Naaktslakken slopen mijn bamboe

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Re: Naaktslakken slopen mijn bamboe

Berichtdoor PalmPat op 26 jun 2014 12:58

Geen kat die hier een bedreiging vormt voor "onze" muizen ;) Die worden hier op en top beveiligd :mrgreen:

Afbeelding

Als we in de zomer buiten zitten met bezoek, dan moeten ze wel niet bang zijn voor de muizen, want die lopen hier soms echt gewoon tussen ons door. Net alsof ze weten, dat hen hier niets overkomt.
Vr. groet, Patrick
PalmPat

38 bedankjes

Berichtdoor draco op 26 jun 2014 14:24

Jane schreef:Muizen zijn hier i.v.m. een grote kattenpopulatie vrijwel kansloos. Vooral hier woont een uitmuntende jaagster met engelengeduld, dus denk ik maar dat ik de knoflooktruc ga toepassen, want dat schaaltje bier verliest al snel zijn werking door regen/bewatering.
En om dat schaaltje nu dagelijks te verversen met bier...... is niet zo gezond voor mijn huwelijk. ;)

Groetjes Dina.

In de handel zijn goedkope slakkenvallen met een afdakje. Bij voorkeur zouden deze wat mij betreft ontoegankelijk moeten zijn voor huisjesslakken die geen probleem vormen, i.e. de talrijke Tuinslakken en een kleine populatie Segrijnslakken.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 26 jun 2014 14:38

Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 26 jun 2014 14:43

Eigenlijk creëren we het zelf door de droogte gaan de slakken zich ophouden op en bij vochtige plekken die wij dagelijks natmaken, ik heb ze ook massaal in de kweekkas ze komen van buiten door smalle speten, vang er dagelijks, gelukkig heb ik hier grote hagedissen die deze graag eten ;)
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor PalmPat op 26 jun 2014 14:45

p e t e r schreef:http://sprokkelen.wordpress.com/2012/07/13/segrijnslakken/

Een andere optie is deze.

En dàt laat ik dus liever over aan de muizen!
Vr. groet, Patrick
PalmPat

38 bedankjes

Berichtdoor Jane op 27 jun 2014 10:17

Leuke suggesties allemaal :mrgreen: Honden, haute cuisine, hagedissen, een kant en klare slakkenval.
Het hele huis stinkt naar de knoflook. Ik heb een extract gemaakt volgens een recept van de Nederlandse Vereniging van Hosta's. Ik ben benieuwd, of dat de aantrekkingskracht voor met name naaktslakken zal weg nemen.

Groetjes Dina.
Groetjes Dina.

Ik heb me in laten palmen
Jane

44 bedankjes

Berichtdoor lily-anne op 27 jun 2014 22:03

Jane schreef:Leuke suggesties allemaal :mrgreen: Honden, haute cuisine, hagedissen, een kant en klare slakkenval.
Het hele huis stinkt naar de knoflook. Ik heb een extract gemaakt volgens een recept van de Nederlandse Vereniging van Hosta's. Ik ben benieuwd, of dat de aantrekkingskracht voor met name naaktslakken zal weg nemen.

Groetjes Dina.

Kan je dat knoflookrecept eens noteren Dina?
Alvast bedankt
lily-anne

13 bedankjes

Berichtdoor Benoit op 28 jun 2014 09:46

Bij de boerenbond verkoopt men oesterschelpen (halfgrof) in zakken van 12,5kg aan +- €5 per zak. Normaal gezien geeft men dit als "voedingssuplement" aan kippen en duiven, maar ik strooi om de paar weken een zakje of twee uit in de tuin, gemixt met limburgs grind en/of lavakorrel: de gebroken schelpen geven geleidelijk aan kalk af aan de bodem (goed tegen de verzuring), en na een paar maand kippengescharrel draineert de toplaag nu ook stukken beter.
Ik heb geen of amper nog last van slakken in de tuin. Blijkbaar zijn ze niet zo gek op stukken gebroken schelp die aan hun onderstel blijven kleven.
Verder; water geven doe ik nooit (laat staan bier), maar wat ik staan heb kan wel tegen een paar weken droogte.
Dit jaar heb ik amper drie naaktslakken zien kruipen, en ze zagen er niet echt gelukkig uit...
Benoit

0 bedankjes

Berichtdoor Jane op 28 jun 2014 10:35

Dit stukje tekst komt van de site van de Nederlandse Vereniging van Hosta's, die op hun beurt het recept weer van Engelse liefhebbers hebben gekregen.

De tuineigenaren van de Engelse Hostatuin waren zo vriendelijk om hun knoflookrecept met de kijkers te delen:
2 knoflookbollen, hele bollen, geen 'teentjes'. De knoflookbollen kneuzen, pletten.
1 liter water laten koken, de knoflook voorzichtig In het kokende water laten glijden en 10 minuten laten koken.
Af laten koelen en zeven, bijvoorbeeld door een nylonkous.
Het verkregen knoflooksap bewaren in een afsluitbare fles.
Per 1 liter water 2 grote eetlepels knoflooksap toevoegen, in plantenspuit of een andere vernevelaar gieten. Goed doorroeren.

Hiermee de planten bespuiten. Herhaal het om de twee à drie weken.

Groetjes Dina.
Groetjes Dina.

Ik heb me in laten palmen
Jane

44 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?