uiterlijk van nieuwe scheuten Howea forsteriana

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: uiterlijk van nieuwe scheuten Howea forsteriana

Berichtdoor Rob op 07 sep 2014 22:55

No worries Selva...er zijn vele soorten waarbij speer en zelfs het vers geopende blad een andere kleur hebben. In sommige gevallen is dat zelfs behoorlijk spectaculair en kan bronskleurig, oranjebruin of zelfs donkerrood of paars zijn...

Kijk bijv hier maar eens:
http://www.palmpedia.net/wiki/Ptychosperma_waitianum

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1136 bedankjes

Berichtdoor Selva op 08 sep 2014 07:42

wauw!! daar is het helemaal opvallend! Nu wil ik natuurlijk gelijk weten waar dat aan ligt , wat voor nut het heeft en waarom dat bij de ene plant wel zo is en bij de ander niet... en waarom bij sommige planten álle nieuwe bladen rood bruin starten en groen worden en waarom bij de howea slechts sommigen..
Bijna niets is zomaar toevallig in de natuur, iets heeft biijna altijd nut.

Ik wil alles weten ... ;)
Selva

1 bedankjes

Berichtdoor Selva op 08 sep 2014 07:45

Draco, weet jij toevallig waarom dat zo is (zie vorige reactie van mij) heeft dit ook een voordeel, net zoals het blad dat al naar buiten komt (voordat de speer zijn maximale lengte heeft gebuikt)?
Selva

1 bedankjes

Berichtdoor draco op 08 sep 2014 11:07

Selva schreef:Draco, weet jij toevallig waarom dat zo is (zie vorige reactie van mij) heeft dit ook een voordeel, net zoals het blad dat al naar buiten komt (voordat de speer zijn maximale lengte heeft gebuikt)?

Een goede vraag Selva, die ik mijzelf ook al eens heb gesteld. Als de bronskleuring bij deze variant een voordeel zou hebben voor de palm, zou je verwachten dat deze in de populatie overheerst. Dat lijkt niet het geval te zijn, tenzij de groene vorm door kwekers wordt geselecteerd wat vermoedelijk niet het geval is. Bij een kwekerij van Cocos nucifera in het Westland bijvoorbeeld worden zaailingen met een gele of oranje bladsteel en stam eruitgehaald omdat de handel deze niet belieft. Je mag deze afwijkende exemplaren daar zo meenemen. Het zijn attractieve varianten, maar men denkt dat ze iets mankeren. Terugkomend op Howea, vermoed ik dat de bronskleurige variant mogelijk wat zwakker is als de groene vorm. Ik zie tenminste dat volgroeide bladeren wat sneller beschadigd raken en bijvoorbeeld delen ervan verdrogen. Mogelijk is het blad ook gevoeliger voor zonnebrand, omdat het uitgerijpte blad een lichtere groene kleur behoudt. Howea staat hier 's zomers buiten, maar uit de zon. Het bruinrode pigment bij het jonge blad duidt op een beschermende functie ervan. Pigmenten in het blad beschermen een plant tegen UV straling door gevormde vrije radicalen te onderscheppen. De kleuring wordt veroorzaakt door anthocyanen (rood) en flavonoiden (geel). Mijn speculatie is dat deze Howea variant minder efficient is in het aanmaken van chlorophyl (bladgroen) en dat daardoor de aanwezige pigmenten (radicaalvangers) zichtbaar worden en eventueel extra aangemaakt als reactie op het zonlicht.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor Selva op 09 sep 2014 09:20

Hoi Draco,

Dank je wel voor je antwoord. Erg interessant. Denk dat bepaalde kleurvarianten bij een Howea gewoon mutaties zijn noch voordelen noch nadelen hebben en door menselijk ingrijpen dus meteen uitsterven. Wellicht zijn er wel nadelen aan bepaalde toevallige kleur varianten, want in de natuur zouden ze anders vaker voorkomen.(of is dit wel het ggeval?). Ik neem aan dat er in de natuur ook wel eens dergelijke varianten bestaan. Misschien kunnen ze niet goed tegen zonlicht, of juist wel, waardoor ze niet goed passen in de leefomgeving en uitsterven.

Sommige soorten als de mango die standaard elk nieuw blad beginnen met rood/bruin hebben dit kennelijk omdat het dus een voordeel oplevert. Dat vroeg ik me dus af inderdaad. Ik begrijp dat het uv bescherming is?
Dan vraag ik me wel af hoe de soorten die geen bruin/rood vers blad aanmaken hun blad dan tegen uv beschermen en waarom zij niet gemuteerd zijn (aangezien dus bij alle soorten bij toeval wel eens ander gekleurd blad ontstaat) als het zoveel voordelen oplevert. Heeft dat ook met de bladstructuur te maken of met de leefomgeving?

Waarschijnlijk is het te ingewikkeld en Multifactorieel om een algemeen antwoord te geven. Maar die vraag komt dan wel in me op...
Selva

1 bedankjes

Berichtdoor draco op 09 sep 2014 10:48

Pigmenten die het blad beschermen tegen de schadelijke invloed van UV straling zijn permanent aanwezig maar worden bij het volwassen blad aan het zicht onttrokken door het bladgroen. Bij bladverliezende planten wordt dit in het najaar afgebroken en komen de rode en gele pigmenten weer zichtbaar. Genoemde pigmenten worden door het blad aangemaakt als reactie op de UV straling van het zonlicht. Kamerplanten ontberen deze aanpassing en als ze naar buiten gaan, moeten ze de gelegenheid hebben om te kunnen adapteren.
UV straling mag dan potentiëel schadelijk zijn, het draagt ook bij aan de gezondheid van de plant. De plant wordt er robuuster door en is beter bestand tegen weersomstandigheden en ziektes. Je kunt hierin een parallel zien met onze behoefte aan zonlicht voor de aanmaak van vitamine D in de huid dat ook weerstandverhogend werkt.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor Selva op 09 sep 2014 13:59

dank voor je uitleg. Erg interessant vind ik het, zoals erfelijkheidsleer en evolutietheorieën. Daar kan ik niet genoeg van krijgen. wat jij zegt over zonlicht en hoe je het kunt vergelijken met onze behoefte aan zonlicht. Denk dat het inherent is aan het leven op aarde. alles is uiteindelijk gebaat bij/aangepast naar omstandigheden als zonlicht, weersinvloeden, temperatuur...etc etc

Geen toeval dus dat wij wat dat betreft vergelijkbare behoeften als planten hebben, we leven immers al miljoenen jaren in dezelfde omstandigheden. Ik heb het natuurlijk niet over de mens als ik het over miljoenen jaren heb, maar alle voorlopers van de zoogdieren en zoogdieren die uiteindelijk geevolueerd zijn tot de levende wezen die er nu zijn, waaronder de mens.
Selva

1 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen