocht verlies van de plant (als het aan de bladpunten is) is waarschijnlijk guttatie, de plant gebruikt om overtollig vocht kwijt te raken. Nu de plant zo weinig groeit moet je in ieder geval oppassen met water geven. In ieder geval niet te veel.

Trouwens ook beducht zijn op spint. Deze steekt ook nog wel een de kop op in huis.
Itrme

70 bedankjes

Berichtdoor Roan123 op 01 dec 2013 13:39

dank voor de reactie. Wat is een juiste hoeveelheid van water geven, 1 a 2x in de week een halve liter?
Roan123

0 bedankjes

Berichtdoor Itrme op 01 dec 2013 13:56

Dat lijkt me veel te veel.... Geloof dat een beker per 1-2 weken zat was. Maar dat hangt er vanaf hoe hard hij groeit. Je kan beter wat minder geven dan te veel, kan je later altijd bij geven
Itrme

70 bedankjes

Berichtdoor wsnbm op 02 dec 2013 00:13

Bij de kachel is ook niet ideaal, droge lucht.

Voor de rest vind ik het een knap exemplaar!

Veel plezier op de site!

:welkom:
Groet,
John
wsnbm

186 bedankjes

Berichtdoor Peleroly op 02 dec 2013 12:49

Roan,
Om een antwoord te geven op je vragen..
- Standplaats in de winter: Zo licht mogelijk, zo dicht mogelijk bij een raam
- Verplaatsen van de plant: geen probleem zolang je geen te grote temperatuursverschillen hebt. Ineens van schaduw naar volle zon is ook niet goed (verbranding) maar 's winters gaat dit geen problemen geven.
- grotere pot: Een grotere pot is voor een banaan altijd beter maar deze winter zou ik hem gewoon met rust laten. Volgend voorjaar een maat groter planten.
- bemesten: 's winters niet nodig. Starten vanaf het voorjaar als de groei er terug in schiet.
- gieten: Het is moeilijk om een juiste hoeveelheid water aan te geven. Is sterk afhankelijk van de temperatuur, grootte plant, hoeveelheid wortels, potgrootte,enz...
Prik met je vinger door de bovenste aardelaag. Als het nog vochtig aanvoelt is het meestal OK en kan je het gieten uitstellen ('s winters zeker niet te veel gieten).
- luchtvochtigheid: Dat glas dat je op de potgrond hebt staan is geheel nutteloos. Beter is het om bakjes water op de radiator te plaatsen en de plant regelmatig te vernevelen met een plantenspuit.
Peter
Peleroly

48 bedankjes

Berichtdoor Roan123 op 04 dec 2013 15:03

@wsnbm
dank je voor de info en bedankt voor het compliment :)

@Peleroly
Super bedankt voor de antwoorden, wat betreffende de luchtvochtigheid -> ja ik dacht lokaal de vochtigheid omhoog te krijgen haha :oops:
Roan123

0 bedankjes

Berichtdoor Roan123 op 05 feb 2014 19:21

hallo,
daar ben ik weer.. zag mijn plant er eind november nog zo uit als in m'n openingspost.. Sindsdien is ie erg aan het aftakelen en ik heb echt geen flauw idee wat ik nu moet doen, besproeien,bemesten, meer water geven, minder water geven? Heb inmiddels 4 helemaal verdorde bladeren er afgesneden en er is nu nog 1 rijp voor de slacht.. Wat doe ik verkeerd?
Staat bij het raam, temp komt niet onder de 17 graden in de kamer, 1x per week zo'n 250ml water, sproei de bladeren 3x per week met een plantenspuit.

Dit is het arme plantje nu..

Afbeelding

Afbeelding
Roan123

0 bedankjes

Berichtdoor Tropica Flora op 05 feb 2014 19:52

Oei, dat ziet er niet zo best uit.
Staat de plant enorm dicht op de verwarming?

ik zou zeggen dat het weinig water is want ik geef mijne veel meer maar wacht even de experts hun mening af, ook zit ik te denken aan een N of Mg temort ofzo maar ook daarmee wachten tot de experts iets zeggen, ik klooi namelijk maar wat aan en wil niet dat je je plant om zeep helpt door mijn adviezen.
Neem eens een kijkje op http://www.TropicaFlora.nl
Tropica Flora
Bedrijven

15 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 05 feb 2014 20:01

Staat gewoon veel te dicht tegen de verwarming. Verdroogt gewoon door de te droge lucht in huis en van de verwarming. Ander plaatsje geven, moet niet perse zo warm staan. Luchtvochtigheid moet omhoog.
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers