Welke Agave's zijn dit?

Heb jij planten of zaden waar je de naam niet van weet? Plaats hier je foto's en waarschijnlijk kan iemand op het forum je wel verder helpen.

Welke Agave's zijn dit?

Berichtdoor Jane op 23 jun 2014 10:27

Beste experts,

Welke zijn dit en kunnen ze vorst verdragen? Het kaartje zei weer eens "vetplantenmix" , maar voor 2,50 p.st. heb ik het risico maar genomen. Ze staan nog in de potjes.

Afbeelding

Afbeelding

Alvast wederom bedankt voor de hulp.

Groetjes Dina.
Groetjes Dina.

Ik heb me in laten palmen
Jane

44 bedankjes

Re: Welke Agave's zijn dit?

Berichtdoor draco op 23 jun 2014 14:27

Beide planten zijn Aloe soorten, foto 2 is waarschijnlijk een Aloe aristata. Mijn suggestie voor foto 1 is Aloe erinacea of Aloe melanacantha, 2 soorten die nogal eens worden verward.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor Jane op 23 jun 2014 15:31

Dank je wel Draco.

Ik heb Google even geraadpleegd. Ik kan het verschil ook niet serieus zien tussen de 2 soorten op Google afbeeldingen. Anderzijds zie ik wel verschillen, maar dat kan ook aan een verkeerd plaatje liggen, of aan externe groeifactoren.

Zolang het niet onder de -5 komt, ga ik eens proberen, of ik ze onder droge omstandigheden buiten goed kan houden. Hetzij onder een afdak, maar daar is wat minder licht, hetzij onder een plastic transparante opbergkrat met voldoende ventilatie.

Groetjes Dina.
Groetjes Dina.

Jane

44 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 23 jun 2014 21:51

Ooit ergens gelezen dat Aloe aristata onder droge omstandigheden wel -12 zou kunnen verdragen. Deze persoon hield verschillende Aloe in een buiten terrarium met hagedissen. Op de laatste foto zie ik ook een Agave weberi staan ;)
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor Jane op 24 jun 2014 10:27

Ok, dank je wel.
Indien dat een weberi is, kan deze volgens de gegeven info op het net ook wel wat hebben. Ik haalde hem altijd binnen in de winter, maar hij knalde nu echt de pot uit. Ik heb er nu 11 :D

Groetjes Dina.
Groetjes Dina.

Jane

44 bedankjes

Berichtdoor ick op 24 jun 2014 14:08

Is dat een Agave weberi? Het lijkt mij toch eerder een Agave americana (die overigens ook wel wat kan hebben). Volgens mij heeft eerstgenoemde geen zijstekels, tenminste die van mij niet :?

groet, rick
ick

71 bedankjes

Berichtdoor draco op 24 jun 2014 15:05

Agave weberi of americana, volgens de tabel in Agaves, Yuccas and Related Plants (Irish) liggen de grenswaardes bij -7 à -9°C, onder kurkdroge omstandigheden neem ik aan. Voor de Aloe aristata staat in Botanica zone 9 vermeld. Curieus is dat Aloe vera tot zone 8 wordt gerekend. Deze stortte bij mij al de eerste winter in onder achterlating van een vieze bruine smurrie op de vloer van de koude kas.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor Jane op 25 jun 2014 11:07

Ja, ik twijfelde bij nadere inspectie op Google afbeeldingen al tussen de americana en de weberi, omdat het uiterlijk van een plant van zo enorm veel factoren afhankelijk is.

Zijn die zones indicatief? Met inachtneming van de vochtomstandigheden.
Of speelt licht ook een cruciale rol bij de overwintering?

Die klodders "snot" zijn zeer herkenbaar vanuit mijn schamele ervaring zo'n 20 jaar geleden. Daarna heb ik mij grondig verdiept in de zogenaamde aquariumplanten; die hebben niet zo veel last van vocht :mrgreen:

Groetjes Dina.
Groetjes Dina.

Jane

44 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 25 jun 2014 21:55

Agave weberi heeft veel gladder blad dan americana, ik heb ze ook staan en ze lijken sprekend. @ Aloe aristata, de ervaring met deze aloe met korte -12 was in groot buiten terrarium onder kurkdroge omstandigheden en natuurlijk regelmatig opwarming. Dit artikel stond in Onder het palmblad. Als je interesse hebt kan ik hem is doormailen.
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor Jane op 26 jun 2014 09:45

Leuk s.janssen, ik lees me heel veel in; ook op dit forum. Je blijft hier leren. Ik zie het mailtje graag tegemoet.

Groetjes Dina.
Groetjes Dina.

Jane

44 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Plantenidentificatie