Yucca Aloifolia Purpurea

In de agave en yucca rubriek kan je terecht met alle vragen in verband met je agave en yucca's.

Re: Yucca Aloifolia Purpurea

Berichtdoor pevano op 02 aug 2014 18:32

Wat je een Yucca aloifolia purpurea noemt is waarschijnlijk een gewone aloifolia. Hij is alleen rood omdat die staat te kwarren. Als de groei er goed in komt zal je zien dat hij groen word.

Peet
pevano

40 bedankjes

Berichtdoor edwardkarin op 03 aug 2014 01:14

Nou dat dacht ik ook, maar ik dacht wel dat de gloriosa wat breder blad had dan de aloifolia.
Ik heb een echte bonte aloifolia meegenomen uit Spanje bij een tuincentrum daar voor 25 euro, met een stam van 60 cm al, foto's volgen staat op het dakterras op een warme plek om deze rest-zomer nog mee te pakken, ik heb er bladeren af moeten knippen voor het vervoer en de rest bij elkaar gebonden, pot eraf gegooid en een zak over de kluit, zo ging ie mee aan het begin van onze vakantie dus hij moest het zo 2 1/2 week volhouden nu staat ie in een mooie pot.
edwardkarin

2 bedankjes

Berichtdoor Ivan op 03 aug 2014 02:08

heeft de aloifolia de bladaanzetten niet veel verder uiteen :?

http://commons.wikimedia.org/wiki/File: ... olia_2.jpg
Ivan

65 bedankjes

Berichtdoor edwardkarin op 03 aug 2014 02:55

Ja dat klopt daaraan is de aloifolia al te herkennen, en de aloifolia vormt geen rokje pas op veel oudere leeftijd, behoud in warme klimaten al z'n bladeren.
Ivan schreef:heeft de aloifolia de bladaanzetten niet veel verder uiteen :?

http://commons.wikimedia.org/wiki/File: ... olia_2.jpg
edwardkarin

2 bedankjes

Berichtdoor draco op 03 aug 2014 11:39

Dit topic is gestart in 2011 en wordt nu weer opgerakeld. De titel is helaas nooit aangepast, terwijl de discussie die indertijd met name op Cemunnos werd gevoerd over de correcte benaming van deze purperverkleurende Yucca met zijn buigzame bladeren duidelijk maakte dat dit Yucca desmettiana is en geen Yucca aloifolia (kleine letter). Yucca aloifolia heeft smalle dolkscherpe bladeren die tamelijk ver uiteen staan. Vorige jaar kocht ik enkele exemplaren met een dieppurperen kleur. Zoals hier al eerder gesteld door Peet (pevano) was dit vermoedelijk een gevolg van een voedingsgebrek, want na het verpotten en in de volle zon werden de nieuwe bladeren blijvend frisgroen.
Bijlagen
Yucca_aloifolia.jpg
Yucca_aloifolia.jpg (212.28 KiB) 4967 keer bekeken
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor edwardkarin op 03 aug 2014 11:49

Maar nu volg ik het even niet meer, het is geen yucca aloifolia maar de nieuwe bladeren worden groen, maar de yucca desmettiana is veelal purperrood van kleur, maar de afgebeelde yucca is ook geen aloifolia denk ik want dan moet ie wel erg gaan veranderen.
draco schreef:Dit topic is gestart in 2011 en wordt nu weer opgerakeld. De titel is helaas nooit aangepast, terwijl de discussie die indertijd met name op Cemunnos werd gevoerd over de correcte benaming van deze purperverkleurende Yucca met zijn buigzame bladeren duidelijk maakte dat dit Yucca desmettiana is en geen Yucca aloifolia (kleine letter). Yucca aloifolia heeft smalle dolkscherpe bladeren die tamelijk ver uiteen staan. Vorige jaar kocht ik enkele exemplaren met een dieppurperen kleur. Zoals hier al eerder gesteld door Peet (pevano) was dit vermoedelijk een gevolg van een voedingsgebrek, want na het verpotten en in de volle zon werden de nieuwe bladeren blijvend frisgroen.
edwardkarin

2 bedankjes

Berichtdoor edwardkarin op 03 aug 2014 11:50

Dat de benaming aloifolia niet correct is dat klopt er bestaat geen purperode aloifolia.
edwardkarin schreef:Maar nu volg ik het even niet meer, het is geen yucca aloifolia maar de nieuwe bladeren worden groen, maar de yucca desmettiana is veelal purperrood van kleur, maar de afgebeelde yucca is ook geen aloifolia denk ik want dan moet ie wel erg gaan veranderen.
draco schreef:Dit topic is gestart in 2011 en wordt nu weer opgerakeld. De titel is helaas nooit aangepast, terwijl de discussie die indertijd met name op Cemunnos werd gevoerd over de correcte benaming van deze purperverkleurende Yucca met zijn buigzame bladeren duidelijk maakte dat dit Yucca desmettiana is en geen Yucca aloifolia (kleine letter). Yucca aloifolia heeft smalle dolkscherpe bladeren die tamelijk ver uiteen staan. Vorige jaar kocht ik enkele exemplaren met een dieppurperen kleur. Zoals hier al eerder gesteld door Peet (pevano) was dit vermoedelijk een gevolg van een voedingsgebrek, want na het verpotten en in de volle zon werden de nieuwe bladeren blijvend frisgroen.
edwardkarin

2 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Agave en yucca