Tetrapanax papyrifera 'steroidal giant' onkruid of exoot?

Op dit forum kan je met al je vragen terecht over plumeria, heliconia, brugmansia, passiflora en andere exotische bloemen en planten.

Re: Tetrapanax papyrifera 'steroidal giant' onkruid of exoot

Berichtdoor Hitch op 02 feb 2014 14:29

Net even de kuip omgedraaid waar mijn exemplaar onder staat en tot mijn verbazing heeft deze zelfs nog groen blad. Had gewoon wat mulch over de voet opgehoogd (zo'n 15 cm) met de bedoeling gewoon de wortels wat te beschermen en er dan een grote kuip omgekeerd overheen gezet om het vocht wat weg te houden. Er lijkt zelfs al wat nieuwe ontwikkeling in de stamuiteinden te zitten. Deze zijn mooi en gezwollen.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 05 feb 2014 20:26

Hier staat de Tetrapanax voor de eerste keer nog steeds helemaal onbeschermd en zelfs nog in overweldige bloei. (elk jaar) Ik denk dat dit nu zijn 4de winter is maar weet het niet meer van buiten. Ik heb deze uitgeplant en steeds de stam beschermt en overgehouden. De hoofdstam is ondertussen echt een boomstronk geworden, heel dik aan het worden, veel meer dan armdik. Zal eens afmetingen moeten nemen en nog eens foto's... Ik denk zelfs dat in dit topic ook wel nog oude foto's van mij te vinden zijn...
Als de winter zo door gaat en we geen winterweer meer krijgen dan gaat hij hier dit jaar eindelijk weer eens verder de hoogte in kunnen schieten. Ook de zijtakken van vorig jaar kunnen dan nog dikker en meer gaan verhouten wat veel beter is tegen de vrieskou :thumb_up:
Hier een foto van 2012, om al een beeld te hebben...

Afbeelding
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor AIREMULP op 08 feb 2014 21:51

shappo shappo wat een schitterend exemplaar. 8-) De canna links in beeld is dat een altensteinii of mosafolia :off_topic:
Edwin
One life, live it !!
AIREMULP

135 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 09 feb 2014 00:19

Je merkt in de tuin dat ze al langzaam aan blad beginnen te krijgen ;)
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 09 feb 2014 01:25

@Edwin, Dat is een gewone canna, groen blad, gele bloen met oranje spikkels er in. Gekocht in een tuincenter als indica...

Hier een foto hoe mijne er nu bij staat in dit triestige weertje...

Afbeelding

Vergelijk de stam maar eens met de paal van de tuinschermen... ;)
Groeten Dimi ! ;)

Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor AIREMULP op 09 feb 2014 10:04

Je hebt de plant niet groen kunnen houden ondanks de zachte weersomstandigheden?
Flinke stam al. De canna indica van jou is wel een erg hoog soort . Ziet er goed uit. Bij mij worden de indica,s niet zo hoog :?
Edwin
One life, live it !!
AIREMULP

135 bedankjes

Berichtdoor JmC4c op 09 feb 2014 13:35

Nog enkele graden meer en ze gaan beginnen groeien ;)
Dat zie ik althans aan het exemplaar in pot, onder het afdak dicht tegen mijn huis.
De temperatuur loopt ginds al vlug op bij zonnig weer.

Afbeelding
JmC4c
Bedrijven

502 bedankjes

Berichtdoor roellus op 09 feb 2014 14:15

die van mij heb ik nog ingepakt zitten met vliesdoek en een emmer er over heen.

Ik denk dat ik hem van de week ga uit pakken het zal denk ik toch niet meer zo koud worden.

gr. roel
2013/2014, min -1.4°C
2014/2015, min -5.6°C
2015/2016, min -7.6°C
roellus

15 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 10 feb 2014 15:45

AIREMULP schreef:Je hebt de plant niet groen kunnen houden ondanks de zachte weersomstandigheden?
Flinke stam al. De canna indica van jou is wel een erg hoog soort . Ziet er goed uit. Bij mij worden de indica's niet zo hoog :?
Edwin

Het heeft hier toch enkele keren licht gevroren snachts waardoor de meeste bladeren toch grotendeels donker gekleurd werden. Het koude regenweer deed de bladeren toch ook niet zo goed. Ze werden lelijker en ging ook hangen of vielen af. Dus ik heb onlangs de plant volledig ontdaan van het blad van vorig seizoen. Ook om er een beter zicht op te krijgen en de groeipunten te controleren. De bloemen laat ik bewust nog even zitten, anders gaan de wonden nu al beginnen inrotten. Als je goed kijkt dan zie je toch nog wat kleine groene blaadjes, dat is al nieuwe groei van dit jaar. Hij is dus inderdaad zoals J-M zegt al terug in de groei :thumb_up: Benieuwd wat het dit jaar gaat worden, als die zo kan starten zoals die er nu bij staat dan weet ik zeker uit ervaring dat het een beest gaat worden dit jaar en vorige jaren gaat overtreffen. 8-)

Die canna's werden (heb ze nu niet meer) altijd zo groot. Indica is verkeerde naam hoor denk ik, had ze wel zo aangekocht met die naam. Het word daar wel steeds heel warm daar tegen de tuinschermen. Zuidkant en van smorgens vroeg tot savonds laat zon.
Groeten Dimi ! ;)

Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor AIREMULP op 10 feb 2014 16:25

Ja een zuidkant voor je canna is ideaal .Laten we hopen dat de jonge topjes aan je tetra intact blijven en dat er geen strenge vorst meer komt .Ik denk ook dat er een hoop records gebroken zullen worden qua groei dit seizoen .
Edwin
One life, live it !!
AIREMULP

135 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Exotische bloemen en planten