Hoe aantasting bij varen te behandelen?

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Hoe aantasting bij varen te behandelen?

Berichtdoor draco op 22 aug 2014 11:05

In de orangerie hangt deze varen vermoedelijk een Polypodium soort, welke spontaan is opgekomen bij de Rhipsalis. Onlangs ontdekte ik dat de bladeren zijn aantast met lichte vlekken. Aan de onderzijde zie ik met een loupe doorschijnende insectennymfen vermoedelijk van een cicade-achtige soort. Buiten zie ik in de nazomer dezelfde verschijnselen bij sommige tuinvarens. Hoe kan ik deze insecten het beste bestrijden, liefst met een systemisch product omdat spuiten binnenshuis niet voordehandliggend is en ik de hangplant van 2,5 m liever niet verplaats ? Calypso en Admire heb ik beschikbaar. Als tweede optie kan ik de varen geheel kortwieken, omdat de insecten het uitsluitend gemunt lijken te hebben op de varen en de Rhipsalis ongemoeid laten. De varen kan dan herstellen vanaf het rhizoom.
Bijlagen
Polypodium_sp.jpg
Polypodium_sp.jpg (208.17 KiB) 2200 keer bekeken
Varen_aantasting.jpg
Varen_aantasting.jpg (176.73 KiB) 2200 keer bekeken
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Re: Hoe aantasting bij varen te behandelen?

Berichtdoor Itrme op 22 aug 2014 16:42

Ik zou het in de eerste instantie proberen met iets plant versterkends zoals knoflook (gietwater dacht ik? of ook spuiten) of heermoes aftreksel en opspuiten. Eventueel iets in combinatie met iets waar ze niet van houden, we zitten op dit moment natuurlijk in de perfecte periode voor pepertjes of iets dergelijks.

Anders blijft natuurlijk nog de optie groene zeep & sprititus ;)
Itrme

70 bedankjes

Re: Hoe aantasting bij varen te behandelen?

Berichtdoor asiantjen op 22 aug 2014 17:58

Han , ik heb er in feite geen ervaring mee met wat op je varen zit ,maar ik heb dit al wel toegepast uit dit nieuwe boek , ik zat met spint , :( er is namelijk een nieuw boek uit "SOS Tuindokter Genees zelf je planten ", de schrijver schrijft dit ,

Insecten kan je best verdelgen via hun achterlijf.Ze ademen via kleine porien of tracheeen op hun rug .
Spuit bestrijdingsmiddelen op basis van olie op het blad groen .Het verstoord de ademhaling van de insecten waardoor ze sterven ,maak zelf je bestrijdingsproduct: voeg plantaardige olie (koolzaadolie , maiskiemolie of olijfolie ) toe aan het water .Let wel op de dosering ,maximaal één deel olie op vijftig delen water . Hiermee dood je niet alleen de insecten ,maar ook hun eitjes .De olie zorgt ook bovendien voor een extra bescherming op je planten.

Meer info ? Mail de Tuindokter info@detuindokter.be

Het boek kost 24,95 EURO

Hoop u hiermee te kunnen helpen ;)

Grt Etienne ;)
asiantjen

63 bedankjes

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?