Bedankt voor de complimenten en leuke reactie. Fijn om te horen dat men topic toch leuk leesvoer kan zijn

Ik ken jou nog wel hoor, jij zat toch ook vroeger op Cemunnos. Als je een Butia kan overwinteren in volle grond dan lukt een armata je zeker. Armata is echt niet zo'n moeilijke palm en kan veel meer vorst verdragen dan de meeste mensen denken. Ik spreek dan wel over een gezond exemplaar met een goede wortelkluit. Armata is echt een aanrader voor volle grond vind ik, niet twijfelen. Het belangrijkste bij deze palm is dat hij echt droog word gehouden tijdens de winter, zowel boven als onder de grond. Een huisje is dus wel een must. Hier krijgt die geregeld eens een -5 of -6, heeft ook al eens een nachtje -8 gehad. Maar zulke temps steeds maar kortstondig, geen nachten en dagen op rij natuurlijk. Bij mijn armata begin ik steeds pas bij te verwarmen vanaf als het lager gaat dan -4. Ik focus mij ook vooral bij mijn palmen op bladschade, ik wil dus mijn palmen ook MOOI overwinteren, dus zonder bladschade. Dus ik vertroetel de belangrijkste exemplaren. Maar zoals al gezegd, soms als het eens een eenmalig koud nachtje is dan blijft de verwarming uit, kunnen ze makkelijk aan. Om te kunnen vergelijken, hier maakt de armata minstens 8 a 9 bladeren per seizoen.

Die lichtslang in de grond, werkt die nog steeds ? Geen kapotte stukken ? Moet je eens een verbruiksmeter tussen steken en kijken of het Wattage nog steeds volledig is, zo kun je zien of nog steeds alle lampjes goed zijn.

We zijn nooit te oud om te leren, ik leer ook nog elke dag bij, ik ben dan ook nog lang geen 30 jaar bezig

Als je nog vragen of foto wensen hebt...