taal in discussie

Plaats hier de felicitaties aan de jarige Palmvrienden of maak een praatje over andere zaken dan exotische planten.

Re: taal in discussie

Berichtdoor draco op 22 jun 2014 13:53

shusui schreef:Wat plantennamen betreft vind ik dit een heel erg handige site:

http://www.theplantlist.org/

Ik gebruik hem heel vaak, zelfs als je je nog maar de eerste letters van het geslacht herinnerd kan je de plant vinden (iets wat bij google zelden lukt, zeker niet met iets als Synechanthus warscewiczianus ;) )

Je kan de juiste schrijfwijze van de naam raadplegen, en je ziet gelijk wat volgens Kew de meest juiste naamgeving is en wat de synoniemen zijn op dit moment (Is wel vrij ver doorgedreven wat herindelen betreft, zo hoort bijvoorbeeld Musella ondertussen terug bij Ensete volgens Kew )

Groeten,
Sven

Google lukt ook prima hoor en heeft al voldoende aan 'synechan' om de gezochte naam op te roepen.
De plantlist heeft aan 'syne' voldoende voor het genus, alleen moet je dan nog een stap verder. Google is in dit geval sneller.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Re: taal in discussie

Berichtdoor s.janssen op 22 jun 2014 21:40

Nou is het benoemen van planten via een forum misschien nog niet zo moeilijk. Uitspreken van een wetenschappelijke benaming is bij mij ook nog niet altijd een succes. Nederlandse namen wil ik het niet over hebben, die zijn niet officieel en vaak voor meerdere planten of dieren hetzelfde.

Misschien ook een kwestie van ervaring ;)
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Felicitaties en gebabbel