Wanneer Musa terug naar buiten?

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Re: Wanneer Musa terug naar buiten?

Berichtdoor Dennis_S op 21 feb 2014 08:14

Voor basjoo is het heel simpel, hoe eerder naar buiten hoe beter. Maar als er vorst komt, moet je afdekken/beschermen. Hier zijn de basjoos allang weer aan de (langzame) groei en drukken een duidelijke punt in de bescherming. ik wacht nog tot begin maart, maar als de vooruitzichten dan ook goed zijn, haal ik de bescherming weg. Maar houdt een groot vel noppenfolie beschikbaar, mocht het nog tot vorst komen (vrijwel zeker natuurlijk) zodat ik dat snel voor een nacht eromheen kan wikkelen. Ensetes zou ik binnen alvast lekker aan de groei proberen te krijgen, maar voorlopig nog niet naar buiten. Andere bananen heb ik te weinig ervaring mee.
Dennis_S

348 bedankjes

Berichtdoor PalmPat op 21 feb 2014 10:44

Als ik jullie adviezen en ervaringen zo lees, dan is er voor het naar buiten plaatsen wat te zeggen (mits droog en vorstvrij), als voor het andere, namelijk gewoon wachten op meer zekerheid qua weersverwachting. Het ligt er dus mede een beetje aan, of je bereid bent om met de potten te moeten slepen en/of dat je ze droog (onder afdak) kunt plaatsen of dat je bereid moet zijn de planten weer te beschermen (in te pakken) bij kouder weer.
Nou ja, laat ik ze voorlopig nog maar gewoon even met rust en kijk ik over een paar weekjes wel, hoe de voorspellingen er dan bij staan.

Overigens, in mijn berging ligt de temperatuur in een gemiddelde winter tussen de 5 en 10 graden, dit jaar (vooral de laatste weken) is het er enkele graden warmer, zo rond de 12 tot 14 graden, mede vanwege dit gegeven, vroeg ik dan ook naar jullie advies. ;)
Vr. groet, Patrick
PalmPat

38 bedankjes

Berichtdoor fordbully op 21 feb 2014 11:17

De 2de week van maart zet ik alles terug buiten onder de carport
fordbully
Bedrijven

25 bedankjes

Berichtdoor Andriesh90 op 21 feb 2014 17:54

Ik heb mijn Musa Sikkimensis net uitgepakt en in de tuin gezet. Voor de zekerheid doe ik er wel een ondersteboven emmer boven tegen de regen. Stam is nogsteets zoals 3 maand geleden 1.30 cm hoog :mrgreen:
Groetjes,

Andries Hachmer

''een palm heb je niet voor even, maar heel je leven!''
Andriesh90

12 bedankjes

Berichtdoor kevins exotuintje op 21 feb 2014 19:50

Andriesh90 schreef:Ik heb mijn Musa Sikkimensis net uitgepakt en in de tuin gezet. Voor de zekerheid doe ik er wel een ondersteboven emmer boven tegen de regen. Stam is nogsteets zoals 3 maand geleden 1.30 cm hoog :mrgreen:

ik vind het persoonlijk nog veel te vroeg om d sikkemensissen uit te pakken en buiten te zetten, onthou goed dat een basjoo net wat meer kou kan hebben als een sikkemensis.

mijn 11 zeer grote sikkemensissen met stammen van 220cm blijven nog een tijdje binnen want wie weet krijg ik dit jaar wel bloem vrucht erin :)
greetz kevin

exoten heb je niet voor even, maar voor heel je leven!

kevins tuintje klikkeee!! viewtopic.php?f=49&t=11498
kevins exotuintje

15 bedankjes

Berichtdoor JmC4c op 21 feb 2014 19:56

Ik hou ook mijn musa nog binnen, alhoewel het steeds aanlokkelijk is.
Ik heb hier op de binnenplaats zowel de basjoo als sikkimensis (deze is een pup van 30 cm)
die langzame groei vertonen. Maar die zijn nu gewoon van buiten in volle grond te blijven hé. Elk jaar ben ik een vroege vogel om alles buiten te plaatsen.
Maar nu vindt ik het echt wat te vroeg ;)

Grtz,
J-M
JmC4c
Bedrijven

502 bedankjes

Berichtdoor The Flying Dutchman op 21 feb 2014 21:20

Carlo schreef:Precies, geen groei, geen water.

Geen water, geen groei :)

Heb toevallig mijn Basjoo die in een pot in een koude muurkas staat vandaag wat lauw water gegeven. Kijken of ik hem wakker kan schudden, de temp loopt toch geregeld hoog op in de muurkas.
Ik denk dat ik hem over een week of 2 onder een afdak buiten zet als er nog geen vorst voorspeld wordt.
The Flying Dutchman

14 bedankjes

Berichtdoor PalmPat op 24 maart 2014 15:36

Nou, hier zijn de basjoos wakker! Ze staan nu inmiddels +/- 3 weken buiten (in kuipen, zodat ze bij een grote weersomslag alsnog verplaatst kunnen worden) en hebben in die tijd allen een nieuw blad ontwikkeld! :thumb_up:
Vr. groet, Patrick
PalmPat

38 bedankjes

Berichtdoor roellus op 24 maart 2014 16:12

ik denk dat ik mij basjoo morgen in de volle grond ga zetten.
maar ik twijfel nog over mijn sikkemensis wanneer ik die naar buiten moet doen.

En moet ik mijn basjoo gelijk water gaan geven of moet hij voorlopig buiten ook nog even wat droger staan.

Gr. roel
2013/2014, min -1.4°C
2014/2015, min -5.6°C
2015/2016, min -7.6°C
roellus

15 bedankjes

Berichtdoor PalmPat op 25 maart 2014 14:04

Ik heb mijn bananen (in kuip) gelijk wat water gegeven, de kluit was vrijwel helemaal uitgedroogd, dus als ik wil dat ie weer aanschiet en gaat groeien, dan lijkt me dat toch nodig, vooral tijdens die warmere dagen die we gehad hebben en er weer aan zitten te komen. Tijdens de afgelopen (koudere) dagen heb ik ze even niets gegeven en hebben ze alleen wat regenwater opgevangen. Ik heb wel nog niet zoveel water gegeven alsdat ik ze bij echt warmer weer zou geven, ze moeten immers niet verkleumen of verzuipen.
Maar, ik ben ook maar een amateur, dus of ik het allemaal goed of volgens de regels heb gedaan, weet ik ook niet. De bananen staan er in ieder geval hier wel goed bij en daar gaat het mij toch om! ;)
Vr. groet, Patrick
PalmPat

38 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterbescherming