rhapidophyllum hystrix

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: rhapidophyllum hystrix

Berichtdoor draco op 08 feb 2014 02:06

Dit trio ziet er tip top uit, wat een weelde, wat is je geheim....:thumb_up:
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 08 feb 2014 09:53

Inderdaad, wat een prachtige exemplaartjes 8-)
Wees er maar zuinig op :thumb_up:
Zien er idd heel gezond uit, doe je goed. Thx voor de foto's.
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor AIREMULP op 08 feb 2014 20:58

Dank je :thai: Doe eigenlijk niet zoveel bijzonders aan de planten .Zet ze in ieder geval niet in de scherpe zon want dan vergelen ze snel van blad ,maar wel op een warm plekje in de tuin. Ik hou de grond altijd redelijk vochtig . Al mijn palmen staan in de winterstalling op vloerverwarming en dat zorgt wel voor extra wortelgroei onder in de pot .
Edwin
One life, live it !!
AIREMULP

135 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 08 feb 2014 21:46

Dat is interessant wat je daar schrijft. ik heb er een paar in pot die ik in de vollezon zet en die zijn idd wat gelig. Maar ik heb er ook 1 al vier jaar in de vollegrond, ook vol in de zon, maar die is gewoon groen. Wat zou de reden kunnen zijn dat ze in de zon soms gelig kunnen worden?
Dennis_S

348 bedankjes

Berichtdoor AIREMULP op 08 feb 2014 22:08

Scherpe en echt hele hete zon op blad is gewoon niet goed voor heel veel palmen (planten) Je ziet dit vaak op vakantie dat palmen er vaak slecht (vergeeld) bij staan omdat ze de hele dag aan scherpe zon worden blootgesteld . Er zijn natuurlijk wel palmsoorten die hier beter tegen kunnen en zelfs nodig hebben om goed te groeien. Deze struikpalmen (rhapidophyllum hystrix ) groeien van nature in de beschutting van andere.
Edwin
One life, live it !!
AIREMULP

135 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 08 feb 2014 23:18

Toch verklaart dit niet waarom die in de vollegrond niet geel wordt, zelfs wat beter groeit, en die in pot wel geel worden. Met uitzonderng van veel tropische soorten staan de meeste soorten die wij hier in onze tuinen houden juist van heel veel zon. Rhapidophyllum komt uit de ondergroei van bossen op hun natuurlijke standplaats, maar er zijn ook populaties bekend in het midden-zuiden van de USA die volledig in de zon en onbeschut door bomen staan. Er moet nog iets anders een rol spelen in ons klimaat. Bij mij in de vollegrond is wellicht een beter aanbod van voedsel en vocht dan in pot en blijft ie daarom beter groen. Hoewel ik die in potten regelmatig van mest voorzie. Ik zal er komend seizoen eens een in de schaduw houden. Maar ik ben bang dat de groei, die toch al langzaam is, in de schaduw nog langzamer zal zijn. Nu heb ik ze niet voor de groei gekocht, maar toch, je ziet je palmen toch graag goreien. Gek genoeg zijn degenen in pot vorig jaar ook gaan bloeien, wellicht ook een teken dat deze soort in pot in de zon meer stress ervaart?
Dennis_S

348 bedankjes

Berichtdoor draco op 09 feb 2014 02:20

Ik lees in Betrock's Cold Hardy Palms dat palmen in Florida afhankelijk van de grondsoort verschijnselen van mineralengebrek kunnen tonen, K, Fe, Mg of Mn. Hier in de tuin zijn een aantal plekken waar bij bepaalde planten de karakteristieke verschijselen van Magnesiumgebrek zijn te zien. De bladvergeling bij de Rhapidophyllum die ik in de vorige tuin had staan, kan achteraf beschouwd door een dergelijk tekort zijn veroorzaakt. De palmen in de tuin geef ik uit voorzorg in het voorjaar een schep organische mest met MgO.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor AIREMULP op 09 feb 2014 09:47

Ik ben er wel vanuit gegaan dat je palmen op tijd voldoende mest krijgen .Dus vergeling door gebreksverschijnsslen daar ging ik even niet vanuit, Maar dat kan natuurlijk ook een oorzaak zijn. Het kan ook een combinatie zijn van verschillende ongunstige omstandigheden waardoor de palmen het een beetje laten afweten :? Te veel aan mest zorgt trouwens ook voor vergeling .Dennis je hebt het over een populatie die in een zonnig gebied zonder beschutting groeit .Zijn daar ook foto,s van op internet te vinden hoe deze palmen er bij staan qua blad? Dat rhapidophyllum zich onder zulke condities met veel zon kunnen handhaven wil niet zeggen dat de palmen er ook vrolijk van worden.
Edwin
One life, live it !!
AIREMULP

135 bedankjes

Berichtdoor Remy op 09 feb 2014 11:16

Heb 2 kleine exemplaren verloren in de volle grond, ook een derde is nu behoorlijk aan het aftakelen.
Ik me toch aan de richtlijnen gehouden, zonnige standplaats en droog in de winter. Ik ga nog 1 keer een wat grotere proberen in de hoop dat die wat sterker zijn.
Remy

82 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 09 feb 2014 11:24

Wat ik mij herinner zijn dat gewoon vitaal ogende exemplaren. Ik weet eerlijk gezegd niet meer welk forum dat was. maar nogmaals, het is juist het verschil in mijn tuin. Dat degene in de vollegrond er prima uitziet terwijl die toch echt op een van de heetste en zonnigste plekken in mijn voortuin op het zuiden staat. Waarom wordt die niet geel dan? Is het omdat deze soort in de vollegrond hier veel beter bestand tegen is?

Voor dat we verder gaan. Zijn er mensen die er ook een al enige jaren in de vollegrond hebben? In de zon? EN hoe staat die er bij?

Het zou natuurlijk kunnen dat deze soort in pot gewoon uit de zon moet worden gehouden. Mogelijk zijn de wortels van deze soort niet bestand tegen hitte, wat je in een pot nu eenmaal snel hebt?
Dennis_S

348 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen