Waneer Washingtonia Robusta de grond in?

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Waneer Washingtonia Robusta de grond in?

Berichtdoor ludo op 31 maart 2014 10:49

beste andriesh ik heb dit weekend mijn 3 washys in de volle grond gezet en dat terwijl ze veel kleiner zijn dan die van jou voor de wintermaanden bouw ik er gewoon een tent omheen. ik denk inderdaad dat de washy geen watje is want ze hebben laats nog -1 nachtvorst overleeft en dat terwijl ze in pot stonden :thumb_up: mvg ludo
ludo

1 bedankjes

Berichtdoor Gouden HandPalm op 31 maart 2014 11:10

plasta schreef:Ik heb de idee, dat ik de washy dan net zo als een een grote dicksonia ga beschermen, dwz. alleen de stam beschermen en de bladeren dan helaas maar laten afsterven. Of dit gaat werken, weet ik natuurlijk nog niet, maar het herstellend vermogen van een washy doet mij hopen op een positief resultaat.

Ik ga dit ook doen. Ben niet zo'n hokken- en tentenbouwer en wil er ook niet de hele winter tegen aan zitten kijken.

Wordt het dus beneden de -8, -10, dan strip ik mijn Washy van al haar bladeren en pak ik de wortels, stam en speer goed in met fleecedoek en noppenfolie (met eventueel de speer insmeren met vasiline of glycerine). Dan overleeft ze wel.

Een Washy maakt in een warme zomer +5 aan bladeren aan. Dus die bladeren krijg je wel weer terug als haar kern nog goed in leven is.
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Berichtdoor Herman op 31 maart 2014 18:40

Wat is groot hij jouw? 3weken geleden een robusta in de volle grond gezet. Stam is 1.20 dus behoorlijke jonge al. Deze ga ik het zelfde beschermen als de Butia. 4 palen in de grond, afdakje er op. Dit alles in oktober , zo sta ie enigszins al droog. Wordt het kouder ( onder de nul) dan zijkanten ook dicht maken met noppenfolie of plexiglas . Daarbinnen om de speer een verwarmingskabel met thermostaat of een tuinlamp als het echt gaat vriezen. Vergeet niet de wortels te beschermen met bv. Afgevallen blad of boomschors.
Wordt de wassie echt te groot kun je er voor kiezen het blad te verwijderen en dan de speer te voorzien van vliesdoek.
Voor foto's kijk onder het kopje foto, tuin : Herman,'s tuin.
Herman

30 bedankjes

Berichtdoor Andriesh90 op 01 apr 2014 11:53

ludo schreef:beste andriesh ik heb dit weekend mijn 3 washys in de volle grond gezet en dat terwijl ze veel kleiner zijn dan die van jou voor de wintermaanden bouw ik er gewoon een tent omheen. ik denk inderdaad dat de washy geen watje is want ze hebben laats nog -1 nachtvorst overleeft en dat terwijl ze in pot stonden :thumb_up: mvg ludo

Ik heb hem zondag in de volle grond gezet :D
Groetjes,

Andries Hachmer

''een palm heb je niet voor even, maar heel je leven!''
Andriesh90

12 bedankjes

Berichtdoor Roeland op 03 apr 2014 16:22

Dat vraagt om foto's van de geplante exemplaren.

Weet ik ook ineens wat jullie als min. stamhoogte aanhouden voor aanplant washi in volle grond ;)

grtn Roeland
Roeland

7 bedankjes

Berichtdoor fordbully op 03 apr 2014 16:38

Ik ga m niet de grond in doen. stam 1,50m is toch wat moeilijk om te overwinteren. Het hok wordt me veel te groot.
fordbully
Bedrijven

25 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 03 apr 2014 20:02

fordbully schreef:Ik ga m niet de grond in doen. stam 1,50m is toch wat moeilijk om te overwinteren. Het hok wordt me veel te groot.

Dat is ook mijn probleem, de medu wordt ook te hoog, in het najaar gaat hier het blad eraf! En als ik ze niet zou zien vond ik het minder erg maar aangezien ik van uit de woonkamer de hele tuin zie in de winter wil ik daar echt niet tegenaan kijken, max. 2 stuk :fluiten:
Groet, Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 04 apr 2014 22:48

Eduard schreef:
fordbully schreef:Ik ga m niet de grond in doen. stam 1,50m is toch wat moeilijk om te overwinteren. Het hok wordt me veel te groot.

Dat is ook mijn probleem, de medu wordt ook te hoog, in het najaar gaat hier het blad eraf! En als ik ze niet zou zien vond ik het minder erg maar aangezien ik van uit de woonkamer de hele tuin zie in de winter wil ik daar echt niet tegenaan kijken, max. 2 stuk :fluiten:
Groet, Eduard.

Hier zou je in shock gaan denk ik met mijn kottekes :mrgreen:
Tis inderdaad niet leuk of mooi maar als het moet dan heb ik geen keus. Is voor iedereen inderdaad een bewuste keuze die je moet maken. Wil je een prachtige plant in de zomer dan moet je het hok er in de winter bij nemen ;)
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor fordbully op 05 apr 2014 12:18

Hoe doe jij het met je phoenix. mijn bladeren zijn opgebonden 3,5 m hoog. ik knip de bladeren altijd in helft en dan pas het hok errond
fordbully
Bedrijven

25 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 06 apr 2014 02:19

Ik knip bladeren pas als ze bruin zijn, knippen is geen optie voor mij. Ik maak dus een hok van bijna 4m hoog... ;)

Sorry voor off topic... :oops:
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen