Trachycarpus princeps

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Trachycarpus princeps

Berichtdoor kelapamuda op 29 jun 2014 22:33

allen,

Die princeps die ik gekocht heb krijgt geel blad met wat bruine puntjes, waar kan dit aan liggen?

- Omdat die aan 1 wortel hing heb ik heb hem rechtop gezet, met grond aangevuld.
tevens heb ik water gegeven met wat palmbooster. (Kan het hier aan liggen?
- verder staat hij nu op het vensterbank op het zuidmuur hij krijgt redelijk wat zonlicht.

ik zie graag wat reacties tegemoet.

groeten
kelapamuda

0 bedankjes

Berichtdoor erna op 29 jun 2014 22:44

Hallo,

Heb je de plant verplant in een pot met gaatjes ? Als een plant bijna geen wortels heeft kan je hem het best planten in een mengsel van 3/4 Vivimus en 1/4 mediterrane grond. De Vivimus is goed om de wortelgroei te stimuleren. En om te beginnen niet te veel water geven. Als er niet veel wortels zijn kan de plant bijna geen water opnemen, bij teveel water zou het kunnen dat de bestaande wortels gaan rotten.
Het geel worden van de onderste bladeren kan komen door het verplanten. Zolang de speer nog goed is zou ik me geen zorgen maken.
Je zal wel veel geduld moeten hebben, het kan een jaartje of langer duren vooraleer er voldoende wortels zijn om te groeien.

groetjes, Erna
erna

374 bedankjes

Berichtdoor Sub T op 30 jun 2014 16:27

Inderdaad, en ik zou ook de plant een pak dieper in de pot zetten, zodat de overgang wortels/stammetje minimaal 5 cm onder het grondoppervlak zit, en dit zonder een bult rond het stammetje te hoeven maken.
Sub T

138 bedankjes

Berichtdoor Gilian op 04 jul 2014 16:16

Vandaag een paar Princeps'en verplant naar een grote kuip, planten die ik 3 maanden geleden naar een veeel grotere pot had gezet zaten alweer helemaal vol :shock: met deze pot moeten ze het wel eventjes doen. Ze krijgen nu een serieus maatje 8-)
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Gilian

17 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 04 jul 2014 16:56

Haha, goed bezig! Ik weet dat er mensen zijn die menen dat verpotten in een grote kuip een plant niet goed doet, maar als je het water geven met gevoel doet, dan gaat deze echt knallen.
Dennis_S

348 bedankjes

Berichtdoor rice op 04 jul 2014 23:02

mooi exemplaar!
rice

33 bedankjes

Berichtdoor Sub T op 05 jul 2014 00:58

Helemaal vol?? die paar wortels? :D
Sub T

138 bedankjes

Berichtdoor JmC4c op 05 jul 2014 08:52

Ik deed het vorig jaar ook ;)
Het duurde wel een tijdje voor de groei, omdat beworteling eerst voorrang kreeg.
Maar nu plukt die duidelijk de vruchten van dit.
Betere groei is duidelijk zichtbaar.
En zoals Dennis schrijft, opletten met overbewateren, die potgrond blijft lang nat hoor.

Grtz,
JM
JmC4c
Bedrijven

502 bedankjes

Berichtdoor draco op 05 jul 2014 10:13

Dennis_S schreef:Haha, goed bezig! Ik weet dat er mensen zijn die menen dat verpotten in een grote kuip een plant niet goed doet, maar als je het water geven met gevoel doet, dan gaat deze echt knallen.

Makkelijk gezegd als de kuipplanten buiten staan en af en toe een enorme plens regen te verduren krijgen. Maar wellicht moet ik de samenstelling van mijn potgrond aanpassen en zorgen voor een snellere afwatering van de kuipen. Hoe het ook zij de grootste kuipplanten hier, staan in relatief kleine containers en drogen snel op na een regenbui. Ik vind het ook prima als vanaf een bepaald formaat de planten in een kalmer tempo groeien. Ik heb al genoeg problemen met kuipplanten die me boven het hoofd groeien ;)
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 05 jul 2014 21:20

Ja, dat 'probleem' herken ik. In een grote kuip planten doe ik ook alleen ,et planten waarvan ik echt wil dat die snel groter groeien. Van andere planten wil ik dat helemaal niet, dus die staan soms al vele jaren in dezelfde kuip.
Dennis_S

348 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen