1500 liter kuip eindelijk geïnstalleerd

Plaats hier nieuws en tips in verband met de exotische planten hobby.

Re: 1500 liter kuip eindelijk geïnstalleerd

Berichtdoor draco op 18 feb 2014 16:50

Ik gebruik al enkele jaren 2 van deze kuipen voor regenwateropvang (500L, h 80 x Ø 95 cm). Ik bescherm ze nooit in de winter ook niet tijdens de vorstperiode van februari 2012 met minima tot -20°C. Zodra er een ijslaag op ligt, beitel ik er een gat in en schep 5 cm water onder de ijskorst weg. Het gat dek ik daarna af met een plaat piepschuim o.i.d. Zolang het water alleen langs de wanden bevriest, is de kans gering dat de kuip scheurt. Mocht je geen enkel risico willen lopen, hang er dan een dompelverwarming met thermostaat in.
Bijlagen
kuipen_rubber.jpg
kuipen_rubber.jpg (88.62 KiB) 5855 keer bekeken
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor GeL op 18 feb 2014 20:09

@draco,

Mijn 80 liter kuipen staan hier al jaren onbeschermd bovengronds buiten, ook de vorige winters. Die dingen gaan echt niet kapot :D Zelfs de planten die er instaan (Cyperus alternifolius, Thalia dealbata, Nymphea, Equisetum japonica, ea.) hebben de klompen ijs overleefd. :fluiten:

Gr,
Michel
GeL

200 bedankjes

Berichtdoor GeL op 06 maart 2014 10:29

Hoi,

Een kleine update.

Mijn beplanting is ook klaar. Heb beugels geplooid voor de verschillende diepte-zones. Daar hangen dan de mandjes in die op die manier ook gemakkelijk kunnen worden verplaatst of verwijderd.
Rondom de beugels wikkel ik wel nog een zwart vijverdoek zodat die qua kleur opgaan in de rand.

Er staat een Oase filter pomp in met ingebouwde UV lamp, een mooie overgang via een inox watervalletje moet ik nog voorzien, alsook licht.

Binnenkort de zuurstof planten erin en iets later enkele vissen. De waterkwaliteit is nu al zeer goed.

Afbeelding

Afbeelding
GeL

200 bedankjes

Berichtdoor Itrme op 06 maart 2014 10:33

Ziet er goed uit Gel :thumb_up: Wat voor vissen ga je er nou inzetten?
Itrme

70 bedankjes

Berichtdoor GeL op 06 maart 2014 10:49

Hi Itrme,

Ik dacht aan een groepje goudrietvoorn.
De windes (goud of blauw) zijn mooi maar ik heb schrik omwille van hun spring vermogen. Ze zouden wel eens snel naast de kuip kunnen liggen.
Misschien een shubunkin of 2 maar zeker goudelrits moet er in.
Ik wil er in ieder geval geen overbevolkte waterplas van maken.
Ik weet dus nog niet 100% wat ik er ga in gooien, ze moeten in ieder geval niet te groot worden en kunnen overwinteren.

Enige tips?

Gr,
Michel
GeL

200 bedankjes

Berichtdoor jaak op 06 maart 2014 14:01

Dat ziet er goed uit Michel, zelf heb ik ook goudrietvoorn mooie beestjes,windes en goudelrits gaat niet goed samen enkel om het feit dat windes groot worden en al eens een klein visje lusten,windes worden in je nieuwe vijver gemakkelijk 40 cm lang en hebben dan al een grote mond.
Wat betreft overwinteren blijft hier de pomp altijd draaien en in de winter word de pomp op een diepte van 30 a 40 cm geplaatst zo blijft de onderste laag onaangeroerd en dus warmer dan de bovenlaag, op die manier blijft er ook een wak in de dichtgevroren vijver als je dus met een watervalletje werkt,je kan ook de pomp uitschakelen en een luchtpompje op dezelfde diepte hangen om zo het wak open te houden maar nooit in het ijs kappen want dat betekent de dood van je vissen.

Groeten, Jaak
We leven allemaal onder dezelfde hemel,maar we hebben niet allemaal dezelfde horizon

viewtopic.php?f=49&t=1772#p18157------Jaak zijn tuin
jaak
Moderator
Moderator

156 bedankjes

Berichtdoor GeL op 06 maart 2014 21:43

Hi Jaak!

Bedankt voor je info. Ik denk het dan maar zonder windes te doen, hangen toch een paar nadelen aan.

Gr,
Michel
GeL

200 bedankjes

Berichtdoor JmC4c op 06 maart 2014 21:52

Je kuip is al heel mooi geworden, Michel :thumb_up:
Doe zo verder, dan kan ik later uit je ervaring leren :)
Grtz,
Jm
JmC4c
Bedrijven

502 bedankjes

Berichtdoor GeL op 06 maart 2014 21:57

Bedankt JM,

Er is wel nog een beetje werk aan. Zeker langs de buitenkant en bovenkant, ik ben nog altijd aan het breenstormen :mrgreen:

Gr,
Michel
GeL

200 bedankjes

Berichtdoor draco op 07 maart 2014 01:53

GeL schreef:Hi Itrme,

Ik dacht aan een groepje goudrietvoorn.
De windes (goud of blauw) zijn mooi maar ik heb schrik omwille van hun spring vermogen. Ze zouden wel eens snel naast de kuip kunnen liggen.
Misschien een shubunkin of 2 maar zeker goudelrits moet er in.
Ik wil er in ieder geval geen overbevolkte waterplas van maken.
Ik weet dus nog niet 100% wat ik er ga in gooien, ze moeten in ieder geval niet te groot worden en kunnen overwinteren.

Enige tips?

Gr,
Michel

Ik heb verschillende soorten vijvervissen geprobeerd. Begonnen met goudelrits dat overigens geen elrits is maar een Amerikaanse exoot ('gold minnow'). Het zijn kwetsbare visjes. Het meest succesvol zijn tot nu toe de 'rosettes' zoals de goudvoorn ook wel wordt genoemd. De beekgrondels waren een regelrechte miskleun en laat ik maar buiten beschouwing. De goudvoorns hebben zich aanvankelijk flink vermeerderd en zijn redelijk kleurstabiel gebleken op een enkele revertant na. Deze oranjerode schoolvissen genieten graag van een zonnebad. Van de oorspronkelijke 12 windes (goud, blauw en tricolor) zijn er nog maar 3 over. Een kwam er bovendrijven, waar de overige zijn gebleven (reiger) ? Een tweetal shibunkin hebben het ook niet gered. Vorig jaar heb ik 3 goudgraskarpers toegevoegd, rustige vissen vergeleken bij de schichtige windes, die drijfvoer alle kanten opzwiepen.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Nieuws en tips