Acacia Goulois D'astier Mimosa

Op dit forum kan je terecht met al je vragen over olijfbomen, albizia's, eucalyptus, jacaranda en andere exotische bomen en struiken.

Re: Acacia Goulois D'astier Mimosa

Berichtdoor draco op 26 jun 2014 00:05

Met een jaarlijkse snoei is het wel mogelijk om hier vele jaren plezier van te hebben. De volumegroei kan dan worden beperkt tot zo 'n 5 à 10 cm per jaar. Te ver terugsnoeien is riskant omdat kale takken moeilijker uitlopen. Probeer daarom een gedeelte eenjarig hout met 1 of 2 blaadjes aan te houden. Naarmate er meer vertakkingen ontstaan vertraagt de groei. Ik hield deze Acacia jarenlang in dezelfde bescheiden kuip en vulde de behoefte aan met een goede vloeibare bemesting. Als de kluit korte tijd droog heeft gestaan, zullen na een ferme slok eventueel verslapte jonge scheuten zich doorgaans weer oprichten. Veel plezier ermee!

groet,

Han
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor asiantjen op 26 jun 2014 09:33

Bedankt voor de tips Han :thumb_up:

Heb jij soms ervaring met een Calliandra Tweedii ?

Etienne ;)
asiantjen

63 bedankjes

Berichtdoor erna op 26 jun 2014 10:03

hallo Etienne,

De calliandra is een kuipplant, vorstvrij overwinteren, meestal vallen de blaadjes eraf. In het voorjaar komt hij wel redelijk traag in gang ( bij ons toch ) . In de zomer heeft hij heel veel water nodig.

groetjes, Erna
erna

374 bedankjes

Berichtdoor draco op 26 jun 2014 14:15

asiantjen schreef:Bedankt voor de tips Han :thumb_up:

Heb jij soms ervaring met een Calliandra Tweedii ?

Etienne ;)

Ik heb een tijdlang een manie gehad voor planten met fijngeveerd blad en had ook diverse Calliandra soorten. Calliandra tweedii heb indertijd meegesmokkeld uit Japan waar ik deze bij toeval aantrof in een bloemenstal in Tokio. Grappig was dat ik de plant herkende aan de hand van een afbeelding ervan in een boek van Rob Herwig. Via de groothandel ben ik daarna nog in bezit gekomen van de rose-bloeiende Calliandra surinamensis, Calliandra emarginata met rode pompons en de witbloeiende Calliandra portoricensis. De Calliandra's stonden op het Zuiden in de kas of in de garage onder een dakraam met een winters minimum van 10 °C.
Bijlagen
Calliandra_portoricensis.jpg
Calliandra_portoricensis.jpg (103.95 KiB) 3674 keer bekeken
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor asiantjen op 26 jun 2014 20:30

Dag Erna , Calliandra Tweedii staat bij mij in de veranda , ik heb hem nog niet zolang maar heb het ook al gemerkt , drinken kan hij wel ,heeft ook een zacht blad , ik denk daarmee dat ze veel verdampen ,over
de overwinterings temp zijn toch verschillende meningen heb ik al gelezen , sommigen zweren bij +12 graden en anderen bij + 3 graden , het gaat ook dan over het blad al dan niet te behouden
Bedankt van jullie antwoord en advies , word zeer gewaardeerd :thumb_up:

Han ,zeer mooie foto ,jij verbaasd mij telkens met je kennis van planten en ervaring , het eerste boek dat ik ooit kocht was ook van Rob Herwig , heb ik nog ,mooi boek voor die tijd , ook een slimme man toen in die periode :thumb_up:
Vanuit Tokio een plant mee smokkelen , jij riskeerde wat , misschien is het nu versoepeld maar vroeger was dat wat jaren de cel in als ze je daarmee pakten , met wat bamboe slagen :happy_thai:

Grt

Etienne :thai:
asiantjen

63 bedankjes

Berichtdoor draco op 27 jun 2014 00:54

De Calliandra was wel netjes afgerekend en ik had het bonnetje bewaard voor het geval dat... :lol:
draco

708 bedankjes

Berichtdoor maurits187 op 27 jun 2014 20:14

Bij ons in de tuin heeft Acacia obliquinervia bloemknoppen aangemaakt.
maurits187

8 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Exotische bomen en struiken