door Dennis_S op 08 feb 2014 23:18
Toch verklaart dit niet waarom die in de vollegrond niet geel wordt, zelfs wat beter groeit, en die in pot wel geel worden. Met uitzonderng van veel tropische soorten staan de meeste soorten die wij hier in onze tuinen houden juist van heel veel zon. Rhapidophyllum komt uit de ondergroei van bossen op hun natuurlijke standplaats, maar er zijn ook populaties bekend in het midden-zuiden van de USA die volledig in de zon en onbeschut door bomen staan. Er moet nog iets anders een rol spelen in ons klimaat. Bij mij in de vollegrond is wellicht een beter aanbod van voedsel en vocht dan in pot en blijft ie daarom beter groen. Hoewel ik die in potten regelmatig van mest voorzie. Ik zal er komend seizoen eens een in de schaduw houden. Maar ik ben bang dat de groei, die toch al langzaam is, in de schaduw nog langzamer zal zijn. Nu heb ik ze niet voor de groei gekocht, maar toch, je ziet je palmen toch graag goreien. Gek genoeg zijn degenen in pot vorig jaar ook gaan bloeien, wellicht ook een teken dat deze soort in pot in de zon meer stress ervaart?