Hier is de vivax flink in de groei. In mijn oude tuin hele dikke halmen. Helaas geen foto's maar het is genieten. Regenbuitjes er overheen gehad en de geur van humus, net of je in een tropisch bamboebos loopt. De groene vivax is alweer flink dik, een centimeter of 5 schat ik. Die gaat vast de 8 meter wel weer halen. De vivax aureocaulis maakt ook al dikke halmen hoewel die nog niet zo dik zijn als de groene (een 3 centimeter?). Alles gaat redelijk recht omhoog, beetje afhankelijk van waar het licht vandaan komt (schaduw van andere takken).
De Ph vivax aureocaulis stekken naast mijn huis maakten wel hele scheve scheuten aan. De ergste heb ik weg geknipt. Verder heb ik van een binnenband ringen geknipt en over de scheuten heen geschoven (touwtje rechtstreeks aan de scheut maken is denk te scherp). Touwtje aan dat ringetje gemaakt, bamboestok in de grond en het touwtje strak getrokken tussen de bamboestok en de scheuten. Alles staat nu goed recht omhoog en ik hoop dat wanneer ze uitgehard zijn ze zo blijven staan. Van de nieuwe scheuten naast mijn huis is de dikste nu zo'n 1,5 cm. schat ik.
@ Paul: Bij de Ph. aureosulcata aureocaulis heb ik na jouw verhaal het weer aangedurfd om zijscheuten weg te breken. Inderdaad geen last van bloeden gehad. Zal toch wel te maken hebben gehad met de kaalkap en het ontbreken van oude stengels met blad.