Trachycarpus takil

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Trachycarpus takil

Berichtdoor draco op 07 jul 2014 10:33

Is het ook niet een kwestie van 'slim' vermarkten. Wie levert de enige 'echte' Trachycarpus takil. De 'Kalamuni' zal waarschijnlijk niet de laatste zijn. Dat krijg je met uit het wild verkregen planten, die per 'berg of vallei' een verschillende evolutionaire ontwikkeling hebben doorgemaakt. Wie bepaald dan welke Trachycarpus takil de 'echte' is ? Zolang taxonomen niet 'definitief' de soortindeling van het genus Trachycarpus hebben vastgesteld, blijft het voor de handel lucratief om deze palmen van een eigen naamgeving te voorzien. Pas dan zal blijken dat er misschien maar enkele soorten voorkomen. Vergelijk het met Chamaerops humilis, de enige soort van dit genus met minstens zo 'n grote verscheidenheid in voorkomen als Trachycarpus.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

710 bedankjes

Berichtdoor oktober07 op 07 jul 2014 11:52

Dit is mijn Takil aangekocht in 2011 ( Bij James ) en had toen 2 kleine blaadjes.
Is nu toch al redelijk gegroeid en gaat volgend jaar de volle grond in. Toch duidelijk verschil met een trachy denk ik.Deze plant maakt niet echt een stam aan in de lengte maar wordt onderaan mooi dik.
Bijlagen
001.JPG
001.JPG (188.36 KiB) 5268 keer bekeken
oktober07

9 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 07 jul 2014 12:07

Die laatste kan dan weer een T. manipur zijn :lol:
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor Sub T op 07 jul 2014 13:20

Hoi Hitch,

Jouw reactie kan door een leek als ik op 2 manieren geïnterpreteerd worden:
bedoel je dat hij er gewoon toevallig op lijkt en meer niet, of bedoel je dat er in het verleden planten of zaden verspreid geweest zijn die achteraf Trachycarpus uhkrulense (manipur) bleken te zijn?
Sub T

138 bedankjes

Berichtdoor asiantjen op 07 jul 2014 18:20

Hi Johan (oktober 07) mijn Takil , komende van James zag er toen ook zo uit , groeide de eerste jaren heel scheef zelfs in volle grond , is direct geplant geweest , duurde een goeie drie jaar en dan maakte hij een rechte stam , welke soort Takil het is kan me niet schelen , de verschillen ,als er verschillen zijn , zijn nauwelijks te zien :shock:

Grt Etienne ;)
asiantjen

63 bedankjes

Berichtdoor Sub T op 07 jul 2014 22:34

Het is in ieder geval een prachtige palm Etienne, ik hoop dat mijn naini tals ook zo'n pracht palmen worden. ;)
Sub T

138 bedankjes

Berichtdoor Alexander op 08 jul 2014 05:16

Sub T schreef:Even checken of ik nog mee ben:

is het niet zo dat alle Trachycarpussen die voor een bepaalde datum verkocht zijn als "Takil",nu Trachycarpus sp. "Naini tal" moet heten?

Daarna waren er de vermeende takils uit Kumaon, deze heten nu Trachycarpus sp. "Kumaon"

En tenslotte is er de "echte" Trachycarpus takil, die uit Kalamuni komt? Maar nog maar enkele jaren op de markt is.

Correct me if i 'm wrong!! :thumb_up:

Etienne,

Trachycarpus takil is bekend van 4 vindplaatsen. Op 2 ervan is hij zeldzaam naar ik weet. En de volgende 2 andere vindplaatsen heb ik bezocht. Mount Thalkedar ten zuiden van Pithoragarh waar nu nog slechts jonge exemplaren staan. De oude exemplaren zijn omgehakt voor bezems te maken. Alleen de Kalamuni populatie is behoorlijk van omvang en nog met behoorlijk wat grote exemplaren.

Wat betreft Kumaon, zie hier het wikipedia artikel.
en.wikipedia.org/wiki/Kumaon_division
Kalamuni licht ook in Kumaon, dat maakt het verwarrend. En ik hecht niet aan comerciele praatjes. Mij interesseerd slechts de werkelijkheid. En het zou kunnen dat er naast Trachycarpus takil nog een andere Trachycarpus daar voorkomt die de naam Kumaon draagt.

www.exotenbuch.de/Artikel/HE12-10-13Lor.pdf

Tekst klopt niet helemaal maar er staat een kaartje met vindplaatsen. Lorek is ook in Kalamuni geweest, maar slechts een klein gedeelte.

Alexander
Alexander

33 bedankjes

Berichtdoor Dejagere op 08 jul 2014 08:02

asiantjen schreef:Jongens , kan zijn dat het een trachy is , ik heb hem destijds van James Verhagen ,toen ie juist begon met exotische palmen , hij kocht ook zaad op over gans de wereld , dus ik had er alle vertrouwen in ,
heeft er iemand nog zo'n oude Takil , jong was hij ook fijner van blad en het duurde toch 4 jaar eer hij een mooie stam maakte , nu knalt hij wel , is het 2de jaar dat hij bloem maakte :)

Etienne ;)

Ik heb nog 2 van die mogelijke Takils van James van 5 tal jaar geleden.De bladsegmenten zijn nog steeds zoals in het begin erg smal in vergelijking met alle andere die ik hier heb en minder weelderig van bladeren.Ik moet zeggen ik ben niet helemaal meer mee als iemand zegt na een bepaalde datum waren het wel echte takils.Weet iemand het antwoord op mijn vraag of de zogenaamde takils van bij James van een 5 tal jaren geleden nu echte takils zijn of niet?Niet dat ik me eraan erger maar ik weet toch graag wat ik nu in feite heb van James na 5 jaar(ze zijn in ieder geval sterk maar traag).Mocht ik nog moeten beginnen met aanplanten zou ik persoonlijk toch iedereen aanraden van nainital te nemen(vind alles overwogen de beste wegens dikke stam,snelle groei en forser uitzicht).
Dejagere

45 bedankjes

Berichtdoor asiantjen op 08 jul 2014 18:34

Hi Alexander , zeer mooie en nuttige informatie , wat bij mij aan mijn "Takil " wel wat opvalt is dat het blad toch stijver-harder is dan bij mijn Fortunei's , het blad lijkt wat op een kruising van fortunei en een Wagerianus

Dejagere, toen ik mijn "Takil" van James kreeg over 9 a 10 jaar was dat gewoon Takil , een andere naam of achternaam bestond nog bij mijn wetenn niet , waar James dat zaad vandaan haalde wist ik ook niet , maar hij kweekte dat wel buiten zonder serre of wat , gewoon in de tuin ,zonder verwarming of iets , hij teste dat toen al zo gewoon uit ,had ook veel kennis vond ik van palmen , hoe mijn Takil nog zou noemen met welke achternaam doet voor mij niks ,ik vind het een zeer sterke palm als ik zie wat hij al heeft meegemaakt van zaailing tot nu met die strenge winters erbij , goei palmen van James :thumb_up:
Mijn Wagerianus komt er ook van en ook buiten gekeekt :thumb_up:

Etienne ;)
asiantjen

63 bedankjes

Berichtdoor Sub T op 08 jul 2014 22:40

Hoi Alexander,

bedankt voor de toelichting, maar ik lees nergens iets over Trachycarpus sp. "Nainital",
de palm van Etienne voldoet toch aan de beschrijving van die soort/varieteit? Ze zouden stijvere bladeren hebben, een dikkere stam en een goede winterhardheid.
Hij heeft de plant destijds als "takil" gekocht, en op de site van gardenpalms staat te lezen dat planten uit die tijd voortaan als trachycarpus sp. "nainital" zouden moeten heten.
Of heb je je twijfels over de "betere" eigenschappen van Trachycarpus "Nainital" ten opzichte van de "gewone" fortunei? :) Ik heb er zelf nog niet veel ervaring mee, maar ik lees toch enorm veel goede ervaringen erover?
Sub T

138 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen