Maurelli in gang trekken

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Maurelli in gang trekken

Berichtdoor palmboomgeert op 08 maart 2014 16:23

Dag,

Ik heb dus hetzelfde probleem als vorig jaar: mijn grote Maurelli begint zienderogen achteruit te gaan, mijn kleine ziet er nog goed uit en begint al terug uit te lopen.

Beiden staan nu in de zon tegen de zuidgevel en gaan terug binnen in de garage s'nachts. Tegen de gevel is het nu 23°c.

Zou het een goed idee zijn om de grote Maurelli in de serre van de Washingtonia te zetten? Daar is het nu 30° dus nog een stuk warmer.

Ik ben er dus nog nooit in geslaagd om zo'n kreng langer dan 2 jaar in leven te houden.

mvg Geert.
palmboomgeert

49 bedankjes

Re: Maurelli in gang trekken

Berichtdoor raf300 op 08 maart 2014 20:23

palmboomgeert schreef:Ik ben er dus nog nooit in geslaagd om zo'n kreng langer dan 2 jaar in leven te houden.

mvg Geert.

De mijne is er vorig jaar na de winter ook niet echt doorgekomen en in de late zomer gewoon kapot gegaan...
wat is het geheim voor een goede maurelli op te kweken?
Ik zou heeeel graag zo één in mn tuin hebben!! ;)
Greetz Raf

Mijn tuin: viewtopic.php?f=49&t=13261
raf300

35 bedankjes

Berichtdoor jaak op 08 maart 2014 21:42

Ik heb denk ik mijn Maurelli nu 5 jaar en het overwinteren gaat tot nu toe steeds goed, wat doe ik: alle blad afknippen behalve de nieuwe sigaar,uitgraven en laten uitlekken, in droge potgrond zetten en overwinteren bij een temperatuur van ongeveer 10 graden en geen water geven tot die weer naar buiten gaat, uitplanten met wat bloed en beendermeel , koemestkorrel en compost en dan wachten tot die in gang schiet,dit is tot nu toe steeds gelukt met een dikke Maurelli op het einde van het seizoen :mrgreen:

Groeten, Jaak
We leven allemaal onder dezelfde hemel,maar we hebben niet allemaal dezelfde horizon

viewtopic.php?f=49&t=1772#p18157------Jaak zijn tuin
jaak
Moderator
Moderator

156 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 08 maart 2014 21:59

wat is het geheim voor een goede maurelli op te kweken?
Ik zou heeeel graag zo één in mn tuin hebben!!

In het voorjaar een aanschaffen, in de volle grond verwennen. Begin oktober reeds uitgraven. Oppotten met droge grond en droooog houden tot in april. Overwinteringstemperatuur tussen 8gr en 15.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor Peter1985 op 09 maart 2014 00:58

Ik zet mijn maurelli in de winter weg zonder potgrond en dat gaat ook al vijf jaar goed
Peter1985

1 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 09 maart 2014 10:11

Tuurlijk gaat die achteruit, dat is normaal als je hem droog houd, die zit ondertussen stilaan door zijn sap heen zeg maar. Als de t° nu 's nachts een vastere vorm gaan aanhouden en dan overdag lekker warm gaat hij terug aan de groei willen en dat is het moment om hem stilletjesaan wat water te geven.
Als je hem is je warme serre wil zetten gaat dat proces natuurlijk in een sneller tempo maar let op met de watergift! Hij heeft nu amper tot geen bladeren meer en er is dus geen verdamping mogelijk van overtollig vocht waardoor de kluit snel aan het rotten gaat. Daarom steeds de watergift recht evenredig met zijn groei opdrijven.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor palmboomgeert op 09 maart 2014 10:28

Dan kijk ik om hem vandaag in een pot met nieuwe aarde te steken met de nodige bemesting en zet hem in de serre. Hopelijk schiet hij dan in gang.

mvg Geert.
palmboomgeert

49 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 09 maart 2014 11:56

Veel hangt ook af van de wortels. Heb je gezonde nieuwe wortels dan kan je groei verwachten en kan je een klein beetje water geven.
Indien niet zou ik even wachten.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 09 maart 2014 12:45

Hoi ik heb het idee dat hij met weinig tot geen watergift de oude stelen leegtrekt! Dit zie ik hier gebeuren de stam wordt dan steeds dunner, hier zit de groei er weer in 2e blad is aan het uitplooien, heb hem in het voorhok staan waar de temp. nu richting 17ºC gaat, het zal zijn laatste jaar worden de stam wordt te hoog en dan heb ik weer zo.n windvanger :roll:
Groet, Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor palmboomgeert op 09 maart 2014 20:30

ben vandaag om bloedmeel en koemestkorrels gereden en heb ondertussen nog een exemplaar bijgekocht.
Dit stond achteraan in de serre bij de kweker. Eéntje die overgebleven was van vorig jaar die hij overgepot heeft. Stond er mooi bij met veel nieuwe wortels dus dacht ik doe dat mee als voorbeeld voor de grote dat die weet wat hij moet doen.

de grote ondertussen herplant in dezelfde aarde met extra bloedmeel en koemestkorrels en enkele scheppen zand.
We zijn benieuwd.
palmboomgeert

49 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers