Dimi's exotisch hof'ken !! ;-)

Op dit forum kan je je foto's en YouTube video's delen met andere leden van het forum. Zet video's tussen youtube - tags.

Re: Dimi's exotisch hof'ken !! ;-)

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 18 feb 2014 06:19

jos944 schreef:die Manicata waarom haal je die uit de volle grond cq houdt je die in een pot?
Deze is toch winterhard?

Zoals Luc al zei, deze manicata had ik nog niet in de volle grond staan. Heb deze in de garage overwinterd omdat hij toch nog in pot stond dus verplaatsbaar is en vooral omdat ik hem perfect door de winter wou krijgen, dus nog steeds super dik zoals einde zomer en niet de helft weggerot zoals de exemplaren in de volle grond. Nu kan die al super dik starten dus zal die een leuk formaat krijgen denk ik ;)
Deze gaat trouwens binnekort wel de volle grond in :thumb_up:
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 24 feb 2014 19:34

Zoals beloofd klein verslagje van mijn nieuwe aankoop...
Zie ook ander topic om te weten waarover het gaat --> viewtopic.php?f=67&t=13090

Ik heb al enkele jaartjes op mijn wenslijstje een dikke Jubaea staan. Deze big boy onder de palmbomen mocht niet ontbreken in mijn tuin en omdat het een traag groeiende soort is heb ik gekozen voor 1 exemplaar maar dan wel al een dikke, pronkstuk van de tuin zeg maar ;) Dit jaar dan toch maar eens werk van gaan maken en dus afgelopen zaterdag (22/02) eindelijk naar Barteljo gereden. Ik was er nog nooit geweest dus voor mij de eerste keer om de vele Jubaea's te mogen aanschouwen. Geweldig om zoveel Jubaea's samen te zien en heel veel mooie exemplaren. Doordat het nog steeds winter is staat bijna alles helaas wel nog steeds op elkaar gepropt in de serres. Dus echt goed bekijken kon je niet alles. Ik kwam natuurlijk voor de wat grotere mannen en die stonden in de wei samen met een paard. Dat vond ik wel jammer want dat paard zit soms aan die bladeren te bijten. Had zelf een paar Trachy's helemaal kaal gevreten... :roll:
De exemplaren waarvoor ik kwam kosten 850 euro, toen ik ze zag had ik meteen het gevoel dat ze iets kleiner waren dan dat ik gedacht had, dat viel me wel tegen eerlijk gezegd. Ondanks dat waren het wel echt heel mooie en gezonde palmen natuurlijk. Ik was samen met nog een andere liefhebber gereden, sommigen zullen Bart wel kennen. Hij kwam voor de exemplaren in de ijzeren drums. Hele mooie gezonde palmen die naar volle grond snakken. Die waren wel iets te klein voor mij :fluiten: Toch waren die van stammaat niet veel kleiner dan die grote mannen van 850 euro. Het aantal cm's stam tegenover het hele grote prijsverschil kwam niet overeen. Dat deed me ook nog eens twijfelen, je betaald wel honderden euro meer voor enkele cm's stam meer, het prijsverschil was veel te groot en te hoog. Dat en ook dat ik ze eigenlijk nog groter had verwacht deed me erg twijfelen, toen begon ik ook weer over het praktische probleem denken dat ik die kuip nooit volledig door men gang krijg, ik materiaal zal moeten huren en volk optrommelen + nog verzendkosten moet rekenen want die grote mannen konden we niet meenemen op de aanhanger wegens te zwaar. Dus ben ik maar slim gebleven en heb ik die prachtige Jubaea's laten staan, ook wel met een beetje tegenzin hoor ;)
Gelukkig voor mij stonden er nog twee iets kleinere exemplaren waarvan ik 1 voor een prijsje heb kunnen regelen en die konden we wel meteen meenemen op de aanhanger want deze stonden in een veel kleinere kuip. (210L) Dus die kon dan ook weer makkelijker door mijn gang en was ook nog doenbaar met twee sterke mannen om te verplaatsen. Helaas stonden die wel niet zo heel mooi in blad en het paard had er ook al wat aan geknabbeld. Toch nog steeds een prachtig exemplaar hoor, ik krijg hem wel weer in topconditie :thumb_up: Stam diameter is 50cm en omtrek is 1,50m. Ik wilde minimum 50cm diameter dus ik heb wat ik wil uiteindelijk :)
Ik hoor jullie al denken "veel te veel tekst, wij willen foto's..." :happy_thai:

De foto's...(klikbaar)
De middelste is het geworden.

Afbeelding

Deze was het geworden als ik zo'n grotere had genomen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bart met zijn Jubaea's, kon maar niet kiezen, wou ze dan allemaal meenemen maar heeft zich dan toch kunnen inhouden en heeft er de mooiste uitgekozen :thumb_up:

Afbeelding

Ik naast de mijne...

Afbeelding

We konden nog een maatje groter gaan als we wilde, helaas kon die ook niet mee op de aanhanger 8-)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Thuis gekomen en tot in de garage was geen probleem.

Afbeelding

Door dit gangetje moeten we nog door om in de tuin te geraken...

Afbeelding

Even nadenken hoe we dat konden aanpakken, pot afslijpen was laatste optie maar wou even zonder slijpen proberen. Leek me wel te doen, die kuipen kunnen nog veel plooien. Het smalste punt is de laatste deur naar de tuin, die is maar 70cm breed. De pot was 80cm in diameter. Twee balkjes van 65cm gezaagd, spanband erop en aantrekken maar. Pot kwam al snel vierkant te staan. Karretje eronder en gaan, even wringen en mankracht gebruiken en klaar was kees :mrgreen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Klaar voor de volle grond en dat gaat niet lang meer duren... 8-)

Afbeelding

Had nog wat centjes over dus dan ook nog maar een Trachy'tje meegenomen, 1,60m stam en lekker dik.

Afbeelding

Afbeelding
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor Gouden HandPalm op 24 feb 2014 19:45

Mooie exemplaren, Dimi. Proficiat!
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Berichtdoor erna op 24 feb 2014 19:45

prachtig Dimitri ! :o :o proficiat met je aankoop !

groetjes, Erna
erna

374 bedankjes

Berichtdoor Jozef op 24 feb 2014 20:19

Wat een prachtige Jubaea, heb je nu nog wel wat te wensen over in jouw tuin? Echt echt prachtig, wil zeggen dat ik niet jaloers ben maar mijn neus begint te groeien. :lol:
:thumb_up: :thumb_up: Gr. Jozef
Jozef

604 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 24 feb 2014 20:42

Hoi demi, is het dan toch gelukt :thumb_up: proficiat met je mooie nieuwe grote reus, je hebt echt iets met grote planten hè! Je bent nog zo jong die palmen worden met goede zorg vanzelf groot :mrgreen:
succes met de palm die zal het zeker naar zijn zin krijgen bij jou ;) .
Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1030 bedankjes

Berichtdoor Gerritzen op 24 feb 2014 20:45

Geweldig. Werkelijk prachtig!

groet,
René
Gerritzen

57 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 24 feb 2014 21:14

Wat een leuke rapportage! Een mooi verhaal van een echte liefhebber met een prachtige keuze. Heel veel succes er mee!
Dennis_S

348 bedankjes

Berichtdoor Anthe op 24 feb 2014 21:25

Prachtig!
Goe gewerkt :P
Anthe

32 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 24 feb 2014 21:34

Tof dat het gelukt is op deze manier. :thumb_up:

Succes met je aanwinst.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Foto album en video