Op zoektocht naar de ideale grond voor trachycarpus.

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Op zoektocht naar de ideale grond voor trachycarpus.

Berichtdoor Devil op 10 maart 2014 20:50

Hallo, ik heb al heel wat meningen de revue zien passeren. nu was ik zelf op zoektocht Naar men eigen samenstelling. Toch vind ik het wel handig om eens iedereen zijn samenstelling nog is samen te horen.

Naast mijn huis staat serregrond. Ben is gaan voelen of ik er wat mee kon doen. Het voelde licht klei achtig zanderig aan. Beetje kneedbaar zoals pattiserie. Zou ik dit kunnen gebruiken in mijn samenstellig?

image.jpg
image.jpg (155.17 KiB) 4565 keer bekeken

image.jpg
image.jpg (151.06 KiB) 4565 keer bekeken
Devil

10 bedankjes

Re: Op zoektocht naar de ideale grond voor trachycarpus.

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 11 maart 2014 00:20

Trachycarpus (fortunei) is niet zo veeleisend voor de samenstelling van de grond hoor. Groeit op bijna alles. Zoals alle palmen heb je best goed water doorlatende grond, dus niet te zwaar of zware klei, dat hebben ze het liefst. Natuurlijk ook voedingsrijke grond. Bij een Trachy doe ik bijna niks aan de grond, gewoon gat graven en kluit er in. Je kan de grond luchtiger maken door wat vivimus bij te mengen, dat doet het ook heel goed. En wat beendermeel voor wortelgroei te stimuleren. Die grond op je foto's zou ik toch nog mengen met iets om deze luchtiger te maken...
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor zezinho op 11 maart 2014 02:27

Hier gaat voor alle palmen in het gat een mengsel van compostaarde, lavagruis ( 3mm tot 8mm - ik koop dit met een ganse remorque aan en heb dan zo'n 750 kg voor 65€, daar doe je wel al een tijdje mee) en voor de helft de grond uit de tuin. En dit gaat prima tot hiertoe.
Wilfried
zezinho

95 bedankjes

Berichtdoor Alexander op 11 maart 2014 05:09

Wat extra organisch stof toevoegen in de vorm van compost. Een lichte klei of savelgrond die goed afwaterd is zondermeer goed.

Alexander
Alexander

33 bedankjes

Berichtdoor Devil op 11 maart 2014 09:15

ik denk erover na deze te mengen met brekerzand of rivierzand en palmboomgrond + cocosgrond en vivimus. dat de palm duidelijk nieuwe aarde voelt en zin krijgt om te groeien. Ik zou het mengels dan wel goed moeten afmeten. Zou eerst wat zand mengen met het leem mischien en daar dan 30% van in het mengsel gebruiken. Maar ben nog maar wat aant denken. Dan 20% vivimus en dan 10% cocosgrond en de rest palmboomgrond.
Devil

10 bedankjes

Berichtdoor Devil op 11 maart 2014 09:20

Door het leem in het mengsel te gebruiken wijk ik ook niet teveel af van wat hier dieper in de grond zit en gaat hij daarna blijven zoeken naar verse aarde.
Devil

10 bedankjes

Berichtdoor erna op 11 maart 2014 09:54

Ik gebruik altijd een mengsel van : 1/3 mediterrane grond, 1/3 Vivimus, en 1/3 de uitgegraven grond. Daarbij voeg ik nog wat extra lavakorrels en koemestkorrels aan toe.

groetjes, Erna
erna

374 bedankjes

Berichtdoor Devil op 11 maart 2014 10:39

denk dat het wat hetzelfde moet worden bij mij erna. Enkel ga ik de leemgrond luchtiger maken en in plaats van de uitgegraven grond gebruiken. De uitgegraven grond kan ik gebruiken voor men tuin wat gelijker te maken. :thumb_up:

Over de cocosgrond weet ik het nog niet. Zou dat een meerwaarde zijn? Merk in mijn potjes dat de grond dan losser blijft.
Devil

10 bedankjes

Berichtdoor Devil op 12 maart 2014 00:39

Heb de leemgrond geprobeerd en voor in een pot is het zeker niet bruikbaar. moeilijk te mengen vooral.
Devil

10 bedankjes

Berichtdoor CvAlfa op 17 maart 2014 16:30

Hier altijd een zak of twee cocopeat gemengd met tuingrond....voor een grote palm.
Zou er het liefst nog wat lichte klei door mengen, maar is hier niet gemakkelijk te vinden...

Grt Chris.
CvAlfa

1 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen