Archontophoenix cunninghamiana

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Archontophoenix cunninghamiana

Berichtdoor hans1982 op 11 maart 2014 13:36

Ik heb net 3 Archontophoenix cunninghamiana besteld, deze zitten nu in een pot deco 4,5 liter bak en zijn rond de 140-160.
Nu wil ik deze als het weer beter word buiten zetten maar als ik het forum zo lees kan ik beter wachten tot het minimaal 15 graden is.

Is het verstandig om de palm wel al direct te verpotten en wat is dan de ideale afmeting en gebruik ik gewoon een laag hydrokorrels en daarop mediterraanse portgrond?

Ook las ik dat de plant veel water nodig heeft, nu kan ik onder de pot een waterschaal plaatsen maar mag hier dan water in blijven zitten of rotten dan de wortels weer weg?

Alle tips zijn welkom.
hans1982

0 bedankjes

Re: Archontophoenix cunninghamiana

Berichtdoor Gouden HandPalm op 11 maart 2014 16:22

We moeten niet al te bang zijn om palmen buiten te zetten. Een Arch. cun. is zoals de meeste Australische palmen wel bestand tegen wat koelere temperaturen. Het zijn niet echt tropische (zone 11 of hoger palmen) maar subtropische (zone 10) palmen. Zone 10 palmen houden niet van vorst maar kunnen wel alles boven +3 aan. Niet dat ze dan hard zullen groeien maar dood gaan doen ze niet meteen.

Naar buiten dus met die pot, zeker met dit lekkere voorjaarsweer.

Persoonlijk verpot ik alleen als de palm uit zijn pot barst met wortels er onder en er boven uit. Verpotten heeft namelijk als nadeel dat je palm niet groeit met zijn bovenkant maar met dat wat onder de grond zit. Wortels zijn namelijk primair en basaal voor een plant. Als er ruimte voor is dan steekt ze daar eerst al haar energie in. Dan ben je vaak weer maanden verder voordat je een beetje groei ziet.
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Berichtdoor draco op 11 maart 2014 18:59

Uit ervaring zeg ik dat de waterbehoefte van deze palm 'normaal' is. Slechts weinig planten houden van natte voeten. Daarbij is stilstaand water spoedig zuurstofarm, het gaat stinken door de groei van anaerobe bacteriën; een combinatie waardoor de wortels kunnen gaan rotten. Als je de palm via een schotel water geeft, verwijder het restant dan na enkele uren.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 12 maart 2014 10:00

Ja absoluut niet met een schotel werken voor deze palm hoor! Gewoon de grond niet laten uitdrogen en zelfs dat kan voor een keertje heus geen kwaad. Het zijn echt wel sterke jongens hoor.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor hans1982 op 12 maart 2014 20:46

Heb ze vandaag ontvangen 3 mooi palmen van een redelijk formaat, 1 tak was helaas geknakt maar dat is het risico wat je neemt en zal aan het eind van het seizoen niet meer te zien zijn.

Ik denk alleen wel dat ik ze in een andere pot gaat zetten want ze staat nu nogal wankel. Ik begrijp dat hij dan eerst zijn energie in zijn wortels gaat steken maar zou dit uiteindelijk niet het beste voor de palm zijn? Want een palm die steeds omvalt word er ook niet mooier van.
hans1982

0 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 12 maart 2014 22:10

Wat ik vorige zomer nog wel is deed de plant bewateren totdat er water in de schotel kwam. Ik merkte met name bij een warme zomer dat de palm dit water weer opzuigt wanneer de dag eindigde. Buiten de zomer is dit overbodig.
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor draco op 13 maart 2014 01:16

hans1982 schreef:Heb ze vandaag ontvangen 3 mooi palmen van een redelijk formaat, 1 tak was helaas geknakt maar dat is het risico wat je neemt en zal aan het eind van het seizoen niet meer te zien zijn.

Ik denk alleen wel dat ik ze in een andere pot gaat zetten want ze staat nu nogal wankel. Ik begrijp dat hij dan eerst zijn energie in zijn wortels gaat steken maar zou dit uiteindelijk niet het beste voor de palm zijn? Want een palm die steeds omvalt word er ook niet mooier van.

Zet de palm(en) bij het verpotten wat dieper zodat nieuwe adventiefwortels uit stambasis kunnen groeien en de palm meer stabiliteit verlenen.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor hans1982 op 13 maart 2014 11:48

Kan dit zomaar want ik begreep dat je palmen niet zomaar dieper in de pot kan zetten met zijn stam, of is dat voor deze palm anders.

En over hoeveel centimeter hebben we het dan 1 of 5?
hans1982

0 bedankjes

Berichtdoor draco op 14 maart 2014 01:38

hans1982 schreef:Kan dit zomaar want ik begreep dat je palmen niet zomaar dieper in de pot kan zetten met zijn stam, of is dat voor deze palm anders.

En over hoeveel centimeter hebben we het dan 1 of 5?

Palmen maken geen echte wortels met secudaire diktegroei zoals hogere planten - bomen bijvoorbeeld. Ze ontwikkelen na kieming een primaire wortel die wordt gevolgd door zogenaamde adventiefwortels. De kiemwortel verdwijnt tenslotte. Adventiefwortels zijn tamelijk primitieve wortels zonder diktegroei. Deze ontspruiten aan de basis van de palm. Dat kan ondergronds zijn maar ook erboven afhankelijk van de soort en omstandigheden. Het dieper planten heeft in dit geval de bedoeling om het uitgroeien van de adventiefwortels te vergemakkelijken. Als de worteluitlopers boven de potgrond ontstaan, stopt de groei vaak doordat de kwetsbare nieuwe wortels verdrogen. De palm komt op den duur dan instabiel te staan. Het is geen probleem voor een palm als deze dieper bijvoorbeeld 5 cm wordt opgepot. Nieuwgevormde adventiefwortels zorgen dan voor meer stabiliteit. Het is daarbij wel belangrijk dat de grond goed doorlatend is zodat er tussen de gietbeurten lucht in kan doordringen
draco

708 bedankjes

Berichtdoor hans1982 op 14 maart 2014 11:14

Draco bedankt voor je advies, ik ga ze denk ik van het weekend verpotten dat zet ik ze iets dieper in de aarde.

Ik wilde onderin de pot hydrokorrels plaatsen en dan mediteriaanse potgrond gebruiken is dit goed voor deze palmen?

Uiteraard geef ik ze hierna nog palmbooster voor de wortelgroei.
hans1982

0 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen