Protea cynaroides krijgt bruine bladeren

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Re: Protea cynaroides krijgt bruine bladeren

Berichtdoor Bizzz-R op 25 jan 2014 19:40

Met gekookt wat rest je het denk ik ook niet Jos. Je hebt dan echt gedestilleerd water nodig. In gekookt water zit nog steeds een hoop kalk. Regenwater moet niet al te moeilijk op te vangen zijn toch?
Heel veel succes en hopelijk komt de plant er bovenop!
Bizzz-R

31 bedankjes

Berichtdoor jos944 op 25 jan 2014 20:41

heb nog wat flessen dest. water staan voor de auto.
en dat regenwater gaat ook wel goed komen.

Desnoods ga ik even naar maatje van mij die heeft een osmose apparaat staan voor zijn zee-aquarium.
Probleem is dan dat we uren voor het aquarium zitten en ik niet meer terug kan rijden door de diverse zelf gebrouwen biertjes :D

hopen dat die het gaat redden.
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944

135 bedankjes

Berichtdoor Carlo op 25 jan 2014 23:21

Achteraf gezien is het natuurlijk altijd het beste wanneer je de plant probeert te geven wat ie in zijn natuurlijke omgeving ook zou krijgen. Enige jaren terug mezelf ook eens gewaagd aan protea's maar heb ze na het zaaien nooit groot gekregen. De winter was funest, ik denk te koud overwinterd.
Het verhaal van het kraantjes water bleek ik al te kennen.
Bij onderstaande shop heb ik toen de zaden heb gekocht, die wilde ik jullie niet onthouden.
Er is zoveel mooie keus aan bloemen dat je spontaan wil gaan zaaien. :lol:

http://finebushpeople.co.za/farmstore/catalog/index.htm
Carlo

148 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 27 jan 2014 11:02

Ik heb me ook ooit aan het zaaien gezet van enkele Protea soorten. Opkomst was +/- 1/3de maar de plantjes zijn erg moeilijk groot te krijgen en erg gevoelig aan veranderingen zowel van t° als van watergift e.d. Uiteindelijk had ik er geen enkele meer over. Paar jaar later struikelde ik dan in een plantenzaak plots over een volwassen plant van zo'n 1m groot voor een prijsje. Deze heb ik meegenomen (wel betaald natuurlijk ;) ) en die doet het erg goed al heb ik er nog steeds geen bloemen in gezien. Hij groeit zo'n 10 cm per jaar.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor jos944 op 27 jan 2014 11:31

De mijn heeft de hele zomer buitengestaan.
En hier heb ik diverse bloemen in gehad.. helaas geen foto's

Jos en Saskia tuintje
jos944

135 bedankjes

Berichtdoor jos944 op 05 feb 2014 13:43

De protea schijnt zich voor een deel te herstellen.
Ik geef nu regelmatig gedistilleerd water en de bladeren die nog groen waren lijken minder verdroogd en groener te zijn.
Het lijkt ook dat er geen nieuwe bladeren zijn aangetast. Hopen nu dat de rest van de plant zich ook gaat herstellen voordat die weer buiten mag spelen.

Jos en Saskia tuintje
jos944

135 bedankjes

Berichtdoor walberg op 24 jul 2014 11:56

Protea's zijn met name gevoelig voor fosfor, daarom zal ook bronwater niet goed zijn maar moet je het liefst demi water gebruiken, anders regenwater. Protea's zijn heel moeilijke planten, kunnen niet tegen fosfor en liefst ook niet mesten maar al helemaal niet tegen verpotten.
Helaas zijn deze planten in Nederland te koop, ik heb er vorig jaar een paar uit Engeland gehaald en die waren dus zonder pot, bovendien te lang onderweg geweest (2 weken). Ik heb heel vroeger (30 jaar terug wat leucadendrons (Safari) in de tuin gehad, ca 4 jaar prezier van gehad, helaas toen ik ging verhuizen gingen ze dus ook dood (verplanten).
Ondanks dat ze lastig zijn zou ik ze zelf ook graag weer willen hebben, maar waar vind je ze hier in de buurt? In Belgie was er een kweker maar die zou gestopt zijn.
walberg

0 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?