door draco op 24 maart 2014 19:05
Of je een Cordyline alleen voor het blad houdt of ook voor de bloei is een persoonlijke smaak. Zo'n roodbladige variant met een grote tros witte geurende bloemen is een feest om mee te maken.
Eduard, je had de Cordyline direct na de bloei mogen snoeien. Uiteindelijk zal de nieuwe vegetatie opwaarts groeien. Als je nu de zaadtrossen afknipt - niet te kort, het restant van de stengel droogt dan in en is op den duur makkelijk te verwijderen. Ik heb vorig jaar bij Cordyline 'Torbay Dazzler' geprobeert de bloei te verhinderen door de bloeiwijze eruit te knippen (bij een vorig exemplaar was de plant na de bloei gesneuveld). Ik moest dat een paar keer herhalen, omdat de plant steeds een nieuwe bloeiwijze produceerde. Er groeit nu een nieuwe scheut uit en bovendien zijn op het restant van de bloeiwijze- de steel, diverse secundaire scheuten tot ontwikkeling gekomen. Hierdoor is de steel groen gebleven. Ik wacht af hoe dit zich verder zal ontwikkelen. Voortaan verwijder ik de bloeiwijze indien ongewenst, als deze geheel is uitgegroeid - kort voor de bloei.
groet,
Han
Laatst bijgewerkt door
draco op 24 maart 2014 19:12, in totaal 1 keer bewerkt.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"