Brahea armata

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Brahea armata

Berichtdoor kristof p op 03 apr 2010 22:55

als je het mij vraagt is Brahea armata zelfs winterharder dan Chamaerops humilis!!!. hier nog nooit schade gehad aan B. armata's van zaailing tot grotere met wat stam. ze worden enkel beschermd met een afdak. ook B. edulis, B. moorei en B. decumbens doen het prima met dezelfde bescherming en in het geval van de B. decumbens zaailing zelfs zonder enige bescherming....
een van mijn favoriete palmen... :)
wat de groeisnelheid betreft valt dat ook goed mee. valt zowat tussen een Butia en een Sabal palmetto in qua groeisnelheid (wel met voldoende water in het groeiseizoen, voor Brahea wil dit zeggen een fikse watergift van 15/20L en dan laten opdrogen en wat later weer herhalen).

gr
Kristof
kristof p

23 bedankjes

Berichtdoor rabbit op 04 apr 2010 08:39

[als je het mij vraagt is Brahea armata zelfs winterharder dan Chamaerops humilis!!!. *]
Dat ligt er volgens mij ook aan waar je woont.
Want wat zijn bijvoorbeeld de koudste nachten afgelopen winter geweest bij jou??

Groet,
Bert
Roept de koekoek in mei,dan is april voorbij.
rabbit

6 bedankjes

Berichtdoor Dejagere op 04 apr 2010 10:17

Ik woon hier ook in west vl, min -8,8 gehad ,Cham hum vind ik ook tegenvallen ,ik vind Brachea ook winterharder ,misschien geldt dit inderdaad alleen voor zachtere streken waar het de laatste 2 winters bijna nooit onder de -10 komt,ik las ook op een site van denk ik de grootste palmkweker uit west vl dat hij ook verrast was dat brachea zo winterhard was gebleken bij hem.
Dejagere

45 bedankjes

Berichtdoor philip op 04 apr 2010 10:44

Bedankt aan iedereen voor de reactie's
Ik ben ook woonachtig in west-vlaanderen(wel aan de onderkant tegen henegouwen)
Inderdaad qua vries temperaturen zitten we beter dan sommige andere provencies,
mijn olijfboom heeft het ook terug overleefd in volle grond zonder bescherming,
trachycarpus fortunei zonder bescherming ook ok (,de wind is een grotere spelbreker dan de vorst.)
Door de pos. reactie's kan het niet vlug genoeg volgende week zijn(word dan geleverd)
een foto volgd.
Mvg Philip.
philip

11 bedankjes

Berichtdoor Dejagere op 04 apr 2010 11:50

@Philip,had het nog niet gezien ook west vl ,je woont zelf nog iets zachter dan Anzegem,met afdak doorzichtig afdakje moet Brachea ar. dus lukken,enkel bij winter zoals laatste nog een vliesdoek rond de palen bij ergste koude,in zachtere dus enkel droog onder dak in het westen,blad kan beter tegen wind dan gemid Tr.fortunei,maar toch beter op plaats uit de wind wegens traag herstel indien bladschade.
Dejagere

45 bedankjes

Berichtdoor philip op 04 apr 2010 11:55

@Dejagere
Hoi ,ik woon op 200m van franse grens,inderdaad nog dichter tegen het zuiden van Frankrijk dan jou :lol: ook nog bedankt voor de tips;
Mvg Philip;
philip

11 bedankjes

Berichtdoor Dejagere op 04 apr 2010 12:20

@ Philip,naast Brachea woon je ook ideaal om een Jubaea in volle grond een kans te geven.Gr Eddy
Dejagere

45 bedankjes

Berichtdoor philip op 04 apr 2010 19:44

Dag eddy
Inderdaad ook een mooie(Jubaea chilensis) en die heb ik ook nog niet,ik denk dat ik hier
stilaan besmet word met het exotenvirus.
Mvg Philip.
philip

11 bedankjes

Berichtdoor kristof p op 06 apr 2010 18:54

rabbit schreef:[als je het mij vraagt is Brahea armata zelfs winterharder dan Chamaerops humilis!!!. *]
Dat ligt er volgens mij ook aan waar je woont.
Want wat zijn bijvoorbeeld de koudste nachten afgelopen winter geweest bij jou??

Groet,
Bert

dat is volgens mij een overbodige vraag....als Brahea hier geen schade vertoont en de Chamaeropsen wel onder dezelfde omstandigheden kan je toch daar wel je conclusie uittrekken he ;).

gr
Kristof
kristof p

23 bedankjes

Berichtdoor KevinC op 06 apr 2010 21:06

Hangt ook van plant tot plant af.

Ik ken iemand die een stuk of 7 armata's van ongeveer 120cm in pot in een onverwarmde serre heeft overwinterd waar de binnen temperatuur dus dezelfde was als buiten maar wel droog en toch zijn er een aantal brahea's gesneuveld terwijl er bij de Chamaeropsen niet één is met schade.

Groetjes
Kevin
Groetjes,
Kevin
KevinC

60 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen