Mooie varens

In deze rubriek kan je al je vragen posten over boomvarens zoals Dicksonia, Cyathea, Cibotium, ... en andere varens.

Mooie varens

Berichtdoor draco op 13 apr 2014 21:22

Ter introductie een paar mooie exotische varens, waarvan je zou wensen dat ze vaker worden aangeboden, Blechnum wattsii en Blechnum discolor. Waarbij de eerstgenoemde de meest kleurrijke soort is. Een vroege poging om B. discolor (zone 8) tegelijk met de eveneens fraaie Blechnum fluviatile (zone 6, volgens Martin Rickard) in de tuin te houden, mislukte faliekant. Ook de soorten magellanicum en novae-zealandiae lieten het na enkele seizoenen afweten.
Momenteel groeien op een zeer beschutte plek achter de kas en afgeschermd door een schutting en coniferenhaag, Blechnum nudum tezamen met Todea barbara en de Aussie Polystichum proliferum (?).
Ook het tuinavontuur met Lophosoria quadripinnata werd een mislukking. Woodwardia fimbriata overleeft met moeite evenals de verwante orientalis, die 'gered' werd en nu weer in kuip overwintert.
Zelfs de rooduitlopende Blechnum penna-marina moest terug in de pot, want raakte in de tuin volledig uit zicht. Tenslotte blijken alleen Blechnum chilense en Woodwardia unnigemmata standvastig.
Bijlagen
Blechnum_discolor.jpg
Blechnum_discolor.jpg (101.84 KiB) 6501 keer bekeken
Blechnum_wattsii.jpg
Blechnum_wattsii.jpg (103.69 KiB) 6500 keer bekeken
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Re: Mooie varens

Berichtdoor Eduard op 14 apr 2014 10:50

Het zijn mooie soorten Han, de Blechnum discolor heb ik veelvuldig zien staan in N.Z. op kleine stevige stammetjes, De Australiër [B.wattsii] heb ik helaas niet aangetroffen in Australië daar stonden wel veel soorten cycas in de bossen!
Inderdaad jammer dat je de soorten niet veel aantreft, ben nu ook meer op zoek naar Blechnum soorten daar boomvarens te veel plek innemen en Blechnum weer hieronder geplaatst kan worden.
Groet, Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor plasta op 15 apr 2014 13:22

Mooi spul.
Hier heeft een Arachniodes simplicior 'Variegata' de afgelopen winter (kuch) overleefd in de volle grond.
Arachniodes simplicior 'Variegata'.jpg
Arachniodes simplicior 'Variegata'.jpg (291.17 KiB) 6418 keer bekeken

Wat anders dat ik niet vaak tegen kom, maar wel mooi vind en goed overleeft,polystichum minutum.
polystichum minutum.jpg
polystichum minutum.jpg (291.38 KiB) 6418 keer bekeken

Raymond
plasta

146 bedankjes

Berichtdoor cpo op 15 apr 2014 15:14

Ha volgens mij heb ik die ook in de tuin staan die minutum.....geinig
Groetjes, Corrine

http://www.corrinep.nl
cpo

52 bedankjes

Berichtdoor draco op 15 apr 2014 17:49

plasta schreef:Mooi spul.
Hier heeft een Arachniodes simplicior 'Variegata' de afgelopen winter (kuch) overleefd in de volle grond.
Arachniodes simplicior 'Variegata'.jpg

Wat anders dat ik niet vaak tegen kom, maar wel mooi vind en goed overleeft,polystichum minutum.
polystichum minutum.jpg

Raymond

Volgens Martin Rickard anno 2000 is het Arachniodes simplicior of Arachniodes aristata 'Variegata', maar wellicht is dat inmiddels anders. Bij de Polystichum die er hier inderdaad nog piekfijn uitziet na de winter zijn de klinkers verwisseld = Polystichum munitum (zwaardvaren) :)
De uitgang 'minutum' betekent overigens in de plantenterminologie 'zeer klein' (uit Fern names and their meanings; 'munitum' wordt niet vermeld. Letterlijk betekent het beschermen versterken vandaar zwaardvaren)
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor griphuz op 16 apr 2014 08:25

Ik dacht dat dit Arachniodes simplicior was, wel een witte streep dus, maar heet geen variegata.
De groene vorm hiervan heet Arachniodes aristata en kom je nauwelijks tegen,....of,...is het die varen uit de bloemstukken?

Groetjes,
Remko.
Geïnteresseerd in varens?
Kijk eens op http://nederlandse-varenvereniging.nl/forum/
griphuz

48 bedankjes

Berichtdoor plasta op 16 apr 2014 12:22

Ik heb geen idee hoe de varen officieel moet heten, maar onder deze naam heb ik de varen gekocht en als ik google op Arachniodes simplicior 'Variegata', kom ik mijn versie varen tegen.

Nog een vraagje aan de plantentaalkundige Draco, wat betekent "fortunei" eigenlijk in de plantenwereld? Die naam komt toch ook vaker voor.

Raymond
plasta

146 bedankjes

Berichtdoor draco op 16 apr 2014 18:23

plasta schreef:Ik heb geen idee hoe de varen officieel moet heten, maar onder deze naam heb ik de varen gekocht en als ik google op Arachniodes simplicior 'Variegata', kom ik mijn versie varen tegen.

Nog een vraagje aan de plantentaalkundige Draco, wat betekent "fortunei" eigenlijk in de plantenwereld? Die naam komt toch ook vaker voor.

Raymond

Het epitheton 'fortunei' bijvoorbeeld bij Trachycarpus fortunei (Chusan palm) is ter ere van Robert Fortune, een 19e eeuwse Schotse botanicus, ontdekker en verzamelaar, die ook de thee plantages in India en Sri Lanka heeft gevestigd. (bron: Riffle & Craft, An Encyclopedia of Cultivated Palms).
draco

708 bedankjes

Berichtdoor carex op 16 apr 2014 22:05

Arachniodes simplicior komt in het wild in 2 vormen voor, een bonte en een ´gewone´ groene. De bonte is in cultuur en wordt variegata genoemd.
@remko: de varens in de bloemstukken is Rumohra adiantiformis.

Groeten Bart.
Groeten Bart.
carex

25 bedankjes

Berichtdoor draco op 17 apr 2014 01:16

Mijn tuinavontuur met deze varen was snel voorbij. Of het aan de winter lag weet ik niet. Feit is dat slakken dol zijn op de jonge krullen. De kuipplant moet ik op een veilige plek staan of van slakkenkorrels worden voorzien. Of ze het speciaal op bonte varens hebben voorzien, weet ik niet. Athyrium niponicum 'Pictum' en 'Ghost' en otophorum zijn ook doelwit.
draco

708 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Boomvarens en varens