Hallo iedereen,
ik ben 15 jaar en heb net een nieuwe hobby,Het kweken en verzorgen van exotische planten.
Ik heb een aantal zaden besteld:
- eucalyptus archeri
- sequoia sempervirens
- washingtonia robusta
- granaatappel
Die zaden zijn nog niet toegekomen, maar mijn handen begonnen al te jeuken.
Daarom besloot ik in een plantenwinkel op zoek te gaan naar een klein zaailingetje van een wintervaste palmboom (naar voorkeur een trachy fortunei). Ze hadden er enkel een Chamaerops van al 25cm hoog met een prijskaartje van 37.50euro. Dit leek mij een faire prijs maar heb hem uiteindelijk dan toch maar niet gekocht omdat ik de soort eigenlijk niet kende(ik had liever de trachy) en had gehoopt op een iets kleiner maatje zodat de prijs iets minder zou zijn.
Maar laten we tot de kern van het onderwerp komen.
onderweg naar huis zag ik aan de rand van een stuk bos precies een eucalyptusstruikje staan.
ik bekeek het goed, ik kon mijn ogen niet geloven, ik ben bijna helemaal zeker dat het een eucalyptus is.
Maar om helemaal zeker te zijn heb ik enkele foto's genomen. HIer kom ik dus tot mijn eerste vraag, heb ik gelijk en is dit dus een eucalyptus?
Ik hoop dat het inderdaad een eucalyptus is, bij de kleine bloemetjes hingen kleine groene besjes.
ik heb er een paar geplukt, en thuis bleek dat hier dus zoals gehoopt zaden in zaten.
de meest groene (de jongsten denk ik) heb ik al in een bloempot gedaan voor te proberen.
Maar ik heb er ook iets bruinere die eruitzien alsof ze van betere kwaliteit zijn.
Dus nu mijn tweede vraag, hoe kan ik ze best laten kiemen? stratificeren, of gewoon proberen?