rhapidophyllum hystrix

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: rhapidophyllum hystrix

Berichtdoor AIREMULP op 09 feb 2014 11:44

Dat is ook 1 van de reden dat ik ze dus niet in de zon zet . Ik denk wel dat iedere palm beter wegkomt in de volle grond ,dat zowiezo .Alleen aftakeling in de winter blijft in veel gevallen een risico . Ik heb zon 4 a5 bladeren per plant ieder jaar erbij dus de groei is wel goed te noemen in pot.Heb je toevallig een foto van jouw exemplaar in de volle grond Dennis

Edwin
One life, live it !!
AIREMULP

135 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 09 feb 2014 14:09

Edwin, zie de foto aan het eind van de eerste pagina van dit topic ;)

Ik kom er vandaag niet meer aan toe, maar een fotootje volgt.
Dennis_S

348 bedankjes

Berichtdoor draco op 09 feb 2014 15:05

AIREMULP schreef:Ik ben er wel vanuit gegaan dat je palmen op tijd voldoende mest krijgen .Dus vergeling door gebreksverschijnsslen daar ging ik even niet vanuit, Maar dat kan natuurlijk ook een oorzaak zijn. Het kan ook een combinatie zijn van verschillende ongunstige omstandigheden waardoor de palmen het een beetje laten afweten :? Te veel aan mest zorgt trouwens ook voor vergeling .Dennis je hebt het over een populatie die in een zonnig gebied zonder beschutting groeit .Zijn daar ook foto,s van op internet te vinden hoe deze palmen er bij staan qua blad? Dat rhapidophyllum zich onder zulke condities met veel zon kunnen handhaven wil niet zeggen dat de palmen er ook vrolijk van worden.
Edwin

De omstandigheden hier zijn niet te vergelijken met die in Florida. Verschijnselen van overbelichting met bladvergeling tot zelfs verbranding zijn niet zeldzaam bij daarvoor gevoelige palmsoorten. Dat risico is het hoogst in het voorjaar als de zon al intens schijnt maar de gemiddelde temperatuur nog laag is. Bij palmsoorten die veel warmte behoeven voor groei staat de stofwisseling dan nog op een laag pitje. Deze kunnen zich daardoor waarschijnlijk niet snel genoeg aanpassen aan de plotseling hoge lichtintensiteit en de UV straling. Soorten van zonnige herkomst beschikken doorgaans over een beschermende (was)laag op het blad en lopen minder risico op bladverbranding.

noot: Een plant beschermd zijn bladeren op verschillende manieren tegen de schadelijke invloed van UV straling en de vorming van vrije radicalen. Dat kan bijvoorbeeld met een UV werende waslaag of dichte beharing, of met flavonoiden en anthocyanen, antioxidanten die het blad respectievelijk een gele of roodbruine tint kunnen geven. Als er toch celschade ontstaat door inwerking van de vrije radicalen, heeft de cel als laatste verdedigingslinie de beschikking over herstelmechanismen, die de schade herkennen en ongedaan maken. Als dit alles faalt, sterft de getroffen cel en uit zich dat in ontkleuring van het bladgroen.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor draco op 09 feb 2014 15:19

Ter aanvulling: Mario Stahler schrijft in zijn boek 'Winterharte Palmen In Mitteleuropa erfolgreich auspflanzen, pflegen and überwinteren', dat Rhapidophyllum hier het beste in de volle zon kan worden gezet. Dat komt tegemoet aan de grote warmtebehoefte van deze soort. Bovendien begunstigt een zonnige standplaats de winterhardheid. Dit boek is een sterke aanrader voor liefhebbers van de vollegrond cultuur van palmen (www.medemia.com)
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor AIREMULP op 09 feb 2014 18:19

Dennis_S schreef:Edwin, zie de foto aan het eind van de eerste pagina van dit topic ;)

Ik kom er vandaag niet meer aan toe, maar een fotootje volgt.

Die foto had ik wel gezien maar zonder sneeuw is hij waarschijnlijk beter te zien :mrgreen:
Wachten we gewoon even af tot het volgende plaatje.
Edwin
One life, live it !!
AIREMULP

135 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 09 feb 2014 20:19

Hier vond ik er alvast eentje van augustus 2013. Deze is als vijfbladige plant in 2009 in de vollegrond gezet.
IMG_7083.JPG
IMG_7083.JPG (285.39 KiB) 3549 keer bekeken
Dennis_S

348 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 09 feb 2014 20:38

En nog eentje uit januari 2011, toen had ie nog nauwelijks gedeelde bladeren. Hier zie je ook goed wat ik aan bescherming doe: alleen een laag blad/houtsnippers rond de plant. Verder niets, geen afdak, geen verwaring, niets.En dus de afgelopen vier jaar geen schade, op wat bruine pikkeltjes op sommige balderen (zie foto 2013).
raph.jpg
raph.jpg (74.4 KiB) 3541 keer bekeken
Laatst bijgewerkt door Dennis_S op 09 feb 2014 20:41, in totaal 1 keer bewerkt.
Dennis_S

348 bedankjes

Berichtdoor AIREMULP op 09 feb 2014 20:40

ziet er na al die strenge winters nog zeer vitaal uit een mooi exemplaar :thumb_up: Je zegt hij maakt een blad of 2 per jaar . Na deze zachte winter zal hij misschien wat sneller op gang komen en extra blad geven deze zomer. 8-)
Edwin
One life, live it !!
AIREMULP

135 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 09 feb 2014 20:46

Afgelopen jaar drie bladeren, twee zijscheuten en een mini bloemtorsje. Ik hoop dat nu de plant toch echt goed geworteld is, de bladgroei sneller gaat en ook snel groter wordt. De laatste bladeren zijn ook steeds meer gedeeld. Het is voor mij ook echt een experiment. Sterker nog, ik heb de jonge plant in 2009 eind oktober pas in de vollegrond gezet. Een van de vier die ik toen heb gekocht. Ook toen niet anders beschermd dan in mijn bericht hiervoor. Gek genoeg heeft een van de drie die ik in pot heb, twee jaar terug speerrot gehad, terwijl er geen graad vorst aan te pas is gekomen. Overigens is die plant prima hersteld. Overigens zijn ze nog net niet zover als die van jou. Die hebben al echt goed ontwikkelde zijscheuten en verder gedeeld blad. Mooie planten! ik hoop dat die van mij dit jaar zover mag komen!
Dennis_S

348 bedankjes

Berichtdoor AIREMULP op 09 feb 2014 21:05

Ik heb 2 jaar terug ook problemen gehad met 1 plant.In de winterstalling had een woelmuis( rat) een hol uitgegraven in de pot en ondergronds 95% van alle wortels opgegeten. Ik dacht dit is het einde van mijn palm ,maar gek genoeg bleef hij overeind en heeft de plant een jaar stilgestaan en is voledig op wortelherstel gegaan en na een jaar stilstaan en weer een nieuw wortelgestel aangemaakt te hebben begon hij weer een speer open te gooien. Dit geeft maar weer aan dat het een sterke palm is.
Edwin
One life, live it !!
AIREMULP

135 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen