sodeju hee, wat een exemplaren! En ik maar denken dat de mijn ensete een grote is.
De mijne had al veel groter kunnen zijn zoals ook de musa basjoo's, maar ik heb maar een heel klein tuintje van maar 6 bij 9 meter, en daar staan wel een stuk of 30 basjoos, een hele hoop trachycarpussen en uiteraard de ensete en nog tal van andere planten en bloemen, struiken en zelfs een heuse dennenboom waar ik onder door kan lopen, en dan nog eens een tuinset met parasol en een klein vierkant tentje van 3x3 waar een bubbelbadje in staat, en is alles dus helemaal dichtgegroeid waardoor het nu een grote schaduwplaats is geworden en alles dus minder snel groeit. Ondanks dat, heb ik zojuist even mijn ensete opgemeten en het hoogste blad zit inmiddels op 4 meter hoogte. Ik heb dan ook de makke dat ik de afgelopen jaren geen tuincentrum binnen kon lopen zonder de deur uit te gaan met nog meer planten, en zo heb ik ook bij een tuinder een zooitje trachycarpussen bijgekocht voor maar 7,50 per stuk, en ben ik rond 2008 begonnen met 1 banenenplant van een bouwmarkt die ik onder m'n arm mee naar huis nam, en aan het eind van die zomer een lel van maar liefst 3 meter had staan. Die is in de winter erop overleden, dus het jaar erop heb ik met moeite 6 musa basjoo stekken kunnen kopen, en daarvan heb ik dus dik 30 stekken kunnen trekken die zo goed als allemaal alles overleeft hebben, en ik zodoende met een oerwoud ben komen te zitten, en vind ik het nog leuk ook.
Verder had ik altijd een zwembadje van 3 meter in de tuin staan, en waar ik dus de bananenplanten en trachy's decoratief omheen zette, en dan in het najaar het zwembad weer afbreken om zo ruimte te maken voor een zelfgemaakte boogkas van 3x3x3 waar alles in overwinterde, maar nu heb ik het zwembad wegedaan en een vierkant tentje gekocht
waar een kleiner bubbelbad instaat, en dat tentje gaat ik gebruiken om de planten ook in te laten overwinteren, en volgend jaar maakt dat tentje plaats voor een zelfgemaakt
bouwsel met 3 schuifpuien, en dan ben ik eindelijk af van al die op en afbouwwerkzaamheden in het voor en najaar, want dan kunnen de planten in het voorjaar gewoon naar buiten en het bubbelbadje erin en in het najaar vice versa, en wat dus een heleboel werk scheelt.