Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.
Na deze zachte, natte winter lijkt deze gloriosa ten dode opgeschreven. Aangezien het grondwater hier in de winter nogal hoog komt (+-30cm onder maaiveld) had ik hem vorig jaar aangeplant op een verhoogd stuk, in een mengsel van de plaatselijke leemgrond, zand, kiezels, en een beetje perliet. Voor de andere gloriosa's was ik minder mild (gewoon de volle grond in, zonder ophoging). Nochtans was deze de enige met dergelijke schade. In eerste instantie dacht ik dat het gewoon ging om een zwakker exemplaar, maar nu zie ik dat de rest van de yucca's dezelfde symptomen beginnen te vertonen (bruine vlekken). Iemand enig idee wat deze vlekken kan veroorzaken, en of dit nog te redden/voorkomen is?
Daar vreesde ik al voor... Waarschijnlijk was het een mooi seizoen voor schimmels. Chemische bestrijdingsmiddelen zijn voor mij echter uit den boze, temeer omdat de kippen vrije uitloop hebben in de tuin. Trouwens, daarmee is de plaatselijke infectie misschien wel bestreden, maar de omgevingsbesmetting niet. En dan wordt het een straatje zonder einde...
Tenzij iemand een onschadelijk middel weet om de schimmels weg te krijgen (en weg te houden), zit er waarschijnlijk weinig anders op dan de aangetaste bladeren te vernietigen, en te hopen op een lange, droge periode?
Brandnetels laten gisten in een ton water 2weken lang en dan 1 liter op 10a15 liter water en vernevelen over de bladeren van al je planten. Wordt ook gebruikt in de moestuin voor insecten weg te houden.
Het bevat ook een bom vol stikstof wat zeker niet slecht is voor je planten.
Aha! De truuk met de brandnetels herinner ik me nog van een vriend die dit gebruikte tegen insecten. Ik wist niet dat het ook werkzaam was tegen schimmel.
Myrthe heb ik niet, maar eucalyptusblaadjes zullen misschien even effectief zijn, aangezien ze van dezelfde familie stammen?
Morgen alvast eens uitproberen (combinatie van eucalyptusbladeren en brandnetels)
Voor meeldauw op druiven hebben we wel eens heermoes gebruikt. Dit is geen bestrijdingsmiddel maar bestrijd alleen de symptomen. (Verstevigd te bladcellen waardoor schimmels minder kans krijgen, of iets in die richting)