Oleander in bloei

Op dit forum kan je terecht met al je vragen over olijfbomen, albizia's, eucalyptus, jacaranda en andere exotische bomen en struiken.

Re: Oleander in bloei

Berichtdoor Sub T op 24 jun 2014 13:52

Mijn bloemknoppen gaan wel open, maar de bloemen staan er niet zo mooi bij. Ze gaan niet helemaal open. De nog dichte bloemen worden ook zeer donker van kleur. Vorig jaar had ik dat ook al een beetje maar nu is het veel erger. Wat doe ik verkeerd?
Te warme plek? lijkt me straf voor Oleanders, maar omdat de bloemen aan de schaduwkant er nog het beste uitzien....
Te weinig water? Krijgen meestal om de 2 dagen water, soms elke dag.
Te weinig mest? Heb ze dit jaar niet verpot, enkel wat koemestkorrel gegooid. Welke vloeibare mest gebruiken om eventueel bij te mesten? Ik ben wel wat laks wat bemesten betreft.. maar ben van plan hier verbetering in te brengen :)

Afbeelding
Afbeelding
Sub T

138 bedankjes

Berichtdoor ick op 24 jun 2014 14:03

@Dennis: vind je het wel een goed idee om je oleander in juli al rigoureus te snoeien? ik begrijp dat je wilt dat -ie nog wat groeit voor het einde van het seizoen, maar mijn ervaring is dat als je een tak van een oleander in het groeiseizoen afknipt, het plantsap er zowat uit spuit. Zou je oleander niet leegbloeden als je dan al echt gaat terugsnoeien?

@Sub T: ik heb geen idee wat er aan de hand zou kunnen zijn. Te veel zon lijkt me idd. sterk, volgens mij is een oleander wel echt een serieuze zonaanbidder. Te weinig water zou misschien nog kunnen, ik zorg er 's zomers meestal voor dat de grond niet echt uitdroogt en geef dan een plens water. Tegelijkertijd is mijn ervaring dat je eerder bladval krijgt bij te weinig water dan de halfgeopende bloemen die jij hebt. Ik hoop dat iemand je kan helpen...

groet, rick
ick

71 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 24 jun 2014 14:52

Rick, ik doe dat wel vaker en eigenlijk nooit zonder problemen. De hergroei is meestal zodanig dat ik het jaar erop gewoon weer bloei hebt. Een leeggelopen oleander heb ik nog niet meegemaakt...

Kim, als ik vergeet mijn oleander water te geven, dan blijven de bloemen ook zo half gesloten. Dat heb ik ook als de plant in een volledig doorwortelde pot staat. Ook dan is een link te leggen met te weinig water. Kortom, ik zou de plant verpotten en na een tijdje zou dit euvel voorlopig voorbij moeten zijn. Prachtige kleur trouwens...
Dennis_S

348 bedankjes

Berichtdoor ick op 24 jun 2014 15:36

Dennis,
je bedoelt hopelijk dat je nooit problemen hebt met het snoeien in juli...
Dat biedt dan perspectief voor mijn oleanders. Ik zie er altijd enorm tegenop om ze te snoeien. Dat doe ik aan het eind van het groeiseizoen of het begin van het volgende. Maar ik doe dat alleen als ze echt veel te groot of leeg worden, want het duurt vervolgens meestal zeker een jaar voordat er weer sprake is van bloei (beetje afhankelijk van de soort). En aangezien ze dan een heel jaar niet bloeien, groeien ze des te harder, waardoor ik weer eerder met een veel te grote oleander zit...
Dus als ik het lef heb, ga ik het ook eens proberen om in juli/augustus te snoeien.

groet, rick
ick

71 bedankjes

Berichtdoor Joery op 24 jun 2014 20:51

Ik geef mijn oleanders met dit weer bijna elke dag water en om de 2 weken vloeibare vloeibare meststof van voor terrasplanten van DCM. Hier komen de bloemen altijd goed open maar ik heb ooit eens een oleander gehad met dezelfde kleur als hierboven en daar heb ik ook problemen met gehad. Misschien ligt het aan de cultivar?
Joery

9 bedankjes

Berichtdoor xride1 op 24 jun 2014 21:31

Ik denk ook dat het aan de cultivar ligt, ik heb het ook bij deze kleur, de vijf andere soorten hebben er geen last van en ze krijgen allen dezelfde behandeling.

groetjes,
D.
xride1

14 bedankjes

Berichtdoor Sub T op 24 jun 2014 23:39

alvast bedankt voor het meedenken allemaal! :thumb_up:

Maar das eigenlijk minder nieuws, mijn vakantiesouveniertjes (stekjes) van 5jaar geleden blijken moeilijke cultivars te zijn. Ik heb nog een moeilijkere maar heel mooie staan: de variegata! Ook met donkerroze bloemen maar die bloemen krijg ik helemaal niet open helaas. Maar alleen van blad al wel mooi hoor :)

Maar we mogen niet opgeven mensen! :) Deze moeilijke soorten lukken mischien toch mits een andere behandeling? Vorig jaar had ik wel verpot en waren de bloemen toch al een stuk mooier, dus misschien sowieso elk jaar verpotten, en misschien nog wat extra koemest ofzo erbij mengen?
Ik heb een ferme pot klaarstaan, morgen ofzo eens wat potgrond gaan halen!
Normaal gebruik ik hetzelfde recept als voor mijn palmen én bananen: 50% potgrond voor mediterane planten (altijd hetzelfde merk met veel lava en klei) en 50% cocopeat universele potgrond, eventueel met koemestkorrel erbij.
Iemand suggesties ivm potgrond?
Ik laat zeker iets weten of het iets afdeed.
gr. Kim

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Sub T

138 bedankjes

Berichtdoor Joery op 25 jun 2014 11:37

Die variegata is inderdaad mooi. Indien je er ooit stekjes teveel zou van hebben, mag je altijd iets laten weten ;)
Joery

9 bedankjes

Berichtdoor ick op 25 jun 2014 19:43

Nou, het ziet er nu toch naar uit dat je variegata toch wel gaat bloeien. De knoppen staan op springen! Mooie variëteit!

groet, rick
ick

71 bedankjes

Berichtdoor Sub T op 27 jun 2014 00:28

Hoi Rick,
Dat dacht ik de vorige jaren ook, maar uiteindelijk vielen ze opeens gewoon af, en waren dus eigenlijk uitgebloeid in gesloten toestand.

Een paar dagen geleden eindelijk eens bijgemest met vloeibare mest, dit heeft nu zo te zien al wel een positieve invloed gehad, ze zijn nu weer iets verder geopend. Dus dat ga ik sowieso al vaker doen vanaf nu. :)

Maar vandaag heb ik ze dus allebei verpot naar een grotere maat! (zonder wortelsnoei) Ik heb er flink wat koemestkorrel onder gemengd. Eens zien of dat iets afdoet.

@Joery: voorlopig ga ik er nog niet in knippen, maar zodra ik stekmateriaal heb lijkt het me leuk om deze naar geïnteresserde forumleden te sturen. Dan kan ik later ook zien hoe hij het bij anderen doet ;)
Sub T

138 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Exotische bomen en struiken